تاریخ: ۲۳:۴۰ :: ۱۴۰۰/۰۹/۰۸
استاندار: گیلان باید به قطب پرورش ماهی تبدیل شود

استاندار گیلان گفت: باید تلاش کنیم با اتخاذ سیاست های صحیح و استفاده از ظرفیت ها در حوزه آبزی پروری بویژه ماهیان خاویاری، گیلان به قطب کشور و حتی منطقه در تولید آبزیان تبدیل شود.

اسدالله عباسی عصر دوشنبه در حاشیه بازدید از موسسه پرورش تاسماهیان با اشاره به کاهش شدید ذخایر ماهیان خاویاری در خزر اظهار داشت: اگر کارهای تحقیقاتی اتفاق نیفتد و بخش‌های خصوصی و دولتی برای احیای این ماهی ها و تکثیر آنها اقدامی انجام ندهند، نسل این ماهی از بین خواهد رفت.
وی با بیان این که موسسه تحقیقات و شیلات و بخش های خصوصی در زمینه تکثیر این ماهیان فعالیت می کنند افزود: استان گیلان در این بخش ظرفیتش نسبتاً رضایت بخش است.
عباسی، هدف از این بازدید را بررسی مشکلات و موانع موجود برای استفاده از حداکثر ظرفیت این مرکز عنوان و خاطرنشان کرد: این مرکز همچون بنگاههای تولیدی دارای واحدهای راکد و نیمه راکد است که از حداکثر ظرفیت آنها استفاده نمی شود.
وی با بیان اینکه این مراکز با کمبود منابع انسانی مواجه هستند، گفت: باید کمک کنیم موانع برطرف و حداکثر ظرفیت استفاده شود ؛  چرا که هم زمینه اشتغالزایی ایجاد می‌شود و هم می‌توان  در خصوص ماهیانی که در دریای خزر با کاهش مواجه هستند ، بچه ماهی در اختیار تولید کنندگان و سرمایه‌گذاران قرار دهیم.

نماینده عالی دولت در گیلان خاطرنشان کرد:  اگر از این ظرفیت‌ها به درستی استفاده شود می‌توانیم امیدوار باشیم که در آینده گیلان هم در بخش تولید ماهیان سردابی ، گرمابی و  ماهیان خاویاری نه تنها قطب کشور بلکه منطقه باشد.

استان گیلان در حاشیه دریای خزر از چهار هزار و ۱۰۰ مزرعه تولید بچه ماهی گرمابی، ۳۵۶ مزرعه سردآبی، ۴۶ مزرعه ماهیان خاویاری و ۳۶۹ مزرعه پرورش ماهی خانگی برخوردار است.

گیلان با تولید ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم خاویار پرورشی در ۴۷ مزرعه فعال رتبه دوم تولید این محصول را در کشور دارد .

ماهیان خاویاری که ماهی استروژن و تاس ماهی نیز نامیده می شوند از گونه‌های آبزی کمیابی هستند که بر اساس اطلاعات موجود پیشینه آنها به عصر ژوراسیک باز می‌گردد و از ۲۷ گونه و زیرگونه آن در جهان پنج گونه شامل فیل ماهی، قره برون ایرانی، گُلد (چالباش روس)، شیپ و ازون برون در دریای خزر یافت می شد که امروزه ذخایر این ماهی ارزشمند به شدت کاهش پیدا کرده است .

print

پاسخی بگذارید