تاریخ: ۱۰:۵۹ :: ۱۴۰۱/۱۲/۰۲
واکنش امام جمعه بابل به تخریب خانه تاریخی “شیخ کبیر”

امام جمعه بابل با اظهار تاسف از انجام عملیات تخریب منزل تاریخی شیخ کبیر، گفت: بسیار تاسف می‌خورم از اینکه برخی حریص دنبال از بین بردن بناهای تاریخی بابل هستند.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،به نقل از خبرگزاری فارس مازندران، حجت‌الاسلام مجتبی روحانی در جمع فعالان فرهنگی و اجتماعی بابل با ابراز تاسف از اجرای تخریب منزل تاریخی علامه شیخ کبیر در شهرستان بابل، اظهار کرد: علامه شیخ کبیر یکی از مفاخر برجسته در میان علمای شیعه است؛ به نحوی که در اثر برخورد ناشایست حاکم وقت مازندران با ایشان، کل حوزه علمیه نجف اشرف تعطیل شد و علما متحصن شدند و در تلگرافی شدیداللحن به شاه ایران ابراز ناراحتی کردند که شاه قاجاری با برکناری ظهیرالدوله حاکم وقت مازندران و فرستادگانی سعی کرد تا از این عالم برجسته دلجویی و عزت ایشان را حفظ کند.

وی افزود: شهر بابل (بارفروش) در آن زمان مرکز ولایت مازندران بود و منزل علامه شیخ کبیر که مجتهدان برجسته‌ای زیر نظر ایشان تربیت شدند، به عنوان پایگاه مشروطه خواهی مشروعه و اسلام سیاسی در آن عصر شناخته می‌شد.

امام جمعه بابل با یادآوری عالمان برجسته بابل از گذشته تا به امروز، اظهار کرد: وقتی تاریخ علما و حوزه‌های علمیه این شهرستان را با آن سابقه درخشان می‌بینم مثل سعیدالعلما، ملانصیرالدین و شیخ کبیر که از افتخارات فقه شیعه هست باید به وجود این تاریخ و گذشتگان برجسته افتخار کنیم.

وی ادامه داد: در روایت از امام معصوم آمده است که منزل یک عالم را هر کس نگاه بکند برای او ثواب و برکات دارد برای اینکه او را به علم و دین متصل می‌کند و منزل تاریخی شیخ کبیر از چند جهت برای ما اهمیت دارد زیرا هم بیت یک عالم است که یاد خدا را برای مردم زنده می‌کند و هم یاد زحمات، خدمات، ثمرات و تلاش‌هایی را که عالم خدمتگذار برای این شهر انجام داده است.

روحانی با اظهار تاسف از انجام عملیات تخریب منزل تاریخی شیخ کبیر، گفت: بسیار تاسف می‌خورم از اینکه برخی حریص، دنبال از بین بردن بناهای تاریخی بابل هستند، بسیاری از سقاخانه‌ها که یادآور تاریخ این شهرستان بود را برخی‌ها از بین بردند و این جلوی چشم اداره اوقاف و میراث فرهنگی ذره ذره اتفاق افتاد ولی هیچ کسی حساسیتی نشان نداد.

وی افزود: آخرین نمونه هم بیت عالم بزرگ شیخ کبیر است که حساسیتی نشان ندادند؛ در صورتی که باید این بنا را این‌ها حفاظت کنند اما در جلوی چشمشان تخریب می‌شود و مسؤولیت حفاظت را به گردن همدیگر می‌اندازند.

امام جمعه بابل با تاکید بر اینکه حفظ بناهای تاریخی یادآور قدمت و عظمت شهرستان است، تصریح کرد: پس از اطلاع از تخریب منزل شیخ کبیر با فرماندار شهرستان تماس گرفتم و موضوع را در جریان گذاشتم که جلوی این امر گرفته شد امیدواریم آنقدر تخریبی که صورت گرفت، مرمت شود.

وی خاطرنشان کرد: حفظ این بنا برای ما یک تکلیف دینی و ملی و شهرستانی است از اصحاب رسانه تقاضا دارم نسبت به این امر حساسیت نشان دهند نمی‌گویم بزرگ‌نمایی کنید بلکه بزرگی آن را بیان کنید.

print

پاسخی بگذارید