تاریخ: ۲۳:۵۰ :: ۱۴۰۱/۱۲/۰۹
کاهش بی سابقه ذخایر آبی مازندران

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌ منطقه‌ای مازندران از کاهش بی سابقه ذخایر آبی استان خبر داد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال،مرتضی نبی‌زاده معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب‌ منطقه‌ای مازندران در سومین جلسه کارگروه مقابله با خشکسالی در سال آبی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ با بیان اینکه امسال سومین سال خشکسالی در استان است، گفت: ذخایر آبی استان به طرز بی سابقه‌ای کاهش یافته است.

او با بیان اینکه در بحث سفره‌های آب زیرزمینی نیز دچار تنش هستیم، افزود: هدف از برگزاری این جلسه بررسی برنامه‌های دستگاه‌های مختلف استان می‌باشد تا بتوانیم از این بحران عبور کنیم.

اسدی معاون توسعه و پیش‌بینی اداره کل هواشناسی مازندران نیز در این نشست با بیان اینکه آمار‌های ثبت شده از میزان بارندگی در مازندران طی سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه گذشته به میزان ۱۲۴ میلی متر کاهش یافته است، گفت: در تمامی شهرستان‌های استان میزان بارش کمتر از حد نرمال بوده و در مجموع شاهد کاهش ۳۶ درصدی بارش دراستان هستیم.

او افزود: گرچه سطح پوشش برف در مقایسه با پارسال  افزایش داشته و طبق پیش بینی فصلی بارش‌ها در ماه‌های آینده در محدوده نرمال خواهد بود ولی باز هم مسئله کم آبی رفع نخواهد شد.

امین نوری جانشین دفتر بهره‌برداری و نگهداری از تاسیسات آبی و برقآبی شرکت آب منطقه‌ای مازندران نیز در این جلسه ،گفت:از مهر تا پایان بهمن امسال به میزان ۲۲۶ میلی متر بارندگی داشته ایم که نسبت به درازمدت ۳۱ درصد کاهش بارندگی را نشان می‌دهد.

او افزود:به خصوص در شرق و مرکز استان شاهد تنش جدی هستیم. آبدهی رودخانه‌ها هم حدود ۵۵ درصد کمتر شده است.

او درباره وضعیت ذخایر سد‌های استان نیز گفت: در حال حاضر از ۴۴۲ میلیون متر مکعب ظرفیت مخازن سد‌های استان ۱۳۲ میلیون متر مکعب پر است. سد شهید رجایی با حجم ۳۶ میلیون متر مکعب و کاهش ۶۰ درصدی نسبت به پارسال  کمترین میزان ذخیره آب از زمان بهره برداری را تجربه کرده است.

نوری گفت: مجموع ذخایر آب در سد‌های استان ۱۳۵ میلیون متر مکعب می‌باشد که نسبت به مدت مشابه پارسال  ۴۶ درصد کاهش داشته است.

print

پاسخی بگذارید