تاریخ: ۱۸:۳۱ :: ۱۴۰۲/۰۸/۲۷
کاهش اعتماد فعالان بازار سرمایه به بازاربورس

بازار سرمایه این روزها در انتظار رسیدن رونق است. رونقی که با توجه به اوضاع بورس در چند روز آینده دور از انتظار است. نبود و کاهش تدریجی اعتماد باقیمانده یکی از مشکلات بزرگی است که گریبان‌گیر بورس است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال  ،مسعود وطنخواه – اعتماد در هر بازاری حتی در دادوستدهای بازارهای محلی جزو ملزومات آن بازار است. دربازارهای رسمی اعتماد با گرفتن وثیقه یا اسناد اعتباری محقق می‌شود. بورس نیز جدا از سایر بازارها بی‌نیاز به وجود اعتماد نیست. زمانی که سطح اعتماد در بازار کاهش می‌یابد ریسک حضور افزایش و به تبع آن فعالان بورس احساس خطر بیشتری می‌کنند و در این اوضاع طبیعی است که گروهی از افراد تمام یا قسمتی از سرمایه خود را از بازار سرمایه خارج کنند. موردی که به خوبی در کاهش حجم و ارزش معاملات که در چند ماه گذشته سیر نزولی دارد، دیده می‌شود.
سیر نزولی بورس پس از تصمیم‌های «ناگهانی» و «غیرکارشناسی» به گفته فعالان بورس از اردیبهشت شروع شد و در ادامه بیشتر نیز شد. از افزایش قیمت خوراک پتروشیمی تا زمزمه خروج سیمان و فولاد از بورس کالا که سبب انتقادهای زیادی شد. مواردی که صدمه زیادی به پیکر اعتماد در بازار سرمایه وارد کرد.

تراز پایین ارزش معاملات
ارزش معاملات خرد یکی از فاکتورهایی است که همواره از سوی فعالان بورسی برای آگاهی از روند بازار سرمایه رصد می‌شود سیر نزولی ارزش و حجم معاملات در این چند ماه به گونه‌ای بود که کمتر معامله‌گری بتواند آن را نادیده بگیرد. به عنوان مثال ارزش معاملات خرد در روزهای اوج یعنی نیمه اول اردیبهشت در محدوده ۱۰همت بود و این در حالی است که این روزها ارزش معاملات خرد در محدوده ۴همت یعنی ۴۰درصد قبل است.
علی اسکینی، کارشناس بازار سرمایه تیر ماه، در مطلبی با عنوان «گروه‌های ریالی جذابترند» درباره اهمیت ارزش معاملات به «اقتصاد سرآمد» گفته بود: «اما فاکتور مهمی که این روزها سبب فاز رکودی در بورس شده است کمبود نقدینگی در بازار سرمایه است که همین امر روند صعودی بورس را با چالش همراه کرده است.»
او یادآوری کرده بود: «ارزش معاملات در بازار سرمایه اکنون کاهش قابل توجهی (حدود ۱۰ همت) در مقایسه با روزهای اوج خود (بالاتر از ۱۵ همت) تجربه می‌کند؛ بنابراین افزایش ارزش معاملات یکی از پیش‌نیازهای ضروری برای رشد بورس است.»
گروهی از فعالان بازار سرمایه این کاهش سیر نزولی ارزش و حجم معاملات از اردیبهشت تاکنون را نشانه «رکود» بورس می‌دانند و معتقدند که تا زمانی که اعتماد از دست‌رفته به بورس بازنگردد بازگشت نقدینگی و به تبع آن ارزش و حجم معاملات خرد نیز اضافه نمی‌شود.
ادامه رکود از یک‌سو و جذابیت بالای نرخ سود بانکی از سوی دیگر، سبب بیشتر شدن اوضاع رکودی بازار سرمایه و تشدید روند خروجی پول از بورس شده است. این روزها بورس تهران از دو بیماری فرار سرمایه از بورس و رقابت دوباره بانک‌ها برای افزایش نرخ سود به مشتریان با موجودی بالا رنج می‌برد.
بیماری بازار سرمایه این روزها، خروج ادامه‌دار نقدینگی از بورس است. آمارها در چند ماه گذشته (از نیمه اردیبهشت تاکنون) نشان می‌دهد که ارزش معاملات خرد نیز روند کاهشی دارد.
این روزها به دلیل سیاست انقباضی از سوی بانک مرکزی برای مهار تورم سبب شده است که کمبود نقدینگی در اقتصاد نمایان شود. نبود نقدینگی موجب افزایش رقابت نزد متقاضیان پول شده است که به تبع آن، افزایش تقاضا و کاهش عرضه پول، سبب بالا رفتن قدرت چانه‌زنی صاحبان نقدینگی شده است. موردی که در رشد نرخ بهره در بازار غیر رسمی دیده می‌شود.
سود روزشمار و کوتاه‌مدت اکنون زیر ۱۰درصد است، اما این مقدار برای پول‌های عادی و کم است. مشاهدات میدانی نشان می‌دهد که بانک‌ها برای جذب نقدینگی از افراد با پول بالا با هم رقابت می‌کنند و به اصطلاح مقدار سود قابل مذاکره است. موردی که سبب رقابت ناسالم نزد این بنگاه‌های اقتصادی شده است.

ارزش و حجم معاملات هفته گذشته
شنبه گذشته ۱۸۴میلیارد تومان خروج پول حقیقی اتفاق افتاد و ارزش معاملات خرد به ۴.۳همت تومان رسید. شاخص کل بورس نیز هزار و ۴۶۲واحد کاهش یافت و در تراز ۲میلیون و ۵۴هزار و ۴۸۲واحدی ایستاد.
یکشنبه ورود پول حقیقی اندک ۹میلیارد تومان بود، اما ارزش معاملات خردکاهش و به ۳.۹همت رسید. شاخص کل بورس نیز ۸۵۰واحد کاهش تجربه کرد.
دوشنبه ورود پول حقیقی با رشد ۱۲میلیارد تومان و همچنین ارزش معاملات خرد به ۴.۲همت شد. شاخص کل بورس نیز افزایش ۲هزار و ۳۲۸واحدی در سطح ۲میلیون و ۵۵هزار و ۹۶۰واحدی ایستاد.
سه‌شنبه دوباره خروج پول حقیقی ۳۲۸میلیارد تومان ثبت شد و ارزش معاملات خرد نیز با کاهش به ۴همت تومان رسید. شاخص کل بورس نیز با کاهش ۹هزار و ۸۹۳واحدی در تراز ۲میلیون و ۴۶هزار و ۶۰واحدی ایستاد.
چهارشنبه روند نزولی شاخص کل بورس با کاهش ۷هزار و ۱۸۴واحدی در سطح ۲میلیون و ۳۸هزار و ۸۸۳واحدی ایستاد. ارزش معاملات خرد به ۴.۲همت و خروج پول حقیقی به ۱۲۲میلیارد تومان رسید.

خروج پول حقیقی از بازار سرمایه
هفته گذشته نیز مانند چند ماه گذشته روند خروجی پول حقیقی از بورس ادامه یافت. فعالان بازار سرمایه از پول حقیقی به پول هوشمند نیز تعبیر می‌شود.
این باور در بین بسیاری از معامله گران وجود دارد که همواره برخی از اشخاص حقیقی و حقوقی با استفاده از اطلاعات و یا تحلیل قوی‌تر نسبت به سایرین، در قیمت‌های بهتر یا زمان مناسب تری  اقدام به خرید یا فروش سهام می‌کنند و با رصد معاملات این افراد می توان معاملات بهتری داشت. یکی از نشانه‌های ورود یا خروج پول هوشمند در حجم معاملات مشخص می‌شود. به عبارت دیگر، زمانی که متوسط حجم معاملات سهام یک شرکت، در مقایسه با میانگین حجم معاملات آن در بازه‌های زمانی مشخص (مثلا  هفتگی، ماهیانه و یا سه‌ماهه) افزایش قابل توجهی داشته باشد، می‌تواند نشانه‌ای از ورود با خروج پول هوشمند باشد و باید مورد بررسی بیشتری قرار گیرد.
یکی دیگر از راه‌های تشخیص ورود یا خروج پول هوشمند، سرانه خرید یا فروش هر شخص حقیقی یا حقوقی است. سرانه خرید یک شخص برابر است با حاصل تقسیم ،حجم معاملات سهام یک شرکت بر تعداد خریداران آن و سرانه فروش یک شخص برابر است با حاصل تقسیم حجم معاملات سهام شرکت بر تعداد فروشندگان آن.

print

پاسخی بگذارید