گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۴۸ :: ۱۳۹۸/۰۵/۰۲
وضعیت تخریب منابع طبیعی روستای زیارت گرگان وخیم است

معاون قضایی دادستان ‌کل کشور در پیگیری حقوق عامه گفت: کوتاهی در اجرای وظایف قانونی برخورد با متخلفان و پیشگیری نکردن از ساخت و سازهای غیر مجاز در روستای زیارت سبب شد تا وضعیت این روستا نسبت به گذشته وخیم تر و در حالت اضطرار قرار بگیرد.

محمدجواد حشمتی عصر سه شنبه در گفتگو با خبرنگاران گلستان اظهار داشت: ساخت و سازهای غیر مجاز در ارتفاعات، حریم رودخانه‌ها، راه‌ها و مناطق حفاظت شده محیط زیست رقم خورد و همچنان نیز ادامه دارد.

وی با اشاره به واقع شدن بخشی از این روستا در درون منطقه حفاظت شده جهان نما گفت: مناطق چهارگانه محیط زیست و منطقه حفاظت شده باید خط قرمز مسؤولان باشد و اغماض در این رابطه قابل پذیرش نیست.

حشمتی ادامه داد: بناهای غیر مجاز فعلی در روستای زیارت باید تعیین تکلیف و بخشی از آنها باید تخریب و قلع شوند.

معاون قضائی دادستان کل کشور در پیگیری حقوق عامه با اشاره به وقوع برخی اقدامات غیر قانونی در این روستا مربوط سال‌های قبل گفت: برخی عرصه‌های ملی جنگلی با درختان بالای دویست و سیصد سال قدمت واگذار شد و در نتیجه آن عده‌ای از متخلفان برای خود در این اراضی سند گرفتند.

وی تاکید کرد: باید با اقدام قانونی نسبت به ابطال این گونه اسناد اقدام و عرصه‌های منابع طبیعی به دامن طبیعت بازگردانده شود.

حشتمی یادآور شد: بخش‌های گسترده‌ای در جنوب و شمال این روستا توسط متخلفان مورد دست اندازی و تخریب قرار گرفته و تعدادی از مدیران با وجود اطلاع از این تخلفات از اجرای قانون سرپیچی کردند که باید با این گونه مدیران برخورد قانونی شود.

به گزارش ایرنا مستند به آمار اداره امور اراضی گلستان، در روستای زیارت بیش از ۱۵۰۰ واحد غیرمجاز ساخته شده که مجوز کمیسیون ماده یک تبصره یک جهاد کشاورزی را ندارند و ساخت آنها مربوط به قبل از دهه ۷۰ شمسی است.
روستای زیارت دارای ۹۰۰ هکتار زمین کشاورزی و مستثنیات است که بیشتر این زمین‌ها از شیب ۱۲ تا ۱۵ درصد برخوردار بوده و باید به باغ تبدیل شوند تا از فرسایش خاک ممانعت شود.
روستای زیارت در ارتفاع هزار متری از سطح دریا از شمال به ناهارخوران و ارتفاعات بندسر و خمام شهر، از شرق به ارتفاعات خال دره، از غرب به ارتفاعات مازوآش، ادیم و کمرسر و از جنوب به آبشار و ارتفاعات پوشیده از جنگل محدود می‌شود.
در راستای ثبت آثار باستانی و تاریخی استان گلستان، بافت قدیمی و زیبای روستای زیارت در فهرست آثار ملی کشور با شماره ۵۰۳ ثبت شده است.
روستای گردشگری زیارت با ۴۷۸ واحد مسکونی روستایی دارای یکهزار و ۹۶۴ نفر جمعیت در دهستان استرآباد جنوبی از توابع بخش مرکزی گرگان واقع است و از آبشار زیبا، چشمه آبگرم، رودخانه، امامزاده و همچنین بافت قدیمی و تاریخی برخوردار است.

print

پاسخی بگذارید