تاریخ: ۱۵:۲۷ :: ۱۴۰۱/۰۵/۰۳
۴۱ هزار مجوز کسب در ۴ ماهه امسال ثبت شد

معاون سیاست گذاری اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: کل منابعی دیده شده در تبصره ۱۸ حدود ۳۲ هزار میلیارد تومان بود و حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان از این مقدار محقق شده که عملکرد خوبی است.

سبحانیان گفت:  اکر کیک اقتصادی خود را بزرگ نکنیم، نمی‌توانیم سطح رفاه مردم را ارتقا بدهیم. در ده سال گذشته رشد اقتصادی ما کمتر از یک درصدی بوده است و این روال باید با کمک رونق تولید تغییر یابد.افزایش تولید در کشور الزاماتی دارد که باید از دهه‌های گذشته آماده می‌شد، مثل تدوین آمایش سرزمین و تدوین سیاست‌های سرزمین که در دولت سیزدهم این مسیر دنبال می‌شود. در کوتاه مدت و میان مدت باید اقداماتی را برای بهبود فضای کسب و کار انجام داد. برای اینکه تولید در کشور رونق بگیرد باید پیش بینی پذیری در اقتصاد کشور حاکم باشد و رویکرد ما رفع موانع تولید بوده است.

به گفته او شرایط مبهم و سخت ورود فعالین اقتصادی به کسب و کار مسئله مهمی است که تلاش کردیم امضا‌های طلایی را از پیش روی فعال اقتصادی حذف کنیم. در ۴ ماهه نخست امسال بیش از ۴۱ هزار مجوز ثبت محور صادر کردیم. ما هیچ خط قرمزی را در این راستا بر نمی‌تابیم و نباید هیچ امضای طلایی در صدور مجوز‌ها وجود داشته باشد. گام بعدی ثبات اقتصادی است که باید تورم در کشور کنترل شود و این موضوع الویت جدی دولت است. ریشه‌های تورم در کشور ما تاریخی است و ممکن است حل آن مدتی زمان ببرد و این ریشه تاریخی به علت تعلل مسئولین در گذشته انباشته شده و دولت در صدد چاره جویی است.

او می گوید اعطای تسهیلات باید به تولید و خانوار عادلانه شود. تلاش داریم که دسترسی خانوار‌ها را به تسهیلات خرد هموار کنیم.  عملا در ۶ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۰ اتفاقی در این تبصره رخ نداده بود. طی ۷ ماه گذشته عملیات آن آغاز شد. کل منابعی که در تبصره ۱۸ دیده شده بود ۳۲ هزار میلیارد تومان بود. ۱۳ دستگاه می‌توانستند از این محل استفاده کنند. حدود ۱۹ هزار میلیارد تومان از ۳۲ هزار میلیارد تومان محقق شده که عملکرد خوبی است و در سال ۹۹ از ۱۰ هزار میلیارد تومان کل تسهیلات، ۱۰۰۰ میلیارد تومان پرداخت شده بود. ۵۰ درصد منابع این تبصره باید به طرح‌های پیشران و صادرات محور اختصاص یابد. در سال ۱۴۰۰ با ۱۳ بانک طرف قرارداد عاملیت بودیم که از طرف همان ۱۳ بانک تسهیلات پرداخت شود.

بیش از ۶۴ هزار طرح در کمیته‌های استانی به تایید رسید و ارزش تسهیلات مورد تایید بالغ بر ۱۰۱ هزار میلیارد تومان است و حدود ۸ هزار طرح در مرحله پرداخت است که به ارزش ۱۰هزار میلیارد تومان می‌رسد. بیش از ۱۳ هزار میلیارد تومان تسهیلات به ۱۶ هزار طرح پرداخت شده است. امیدواریم تا شهریور ماه ۱۴۰۱ از منابع این تبصره استفاده کنیم.

print

پاسخی بگذارید