رییس سازمان هواشناسی
تاریخ: ۱۸:۳۸ :: ۱۳۹۹/۱۱/۱۸
ایستگاه خودکار هشدار سیل در گلستان راه‌اندازی می‌شود

معاون وزیر راه و شهرسازی و رییس سازمان هواشناسی کشور با یادآوری حادثه‌خیز بودن استان گلستان گفت که با هدف پیش‌بینی وقوع سیل، ایستگاه خودکار هشدار سیلاب در ارتفاعات شهرستان ساحلی بندرگز راه‌اندازی می‌شود.

سحر تاج‌بخش‌ امروز شنبه هنگام سرکشی از ایستگاه هواشناسی بندرگز اظهار داشت: با توجه به ویژگی خاص اقلیم غرب گلستان و ثبت بارش‌های نقطه و رگباری ناشی از فعالیت ابرهای جوششی، فعالیت این مرکز در ارتفاعات بندرگز کمک موثری در صدور هشدار کوتاه مدت هنگام بروز سیل خواهد کرد.

چند ماه قبل یک ایستگاه هشدار سیل برخط (آن‌لاین) در بندرگز راه اندازی شده بود.

استان گلستان ۱۵ ایستگاه خودکار هشدار سیل در مناطق گوناگون دارد.

رییس سازمان هواشناسی بیان کرد: این ایستگاه ها در سرشاخه های حوزه آبریز مناطق سخت‌گذر غرب گلستان مکان‌یابی شده و از طریق آن مقدار و شدت بارش‌ها بصورت ۲۴ ساعته به مرکز اطلاعات ارسال و پردازش می شود.

گلستان از استان های سیل خیز کشور محسوب می شود و در سالیان گذشته سیل های مخرب بسیاری باعث جان باختن ده‌ها نفر و خسارت چند صد میلیارد ریالی به استان شد.

وقوع سیل سال‌های ۷۱، ۸۰، ۸۱ و ۹۸ علاوه بر صدها کشته، خسارت مالی فراوانی در گلستان بر جای گذاشت که در این میان، سیل پارسال با ۱۱ کشته و  ۴۸ هزار میلیارد ریال خسارت، یکی از زیانبارترین نمونه های سیل این استان بود.

رییس سازمان هواشناسی کشور همچنین در بازدید از ایستگاه سینوپتیک هواشناسی دریایی بندرترکمن بر ارتقای تجهیزات و نرم افزار هواشناسی دریایی گلستان تاکید کرد.

تاخ‌بخش ادامه داد: اطلاعات دریایی و تراز آب استخراج شده از ایستگاه های هواشناسی دریایی، در حوزه‌های مختلف شیلات، دریانوردی صید و صیادی نیز تاثیر گذار است که  تلاش می کنیم سطح تجهیزات ، فن آوری و سنسورهای مورد استفاده در مراکز هواشناسی کشور را تقویت کنیم.

شهرستان‌های بندرگز و ترکمن در غرب استان گلستان و کرانه دریای خزر قرار دارند.

گلستان استانی سیل خیز است و موقعیت توپوگرافی آن حجم تخریب سیلاب‌ها را افزایش می‌دهد.

print

پاسخی بگذارید