تاریخ: ۱۸:۲۲ :: ۱۴۰۲/۱۱/۲۸
کوچ زودرس پرندگان مهاجر از مازندران

گرمای بی سابقه هفته گذشته سبب شد قو‌ها یکی از اولین گروه‌های پرندگان مهاجر باشند که مازندران را ترک کنند.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،کوروس ربیعی رئیس اداره حیات وحش اداره کل محیط زیست مازندران گفت: گرمای بی سابقه هفته گذشته سبب شد قو‌ها یکی از اولین گروه‌های پرندگان مهاجر باشند که مازندران را ترک کنند.

او افزود: در تالاب سرخرود فریدونکنار در سال جاری حدود یک هزار و ۶۰۰ بال قو حضور داشتند که تعداد قابل توجه از این گونه مهاجر مازندران را ترک کردند و دسته‌های پایانی این قو‌ها هم در چند روز آینده سرخرود را ترک خواهند کرد.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران با بیان این مطلب که قو‌ها پرندگان بسیار حساسی در گرما و سرما هستند، گفت: گرمای ۲۵ درجه‌ای مازندران در هفته گذشته زمینه پرواز این پرندگان را فراهم کرد.

او افزود: هوای بهاری مازندران قو‌های مهاجر این استان را ۲ هفته زودتر از موعد مقرر مجبور به ختم مازندران گردی کرد و برای گذران حیات به اقامتگاه‌های شمالی‌تر دریای خزر حرکت کردند.

رئیس اداره حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: قو‌هایی که در سرخرود زمستان را می‌گذرانند، در بهار و تابستان به این شکل و با این جمعیت کنار هم زندگی نمی‌کنند و در دسته‌های مختلف سکونتگاه‌های متفاوتی دارند. اما زمستان‌ها سکونت موقت گله‌ای را در تالاب سرخرود تجربه می‌کنند. ما در این بخش از نیمکره پنج جمعیت مجزا از قو‌ها داریم که بخش اصلی یکی جمعیت‌های خوب آن‌ها، برای زمستان‌گذرانی در سرخرود مستقر می‌شوند.

او افزود: قو‌های مهاجر جزو دسته مهاجران منظم تلقی نمی‌شوند و بسته به شرایط آب و هوایی سفرشان انجام می‌شود، تدریجی می‌آیند و تدریجی می‌روند و اگر زمستان خیلی سردی در زیستگاه اصلی‌شان داشته باشند زودتر می‌آیند و ممکن است دیرتر بروند و اگر هم شرایط آب و هوایی در زیستگاه اصلی‌شان مناسب باشد گاهی دیرتر به سرخرود می‌آیند و زودتر می‌روند. در واقع در این روند تدریجی که از نظر ما بی‌نظمی در سفر قو‌ها محسوب می‌شود، یک نظم مشخص و مبتنی بر شرایط اقلیمی دارند.

 

منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید