تاریخ: ۱۲:۴۸ :: ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
کشت فراسرزمینی برای تحصیل‌کردگان گلستانی در قزاقستان/ ایجاد کانال بانکی برای مراودات مالی دو طرفه

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان با اشاره به توافقات صورت گرفته میان دو استان گلستان و منگستائو قزاقستان، گفت: در استان منگستائو مراتع طبیعی زیادی وجود دارد که با پیشنهاد طرف قزاق می‌توان از ظرفیت تحصیل‌کردگان گلستانی در کشت فراسرزمینی و اصلاح نژاد دام‌ها در این استان استفاده کرد.

به گزارش اقتصاد شمال،«علی‌محمد چوپانی»اظهار کرد: با اشباع شدن برخی محصولات در کشور، باید توسعه صادرات را در پیش بگیریم. توسعه صادرات نیازمند برقراری روابط اقتصادی مناسب با کشورها همسایه است.

وی با اشاره به این‌که وقتی به قدرت اقتصادی منطقه تبدیل شویم، قطعاً اثربخشی ما هم در منطقه افزایش می‌یابد، افزود: جلوگیری از صادرات برخی کالاها در برخی مقاطع زمانی، نارضایتی کشورهای واردکننده کالا از کشور را به‌دنبال داشت. این کشورها اعلام کردند که مصرفشان را بر اساس تولیدات ما تنظیم کردند اما در برخی  مواقع به‌عللی صادرات قطع می‌شود و با چالش مواجه می‌شوند.

نیاز کشورهای همسایه به بازار وارداتی پایدار

چوپانی با بیان این‌که این کشورهای همسایه به بازار پایدار وارداتی نیازمند هستند، تصریح کرد: سیاست‌های کلان اقتصادی کشور باید بر اساس بازارهای هدف (۱۱ کشور همسایه) شکل گیرد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان تصریح کرد: وقتی بازاری از دست می‌رود، کشور دیگری جایگزین می‌شود و بدست آوردن مجدد بازار، بسیار مشکل است.

سفر هیئت گلستانی به منگستائو قزاقستان

وی در ادامه با اشاره به سفر اخیر هیئت گلستانی به منگستائو قزاقستان، گفت: کشور قزاقستان ۱۸ میلیون نفر جمعیت و ۲٫۵ میلیون هکتار مساحت دارد. سطح روابط تجاری ایران با قزاقستان ۷۶۰ میلیون دلار است.

چوپانی خاطرنشان کرد: بخش‌هایی از استان منگستائو این کشور دارای مراتع زیاد برای چرای طبیعی گوسفندان است. در سفر هیئت گلستانی به این استان، آن‌ها پیشنهاد داشتند که ما گوشت گوسفند را از آن‌ها تهیه کنیم و استان ما گوشت مرغ و ماهی را در اختیار آن‌ها قرار دهد.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان اظهار کرد: یکی دیگر از درخواست‌های آن‌ها این بود که حاضر هستند یک گله ۶۰۰ هزار رأسی گوسفند را در اختیار ایران قرار دهند تا به شکل مشارکتی نگهداری و ما کار اصلاح نژاد روی آن‌ها انجام دهیم.

وی با بیان این‌که در این سفر تفاهم‌نامه خوبی به امضا رسید، یادآور شد: در این تفاهم‌نامه درخصوص تبادل دانشجو بین دانشگاه علوم پزشکی گلستان و دانشگاه آن‌ها، ایجاد خط پرواز هوایی میان دو استان، رونق گردشگری و پذیرش و ارائه خدمات درمانی به مردم استان منگستائو در گلستان موافقت شد. مدیران منگستائو هم‌چنین پیشنهاد کردند که استان گلستان پایانه صادراتی را برای توزیع انواع میوه، سبزی و صیفی‌جات و گوشت مرغ در سراسر قزاقستان، در این استان ایجاد کند.

ایجاد کانال بانکی برای مراودات مالی دو طرف

وی افزود: در این سفر توافق شد که «میر بیزنس بانک» که بانک ملی ایران در مسکو است، به یکی از بانک‌های بزرگ قزاقستان، کارگزاری دهد تا مروادات مالی توسط این بانک‌ها انجام بپذیرد. مراودات دو طرف هم بر اساس پول ملی کشورها انجام خواهد گرفت.

چوپانی ادامه داد: با توجه به نیاز گلستان به ۵۰۰ هزار تن ذرت، این استان آمادگی خود را برای أمین این میزان ذرت اعلام کرد. یکی دیگر از موضوعات مطرح شده از سوی طرف قزاق، وارد کردن گندم به گلستان و تبدیل آن به آرد و سپس صادرات آن به کشورهای همسایه بود.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی گرگان خاطرنشان کرد: وزارت خارجه کشور ما اعلام کرد که حاضر است ویزای فرودگاهی به قزاق‌ها بدهد و طرف قزاق نیز اعلام آمادگی کرد که از طریق سرکنسول خود ظرف ۴۸ ساعت ویزا صادر کند. در این راستا هم‌اکنون دو طرف به تعهدات خود عمل می‌کنند.

ابراز امیدواری از افزایش حجم مراودات تجاری

وی ابراز امیدواری کرد که با برقراری خط پروازی میان دو استان، حجم مراودات تجاری میان دو طرف بسیار زیاد شود و فضای خوبی برای فعالیت بازرگانان و کشت فراسرزمینی و اصلاح نژاد دام‌ها برای تحصیل‌کردگان استان گلستان فراهم شود.

چوپانی خاطرنشان کرد: با برقرای این خط پروازی می‌توان با یک ساعت و نیم پرواز به این استان رفت. هم‌اکنون باید ابتدا به آذربایجان و از آنجا به آستانه یا آکتائو پرواز کرد که این کار هزینه زیادی دارد.

منبع:ایسنا

print

پاسخی بگذارید