تاریخ: ۱۱:۲۳ :: ۱۴۰۲/۰۷/۱۰
مزیت‌های تصویب منطقه آزاد تجاری مازندران از زبان استاندار مازندران

استاندار مازندران با اشاره به قرار گرفتن این استان در مرکز تقل کریدور شمال به جنوب، حضور موثر و فعال در بازراهای جهانی و منطقه‌ای را از مزیت های بزرگ تصویب لایحه منطقه آزاد تجاری این خطه شمالی کشور بیان کرد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال سیدمحمود حسینی‌پور روز جمعه در حاشیه آیین گرامیداشت هفته دفاع مقدس در گفت و گو با خبرنگاران با بیان اینکه برای تصویب منطقه آزاد تجاری مازندران مراحل مختلفی طی شد و در نهایت پس از رفع ایرادهای شورای نگهبان، این طرح دوباره در صحن مجلس شورای اسلامی مطرح شد و در نهایت نیز با همکاری نمایندگان مردم در خانه، این طرح به تصویب نهایی رسید.

وی با بیان اینکه طرح منطقه آزاد تجاری مازندران در گذشته و در طی ۲ مرحله اقدام و در صحن مجلس نیز مطرح شده بود اما رای لازم را کسب نکرد، اظهار داشت: با توجه به رویکرد دولت سیزدهم در حوزه ارتباط با کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین کشورهای حوزه “سی‌آی‌اس” یکی از بسترهای مهمی که می‌توانست به ارتقای فعالیت‌های تجاری و اقتصادی مازندران با این کشورها کمک کند ایجاد منطقه آزاد تجاری بود که دولت آیت الله رئیسی با پیگیری‌های متعدد این مهم را در نهایت به سرانجام رساند.

وی خاطرنشان کرد: سه منطقه بندرامیرآباد بهشهر، چپکرود بابلسر و بندر نوشهر با تایید نهایی شورای نگهبان بعنوان مناطق آزاد تجاری مازندران معرفی شدند که می تواند زمینه رشد و توسعه بیش از پیش این استان را فراهم کند.

نماینده عالی دولت در مازندران با اشاره به فرصت‌سازی‌های ایجاد منطقه آزاد تجاری در استان با توجه به وجود سه بندر مهم می‌گوید: منطقه آزاد تجاری بخشی از سرزمین‌های اصلی هر کشور است که به لحاظ قوانین تجارت با سایر نقاط کشور تفاوت بسیاری دارد و قلمرو و نواحی آن شامل لنگرها می شود که در مازندران سه بندر مهم از این مزیت برخوردارند.

حسینی پور، بیان کرد: مناطق آزاد با بهره‌گیری از معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، حذف تشریفات دست و پاگیر ارزی و اداری، تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات، جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه بیش از پیش استان کمک ویژه‌ای خواهد کرد.

استاندار مازندران با عنوان اینکه در مناطق آزاد تسهیلات مختلفی در نظر گرفته شده است و افرادی که در این مناطق زندگی می کنند می‌توانند با استفاده از این مزیت، از شغل پایداری نیز بهره مند شوند، گفت: مناطق آزاد با برنامه‌های راهبردی و توسعه‌ای که با استان ارتباط داشته باشد شکل می‌گیرد که در تسریع انجام امورات زیربنایی، عمران و آبادانی، رشد توسعه اقتصادی، افزایش درآمد عمومی و ایجاد اشتغال سالم و مولد موثر است.

حسینی پور، تنظیم بازار و کالا و حضور در بازارهای جهانی و منطقه‌ای را یکی دئیگر از مزیت های بزرگ تصویب طرح منطقه آزاد تجاری مازندران عنوان کرد و گفت: منطقه آزاد تجاری برای ارتقای فعالیت های تجاری و اقتصادی مازندران با کشورهای حاشیه دریای خزر و همچنین کشورهای حوزه “سی‌آی‌اس” مزیت های فراوانی رای این استان به همراه دارد.

وی، اصلی ترین مزیت منطقه آزاد تجاری را مستثنی شدن از قوانین گمرکی عنوان کرد و گفت که طبق قانون شرکت‌های فعال در این مناطق از ۲۰ سال معافیت گمرکی بهره‌مند می‌شوند که این خود به توسعه بیش از پیش مازندران کمک شایانی خواهد کرد.

مقام عالی دولت در مازندران با عنوان اینکه افراد از کشورهای آزاد نیز می توانند با تشکیل شرکت در مناطق آزاد مازندران از معافیت های مالیاتی و گمرکی بهره مند شوند، افزود: تردد و اقامت اتباع خارجی در مناطق آزاد تسهیل خواهد شد و می توانند ارز و سرمایه خود را به این مناطق منتقل کنند .

وی گفت: اشتغال نیروی کار ایرانی و خارجی در مناطق آزاد از مقررات بسیار ساده ای پیروی می‌کند و افراد می توانند در این مناطق شرکت خود را با صدر درصد مالکیت خارجی ثبت کنند و تعرفه های خدمات و حمل و نقل در فرودگاه های این منطقه کمتر از دیگر فرودگاه ها خواهد بود.

 

در بند ۱۱ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ابلاغی ۳۰ بهمن ۱۳۹۲ تاکید شده که مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید حوزه فعالیت‌شان را در راستای چهار هدف اصلی «انتقال فناوری‌های پیشرفته»، «گسترش و تسهیل تولید»، «صادرات کالا و خدمات» و «تامین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج» توسعه دهند.

در ماده (۱) قانون چگونگی اداره مناطق آزاد تجاری صنعتی نیز ۹ هدف برای مناطق آزاد ترسیم شده که یکی از آن‌ها صراحتا به اهمیت تولید و صادرات اشاره دارد. «تسریع در انجام امور زیربنایی»، «عمران و آبادانی»، «رشد و توسعه اقتصادی»، «سرمایه گذاری و افزایش درآمد عمومی»، «ایجاد اشتغال سالم و مولد»، «تنظیم بازار کار و کالا»، «حضور فعال در بازارهای جهانی و منطقه‌ای»، «تولید و صادرات کالاهای صنعتی و تبدیلی و «ارائه خدمات عمومی» اهداف در نظر گرفته شده برای مناطق آزاد تجاری در این قانون هستند.

طرح منطقه آزاد تجاری سه لکه‌ای یا سه نقطه‌ای مازندران که به شورای عالی مناطق آزاد و هیئت دولت پیشنهاد شد و اکنون به تصویب مجلس و شورای نگهبان رسید، نخستین نمونه از منطقه آزاد تجاری غیرمتمرکز در کشور محسوب می‌شود و مجموعا یک‌هزار و ۶۰۵ هکتار مساحت دارد که در سه نقطه از استان قرار گرفته است. یعنی مزایای بهره‌مندی از این طرح فقط شامل سه نقطه محدود در بندر امیرآباد با ۱۰۶۰ هکتار مساحت، منطقه ساحلی چپکرود جویبار تا میرود بابلسر با ۴۶۱ هکتار مساحت و محوطه بندر نوشهر با ۸۴ هکتار مساحت می‌شود و ارتباطی به مناطق خارج از این محدوده‌های بندری ندارد.

print

پاسخی بگذارید