۴۷ میلیون دلار کالا از گمرکات گلستان صادر شد

مدیرکل گمرکات گلستان گفت که در نیمه نخست امسال ۷۲ هزار تن انواع کالای غیرنفتی به ارزش ۴۷ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار از مبادی گمرکی این استان به کشورهای منطقه صادر شد.

به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی گمرک گلستان، سیدابراهیم حسینی اظهار داشت: عمده کالاهای صادراتی تجار و بازرگانان گلستان شامل پنیر، پلی استایرن و رب گوجه بود که به کشورهای ترکمنستان، عراق، افغانستان و قزاقستان صادر شد.

وی گفت: به سبب شیوع کرونا این حجم صادرات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۶۰ درصد و از نظر ارزش دلاری ۲۶ درصد کمتر شد.

وی درخصوص واردات کالا از مبادی گمرکی گلستان در نیمه نخست امسال نیز گفت: طی این مدت چهار هزار تن کالا به ارزش ۱۰ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار وارد استان شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل از نظر وزنی ۷۲ درصد و از نظر ارزش دلاری ۶۳ درصد کمتر است.

ماشین آلات خط تولید، غلات و روغن سویا از مهمترین اقلام وارداتی به گلستان است که اغلب از ترکمنستان، ترکیه و چین و از طریق گمرک اینچه برون وارد گلستان شد.

مدیرکل گمرکات گلستان همچنین درآمد وصولی گمرک در نیمه نخست امسال را ۱۲۳ میلیارد و ۴۳۵ میلیون ریال اعلام کرد و گفت: از اسفند ۹۸ تا سوم تیرماه ۹۹ به سبب شیوع کرونا، هیچ کالایی از مرز اینچه برون ترانزیت نشد.

اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون از توابع شهرستان ۳۵۰ هزار نفری گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان واقع است.

اینچه برون مرکز گمرکات گلستان بوده و زیر مجموعه آن پایانه‌های صادراتی در گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند.

در سال‌های اخیر با بهره برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان – ترکمنستان – ایران و گذر آن از اینچه برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

print

پاسخی بگذارید