تاریخ: ۲۰:۴۷ :: ۱۴۰۲/۰۳/۲۳
۳۰ درصد غرق شدگان دریا بومی هستند

۳۰ درصد افرادی که سال‌های گذشته در دریای خزر غرق شدند بومی بودند و تصور می‌کردند شناگر هستند.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،کریمیان رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه حدود ۳۰ درصد غرق شدگان بومی هستند، گفت: همه این افرادی که در دریا غرق شدند با توجه به سابقه شنا در رودخانه‌های استان تصور می‌کردند شناگران ماهری هستند.

او افزود: بسیاری از افراد بومی از وجود موج‌های شکافنده اطلاع ندارند و نمی‌دانند زمانی که امواج دریا به سمت ساحل می‌آید با سرعت بیشتری از پایین در حال برگشت است و ماهرترین شناگران هم امکان دارد در این امواج شکافنده گرفتار شوند.

کریمیان ادامه داد: مشاهده می‌شود که برخی خانواده‌ها نیز دسته جمعی با یک تیوپ به دریا می‌روند،اما آنان نمی‌دانند که با هر موج دریا وسایل بادی آن‌ها چندین متر از ساحل دور می‌شود.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران با بیان اینکه بسیاری از افراد با موج‌های دریا آشنا نیستند، گفت: زمانی که دریا طوفانی می‌شود مشکلات ناجیان غریق نیز چند برابر می‌شود، چونکه عده‌ای هشدار‌های ناجیان در خصوص طوفانی بودن دریا را جدی نمی‌گیرند و گرفتار موج‌های دریا می‌شوند.

او افزود: در برخی مواقع نیز مشاهده می‌شود که افراد کودکان خود را به داخل دریا می‌برند تا به آن‌ها آموزش شنا بدهند، اما دریا مکان آموزش شنا نیست.

کریمیان گفت: متاسفانه برخی افراد ناآشنا به فنون شنا پس از مشاهده یک حادثه می‌خواهند با حضور در دریا به فرد در حال غرق شدن کمک کنند، اما خودشان گرفتار می‌شوند.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران افزود: سال‌های گذشته این اتفاق برای یک خانواده افتاد که در جریان آن سه عضو یک خانواده که برای نجات یک نفر به دریا رفته بودند جان خود را از دست داد.

او گفت: افراد در صورت مشاهده غریق ابتدا ناجیان و امدادگران را مطلع کنند و اگر حادثه در مکانی اتفاق افتاد که ناجی حضور ندارد با انداختن تخته پاره یا چوب یا گره زدن طناب و پارچه از ساحل اقدام به نجات فرد در حال غرق شدن کنند.

پرداخت به موقع حقوق ناجیان
رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران گفت: بخشی از مطالبات ناجیان غریق در تابستان پارسال پرداخت نشده بود که با همت استاندار همه حقوق و مطالبات آنان پیش از پایان فصل دریا پرداخت شد.

او با بیان اینکه پایه حقوقی ناجیان غریق را فدراسیون نجات غریق و غواصی جمهوری اسلامی ایران تعیین می‌کند، افزود: حقوق ناجیان غریق اکنون به استان واریز شده است و این افراد تا پایان ماه حقوق اولین ماه فعالیت خود را دریافت می‌کنند.

کریمیان با بیان اینکه ناجیان غریق سال‌های گذشته دغدغه حقوق خود را داشتند و در برخی مواقع چند ماه بعد مطالبات خود را دریافت می‌کردند، ادامه داد: با حمایت استاندار مازندران مشکل حقوق ناجیان نیز حل شده است.

او گفت: افرادی که امسال در طرح دریا به عنوان ناجی یا امدادگر بکار گرفته شده اند دغدغه‌ای برای دریافت حقوق‌های خود ندارند و با جان و دل فعالیت می‌کنند.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران گفت: فعالیت ایثارگرانه ناجیان غریق از آغاز طرح دریا در ابتدای خرداد تاکنون سبب شده است تا دریا امسال قربانی نگیرد.

print

پاسخی بگذارید