هشدار
تاریخ: ۷:۵۸ :: ۱۴۰۲/۰۹/۱۸
کلاهبرداری با ترفند واریز سود سهام عدالت

بنابر اعلام مسئولان، سهامداران باید از کلیک کردن بر روی لینک‌های ناشناس و مراجعه به سایت‌ها با موضوع سهام عدالت و واریز سود آن خودداری کنند تا گرفتار دام کلاهبرداران نشوند.

به گزارش اقتصاد گستر شمال  ،بنابر اعلام رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مجید عشقی، واریز مرحله اول سود سهام عدالت تا پایان آذر ماه خواهد بود.

هر ساله با نزدیک شدن موعد واریز سود سهام عدالت و اعلام زمان واریز سود از سوی مسئولان،  سودجویان برای پر کردن جیب خود در ازای فریب افراد، دست به کار می‌شوند. اگر به فضای مجازی هم سری بزنید تقریبا غیر ممکن است که به اخبار و لینک‌های مربوط به واریز سود سهام عدالت برنخورید!

 

سهام عدالت

کلاهبرداری با کلید واژه سهام عدالت که ۸ آذر ماه نیز سرهنگ سید مهدی عمران فر، رئیس پلیس فتا استان کهگیلویه و بویراحمد در خصوص آن گفته بود: کلاهبرداران سایبری با ارسال پیامک‌هایی تحت عنوان واریز سود سهام عدالت با سرقت اطلاعات حساب‌های بانکی شهروندان اقدام به برداشت از حساب‌های بانکی افراد می‌کنند.

رئیس پلیس فتا استان کهگیلویه و بویراحمد خاطر نشان کرد: کاربران پس از کلیک کردن بر روی لینک‌های جعلی و با وارد نمودن اطلاعات خواسته شده و یا نصب اپلیکیشن اعلامی، افراد کلاهبردار را در رسیدن به اهداف مجرمانه همراهی کرده و بدین ترتیب مورد کلاهبرداری واقع می‌شوند.

سرهنگ عمران فر تصریح کرد: با بررسی و اقدام به موقع کارشناسان پلیس فتا مبلغ ۷۱۰ میلیون ریال پول سرقت شده شاکی در حساب مقصد مسدود شد و با هماهنگی مقام قضایی به حساب شاکی عودت گردید.

روز گذشته نیز پلیس فتا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که هر پیام دریافتی در پیام رسان‌های موبایلی با عنوان دریافت سود سهام عدالت با هدف کلاهبرداری و خالی کردن حساب شماست.

پلیس فتا

در ادامه هم مهدی حاجی‌وند، دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان بیان کرد: هر زمان که موضوعات مربوط به سهام عدالت مطرح می‌شود عده‌ای از این فرصت جهت کلاهبرداری سوءاستفاده می‌کنند که لازم است سهامداران عدالت به چند نکته دقت داشته باشند. معمولا کلاهبرداران چند روش دارند؛ آن‌ها یا به افراد پیامک ارسال می‌کنند و می‌گویند برای دریافت سود سهام عدالت با این شماره تماس گرفته یا روی لینک خاصی کلیک کنید که در این خصوص باید گفت برای دریافت سهام عدالت به هیچ فردی پیامک زده نمی‌شود.

او افزود: مورد دیگر این که کلاهبرداران ممکن است در فضای مجازی سایتی را معرفی کنند که قطعا هیچ سایتی برای دریافت سود سهام عدالت وجود ندارد. نکته بعدی این که برخی از کلاهبرداران حرفه‌ای‌تر هستند و حساب کاربری افراد را هک و از طریق آن‌ها برای اطرافیان پیامکی مبنی بر این که “سود سهام عدالت را دریافت کردم به این لینک بروید و شما هم سود دریافت کنید” ارسال می‌کنند. بر همین اساس در این زمینه هوشیاری افراد بسیار مهم خواهد بود.

دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام عدالت در ادامه اظهار کرد: در مجموع برای دریافت سود سهام عدالت به هیچ فردی پیامی داده نخواهد شد و از افراد هیچ مدرکی درخواست نمی‌شود و همچنین مراجعه به سایت و لینکی نیاز نیست. سود سهام عدالت درست همانند سال گذشته به شماره شبای بانکی هر فردی که پیش‌تر در سجام وارد کرده واریز می‌شود.

حاجی‌وند بیان کرد: یکی از تفاوت‌های واریز سود سهام عدالت نسبت به واریز یارانه نقدی این است که یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود، ولی سود سهام عدالت به شماره شبای بانکی اشخاص واریز خواهد شد. ممکن است برای برخی افراد سود سهام عدالت واریز نشود که می‌تواند دلایلی، چون مسدودی شماره شبای بانکی، چک برگشتی و… داشته باشد که این دسته افراد در صورتی که سود سهام عدالت برای آن‌ها واریز نشد می‌توانند به سامانه سجام وارد و موارد را بررسی و اصلاح کنند. نکته مهم این است که افراد باید تا زمان واریز سود سهام عدالت منتظر باشند و اگر سود واریز نشد این اقدام را انجام دهند.

بنابر اعلام سازمان بورس، مشمولان سهام عدالتی که تا کنون به منظور دریافت سود سهام عدالت اقدام نکرده‌اند، می‌توانند با ثبت نام و احراز هویت در سامانه جامع اطلاعات مشتریان www.Sejam.ir و یا درج شماره شبای معتبر در سایت Sahamedalat.ir نسبت به انجام امر مذکور اقدام کنند.

چرا برخی سود سهام عدالت دریافت نخواهند کرد؟

اما سود سهام عدالت ممکن است برای برخی از افراد واریز نشود که پیش از این مدیر پرداخت سود سپرده گذاری مرکزی حسین قشمی به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: شماره شبای نامعتبر، حساب بانکی مسدود، راکد، مشترک (دو امضا)، ارزی و بلندمدت از مهم‌ترین دلایلی است که باعث می‌شود سود به حساب سهامداران سهام عدالت واریز نشود.

سود سهام عدالت دوره‌های قبل خود را با سجامی شدن دریافت کنید

البته برخی از سهامداران هم هستند که سود دوره‌های قبلی خود را دریافت نکرده‌اند که این سهامداران با هوشیاری تمام و بدون مراجعه به سایت و لینک‌های نامعتبر می‌توانند برای دریافت سودهای قبلی خود اقدام کنند. باغستانی مدیر عامل شرکت سپرده گذاری مرکزی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این پرسش که اگر سهامداری سود سنوات گذشته را دریافت نکرده باشد با سجامی شدن علاوه بر دریافت سود در انتهای آذر سود سنوات گذشته را هم دریافت خواهد کرد؟ گفت: بله. به امید خدا اگر شرکت‌هایی که سود خود را واریز نکرده‌اند بتوانند به تعهدات خود عمل کنند و فرصت مناسب برای محاسبات داشته باشیم سعی بر این است که در آذر ماه سود‌های گذشته را نیز برای جامعه جدید یعنی افرادی که شماره حساب اعلام و در سامانه سجام ثبت نام کردند واریز کنیم.

در نهایت بر اساس این گزارش و بنابر اعلام مسئولان،  سهامداران عدالت باید ضمن هوشیاری کامل توجه داشته باشند علاوه بر پیگیری اخبار مربوط به سهام عدالت از مراجع رسمی،  برای دریافت سود نیاز به مراجعه به سایت و لینکی خاصی ندارند.

print

پاسخی بگذارید