گروه: فرهنگی
تاریخ: ۱:۰۸ :: ۱۳۹۷/۱۰/۲۳

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامه ای وضعیت چاپ آگهی های دادگستری را در نشریات چاپی پیگیر شد.

سرویس سردبیری اقتصاد شمال ،سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیرو ابلاغیه ای که چندی پیش از سوی معاون پژوهش برنامه ریزی و نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه صادر شده بود که در آن انتشار آگهی های دادگستری را به سامانه الکترونیک این نهاد موظف می کرد و حق انتشار آن را در مطبوعات محدود می نمود ؛ طی نامه ای به آیت الله آملی لاریجانی رئیس وقت قوه قضاییه و رئیس کنونی مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص این ابلاغیه و پیگیری وضعیت انتشار آن در نشریات چاپی دارای مجوز نامه ای را نوشته است که در آن آمده است :
استحضار دارید که رسانه ها به ویژه مطبوعات به خاطر شرایط موجود اقتصادی و هزینه تولید از جمله هزینه های کاغذ ،زینک و … وضعیت دشواری را سپری می کنند هر چند که اقداماتی برای رفع مشکلات وگرفتاری های مالی رسانه ها از جمله در زمینه واردات کاغذ با ارز مشابه کالاهای اساسی صورت گرفته با این حال تکافوی هزینه ها نیست.
مهمترین محل درآمد مطبوعات نه از تک فروشی بلکه از ناحیه چاپ آگهی اعم از آگهی های دولتی و بخش خصوصی است که در حال حاضر به علت اوضاع بد اقتصادی ناشی از تحریم آگهی های بخش خصوصی به طرز چشمگیری کاهش پیدا کرده است .
امید مطبوعات به همین کورسویی است که از محل آگهی های دولتی از جمله آگهی های مرتبط با دستگاه قضایی نظیر آگهی های دادگستری و… نصیب آنان می شود.
اخیرا معاون محترم پژوهش برنامه ریزی و نظارت مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضائیه در اقدامی که به جای خود تحسین بر انگیز است با راه اندازی سامانه الکترونیکی ثبت و انتشار آگهی های مرتبط با دادگستری ها اعلام کرده اند که از این پس درج و انتشار آگهی در روزنامه و نشریات متوقف می شود و این آگهی ها صرفا از طریق این سامانه اطلاع رسانی می گردد.
معنی این اقدام آن است که روزنامه ها و دیگر نشریات منتشره در سطح کشور بیش از 50درصد ازدرآمد خود از محل آگهی های دولتی را از دست می دهند که در شرایط کنونی واقعا جفا در حق این رسانه ها است .
لذا استدعا دارد دستور فرمایید با عنایت به شرایط فعلی اقتصادی کشور و تنگناهای مالی نشریات ، انتشار آگهی های مرتبط با دادگستری کما فی السابق در نشریات منتشر شود و محدود نمودن آن به انتشار از طریق سامانه الکترونیک کان لم یکن گردد و یا به طور همزمان از طریق سامانه الکترونیک نیز انتشار یابد.
پیشاپیش از دستور مساعدی که در این مورد صادر خواهید فرمود تشکر نموده و توفیقات روز افزون حضرتعالی را از خداوند متعال آرزومندم.
قطعا این اقدام ارزشمند از نگاه تیزبین اصحاب رسانه در شرایطی که با انواع و اقسام مشکلات مالی دست و پنجه نرم می کنند مغفول نخواهد ماند و قدردان حضرت عالی و مجموعه دستگاه قضا خواهند بود.

سید عباس صالحی

 

print

پاسخی بگذارید