رئیس اتاق بازرگانی استان
تاریخ: ۲۲:۰۷ :: ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
توسعه صادرات با کشورهای همسایه گلستان تقویت شود

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی گلستان گفت: توسعه صادرات غیرنفتی با کشورهای همسایه این استان باید بیش از گذشته با همراهی همه نهادهای مرتبط و داشتن نقشه راه، تقویت شود.

به گزارش ایرنا، علی محمد چوپانی روز چهارشنبه در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان در سالن اجتماعات این اتاق  افزود: با توجه به وجود تحریم های ظالمانه دشمنان علیه کشورمان، ضرورت دارد در بحث توسعه صادرات غیر نفتی، همه ابعاد آن برای آسان سازی قوانین و گذر از این تحریم ها لحاظ شود.
وی ادامه داد: امروز در این حوزه تاثیر گذار در اقتصاد کشور باید به اجماع رسیده و شاخص تعریف شود و دولت به ویژه وزارت امورخارجه پُر رنگ تر از گذشته برای آسان سازی قوانین این حوزه، پای کار باشد.
وی بیان کرد: فعالیت وابسته اقتصادی در سفارتخانه های کشورمان می تواند راه را برای توسعه صادرات غیرنفتی و مشکلات کنونی فراروی بازرگانان، حل کند.
چوپانی همچنین در خصوص سرمایه گذاری برای توسعه استان افزود: در این زمینه ضرورت پیشنهادات توسط دستگاه های استان ارائه شود و اتاق بازرگانی گرگان برای جذب سرمایه گذاری همکاری لازم را خواهد داشت.
هم مرز بودن گلستان با کشور ترکمنستان به عنوان یکی از دروازه های ورود به کشورهای مشترک المنافع ظرفیت بسیار مهمی برای این استان و کشور دارد.
تجار استان گلستان از طریق خشکی( جاده ای و ریلی) با کشور جمهوری ترکمنستان و چین و از طریق دسترسی به دریای خزر و بنادر استان های گیلان و مازندران با کشورهای آسیای میانه و روسیه ارتباط دارد.
مطابق گزارش اخیر اداره کل گمرکات گلستان، حدود ۲۷۹ هزار و ۴۹۵ تن انواع کالای غیرنفتی به ارزش ۱۳۲ میلیون و ۷۲۴ هزار و ۷۱۲ دلار از مبادی گمرکی استان طی ۹ ماه امسال به خارج صادر شد که از لحاظ وزنی و ارزش به ترتیب ۱۱۱ و ۶۷ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

توسعه صادرات با کشورهای همسایه گلستان تقویت شود

معاون امور هماهنگی امور اقتصادی استانداری گلستان اضافه کرد: الویت سرمایه گذاری در این استان با بخش خصوصی بوده و دستگاه های دولتی می توانند پیشنهادهای خود را ارائه دهند.
سید محمد دهنوی افزود: اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان به همراه اتاق بازرگانی گرگان زمینه برگزاری همایش سرمایه گذاری را برای استان با برنامه و تعیین اولویت های سرمایه گذاری آماده کنند.
وی ادامه داد: معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تمامی مجوزها را برای اجرای طرح ها دریافت و در اختیار سرمایه گذاران واجد شرایط قرار خواهد داد.
براساس گزارش سازمان مدیریت و برنامه ریزی گلستان، در این استان هزار و ۲۰۰ طرح نیمه تمام وجود دارد که سرمایه گذاری برای بهره برداری و شتاب به رونق همه جانبه استان ضروری است.
استان مرزی گلستان با دو میلیون نفر جمعیت واقع شده که با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

print

پاسخی بگذارید