مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای مازندران گفت که در راستای کمک به توسعه صادرات تولیدات داخلی به خصوص محصولات کشاورزی به کشورهای حاشیه دریای خزر ، مجوز تردد به خودروهای باری روسی در استان داده می‌شود.

عباسعلی نجفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : بنا به درخواست اتاق بازرگانی مازندران برای کاهش هزینه های حمل و تسهیل در صادرات محصولات تولیدی استان به کشورهای آسیای میانه و روسیه ، با معرفی صادرکنندگان مجوز تردد در داخل استان برای بارگیری کالاهای صادراتی به کامیون های روسی داده می شود.
وی توضیح داد : پیش از این اعمال محدودیت صدور مجوز برای تردد کامیون های روسی برای حمل کالاهای صادراتی از استان گله مندی تجار ما را به دنبال داشت  و آنها نیز برای کاهش هزینه های تمام شده جابه جایی کالا ، مجبور به حمل کالاهای صادراتی از مازندران به گمرک مرزی آستارا و حمل آن با کامیون های روسی بودند و این کار علاوه بر تحمیل هزینه مازاد تا حد زیادی نیز زمانبر بود ، ضمن این که با تخلیه و بارگیری چندین باره ، احتمال آسیب به کالا نیز وجود داشت.
نجفی گفت : براساس تصمیم سه جانبه استانداری ، اتاق بازرگانی و راهداری و حمل و  نقل جاده ای استان ، از این پس کامیون های کانتینردار روسی که مجهیز به سردخانه باشند ، پس از اعلام شماره اشان به راهداری ، مجوز تردد دریافت می کنند تا محصولات  صادراتی استان به کشور مقصد را با ورود به داخل استان ، حمل کنند.

وی با اعلام این که صدور مجوز تردد برای کامیون های باربری روسی باعث کاهش هزینه های تمام شده کالاهای صادراتی برای تجار مازندرانی و کاهش میزان آسیب پذیری ناشی از تخلیه و بارگیری چندین باره کالا می شود ، افزود : این خودروها به دلیل این که بار وارداتی از کشورهای آسیای میانه و روسیه را به آستارا حمل می کنند، در برگشت برای این که خالی مسیر را طی نکنند، هزینه حمل مجدد بار به مقصد را نصف محاسبه می کنند و این کار برای صادر کنندگان به صرفه است.
مدیرکل راهداری مازندران گفت : پیش از این صدور مجوز برای خودروهای خارجی با محدودیت هایی در استان مواجه بود ولی با رایزنی استاندار مازندران با سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور و دریافت اجازه برای راهداری و حمل و جاده ای استان ، قرار شد مجوز  تردد به آن دسته از خودروهای روسی داده شود که از سوی تجار اتاق بازرگانی مازندران معرفی می شوند.

وی مزیت دیگر صدور مجوز تردد برای خودروهای روسی را  ثبت سفارش صادراتی و کمرگی این کالاها در داخل استان برشمرد و افزود : پیش از این بیشتر تولیدات صادراتی استان به خصوص محصولات کشاورزی مانند پرتقال و کیوی به دلیل مزیت حمل و نقلی در گمرک مرزی آستارا  ، به استان گیلان منتقل می شد و به نام آن استان صادر می گردید ولی از این پس کالاهای استان به نام مازندران صادر خواهد شد.
نجفی در مورد صدور مجوز  جدید برای شرکت های حمل و نقل بین المللی گفت : در شرایط فعلی در استان پنج شرکت حمل و نقل بین المللی فعال است و صدور مجوز برای متقاضیان جدید نیز تابع قوانین بوده به گونه ای که متقاضیان زمانی می توانند مجوز بگیرند که در آزمون اختصاصی که وزارت راه و شهرسازی برگزار می کند ، نمره قبولی دریافت کنند.
وی افزود : در سال های گذشته تعدادی از متقاضیان استان در این آزمون ها که بیشتر مربوط به قوانین بین المللی حمل و نقل ، مسایل مرزی و سایر قوانین مرتبط کشورهای هدف صادراتی ایران بود ، شرکت کردند و موفق به قبولی در آزمون نشدند و پیگیری هایی در سطح مدیریت ارشد استان با وزارت راه و شهرسازی برای تعدیل این قوانین در دست انجام است که در صورت موافقت اجرایی می شود.
نجفی گفت : در سال جاری با صدور محوز تردد برای خودروهای روسی در استان تا حد زیادی مشکلات صادرات محصولات تولیدی و کشاورزی ما رفع می شود و برای سال های آینده نیز متناسب با شرایط تصمیم گیری خواهد شد.

استان مازندران با تولید سالانه بیش از هفت میلیون تن محصولات کشاورزی و بیش از این میزان تولیدات صنعتی ، ظرفیت بالایی برای صادرات به کشورهای آسیای میانه و سی آی اس با جمعیت ۴۰۰ میلیون نفری و مبادلات تجاری بیش از ۸۵۰ میلیارد دلاری دارد.

با وجود توانمندی صادراتی مازندران ، آمارها نشان می دهد که بیشتر محصولات کشاورزی این استان از گمرک استان گیلان و مرز آستارا صادر می شود.

براساس آمار رسمی در نیمه نخست سال جاری حدود ۱۰۰ میلیون دلار کالا از گمرکات استان مازندران به خارج از کشور صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل بین ۱۵ تا ۲۰ درصد از لحاظ ارزشی کاهش دارد.

print

پاسخی بگذارید