در پی صدور اطلاعیه هشدار بارش در ۹ استان
تاریخ: ۹:۰۵ :: ۱۴۰۲/۰۸/۲۸
کشاورزان و دامداران هشدار هواشناسی را جدی بگیرند

کارشناس هواشناسی کشاورزی گفت: با توجه به شرایط جوی، کشاورزان و دامداران هشدار هواشناسی در خصوص بارش را جدی بگیرند.

به گزارش اقتصاد گستر شمال  ،پروین رفیعی گفت: با توجه به هشدار سطح زرد هواشناسی، کشاورزان نسبت به تسریع در برداشت محصولات کشاورزی همچون سیب زمینی، ذرت، پیاز و صیفی جات اقدام کنند.

به گفته او، کشاورزان نسبت به تسریع در انتقال محصولات دپو شده کنار مزارع و انبارهای مسقف مانند مرکبات، برنج و ذرت اقدام کنند.

رفیعی ادامه داد: کشاورزان و باغداران زهکشی و پاکسازی باغات و مزارع در پی بارش ها را در دستور کار قرار دهند. همچنین در پی وقوع بارش ها از انجام آبیاری، محلول پاشی و سم‌پاشی اجتناب کنند.

کارشناس کشاورزی افزود: کشاورزان به منظور جلوگیری از خسارت بیماری قارچ نسبت به کنترل دما و رطوبت در انبارها اقدام کنند.

او با تاکید بر بستن دریچه گلخانه ها در هنگام کاهش دما و بارش گفت: گلخانه داران کنترل دما و رطوبت در واحدهای گلخانه را در دستور کار قرار دهند.

رفیعی ادامه داد: با توجه به فصل جابه جایی در مناطق سردسیر، عشایر از رفتن به ارتفاعات و توقف در حاشیه مسیل ها و رودخانه ها اجتناب کنند.

بنابر اعلام مرکز پایش هواشناسی کشاورزی، مجموع بارش کشور از ابتدای سال زراعی آبی تا ۲۶ آبان ۱۶‌.۱ میلی متر و مدت مشابه سال قبل ۲۱.۶ میلی متر است که این امر کاهش ۲۵.۷ درصدی بارش را نشان می دهد.

براساس نقشه های هواشناسی، امروز سامانه بارشی از غرب کشور وارد شده و در نوار غربی سبب بارش می گردد. این سامانه دوشنبه در نیمه غربی و سه شنبه در نوار شمالی، غرب و برخی نقاط استان واقع در جنوب غرب و جنوب کشور سبب بارش باران، رعد و برق، وزش باد شدید موقت  و در برخی نقاط گرد و خاک و بارش تگرگ و ارتفاعات و نقاط سردسیر بار برف می گردد.

سامانه بارشی چهارشنبه در شمال شرق فعال بوده و سپس از کشور خارج می گردد. همچنین شدت فعالیت این سامانه دوشنبه در غرب و جنوب غرب و سه شنبه در شرق دریای خزر است.

print

پاسخی بگذارید