قطار قزوین - رشت دقایقی پیش با حضور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه حرکت خود را به صورت آزمایشی از ایستگاه قزوین آغاز کرد.
سرویس سردبیری اقتصاد شمال ، توسعه ریلی گیلان از نکات پر اهمیت برای رشد زیر ساخت های مهم توسعه ای است در این باره ایرنا روند این حرکت پر شتاب را گزارش می کند این خبرگزاری در پوشش خبری آغاز به کار قطار رشت- قزوین می نویسد :ساعتی پیش حرکت قطار از ایستگاه قزوین به سمت رشت با حضور محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، استاندار گیلان، خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی، محمدزاده مدیرعامل شرکت راه آهن و جمعی از مدیران استانی آغاز شد.
ساعاتی دیگر سوت قطار در ایستگاه رشت شنیده می شود.
خط آهن قزوین – رشت تا حدود دو ماه دیگر با حضور رئیس جمهوری بطور رسمی افتتاح خواهد شد.
برای ساخت این خط آهن از سال ۸۴، هزار و ۸۵۰ میلیارد تومان هزینه شد.
خط آهن قزوین – رشت که ۱۶۴ کیلومتر طول دارد، در قالب هشت قطعه ساخته شده و از ایستگاه سیاه چشمه به سمت رشت جدا شده است. این مسیر ریلی، از ایستگاه سیاه چشمه تا ابتدای ایستگاه کوهین به طول ۳۰ کیلومتر یک خطه ، از ایستگاه کوهین تا ایستگاه لوشان به طول ۴۰ کیلومتر دو خطه و از ایستگاه لوشان تا انتهای مسیر یک خطه است.
حداکثر سرعت قطارهای باری این خط آهن ۱۲۰ کیلومتر و قطارهای مسافربری ۱۶۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود.
ظرفیت حمل مسافر خط آهن قزوین – رشت سالانه سه میلیون و ۳۸۱ هزار نفر و ظرفیت حمل بار آن ۹ میلیون و ۸۶۷ هزار تن است.
در احداث این خط آهن ۵۳ دستگاه تونل به طول ۲۲ کیلومتر ، ۶۲ دستگاه پل خاص به طول ۹ کیلومتر و پنج ایستگاه در کوهین ، لوشان ، منجیل ، رستم اباد ، امام زاده هاشم و رشت ساخته شده است.
برای ساخت خط آهن قزوین – رشت ۱۴ میلیون متر مکعب خاکریزی ، ۱۸ میلیون متر مکعب خاکبرداری و یک و نیم میلیون متر مکعب بتن ریزی شده است.
اتصال خط آهن از رشت به انزلی، زمینه ساز بهره اقتصادی است
محمدباقر نوبخت افزود: اتصال راه آهن فقط رشت اگر چه کار بزرگی بود، اما کافی نیست و هدف بزرگتری مدنظر دولت است.
وی قطعه رشت به انزلی در ادامه این خط ریلی را هم مهم دانست و ادامه داد: در بازدیدی که امروز از این مسیر داشتم، کارها در حال انجام است و در بخش هایی از این مسیر نیاز به تملک اراضی هست که باید انجام شود.
نوبخت اضافه کرد: زیر ساخت ها در بخش هایی از این مسیر فراهم شده و برای ریل گذاری مهیاست اما باید تملک اراضی هم انجام شود و برای ما مهم آن است که این راه آهن به دو بندر شهرسنان انزلی وصل شود.
وی تصریح کرد: باید ریل را تا جایی برسانیم تا بار از کشتی مستقیم روی قطار تخلیه و بارگیری شود و خوشبختانه مسیر رشت به انزلی تا آستارا، مشکلات مسیر قزوین به رشت را ندارد چراکه ۴۰ درصد از مسیر قزوین به رشت، در کوهستان بود.
به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، باید اعتبارات سالانه برای این پروژه قائل شویم و توافق شده که ۶۰ میلیارد تومان تا پایان امسال برای آغاز پروژه رشت به انزلی اعتبار تزریق شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به سابقه تیم فوتبال ریشه دار ملوان گفت: امیدواریم با تلاش همگان، ملوان به جایگاه رفیعی که داشت، برسد و امروز مشکلاتی که برای استقرار جایگاه تماشاگران نیاز بود، مورد بررسی قرار گرفت.
نوبخت خاطرنشان کرد: با نماینده انزلی در مجلس شورای اسلامی توافق شد تا بتوانیم راه های قانونی در این خصوص پیدا کنیم تا مشکلات آن برطرف شود.
استفاده از حمل و نقل ریلی، صرفه اقتصادی دارد
ولی الله داداشی روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح آزمایشی راه آهن قزوین به رشت در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: از سوی نمایندگان مجلس شورای اسلامی ، در قانون برنامه ششم توسعه موارد حمایتی از توسعه شبکه ریلی در قوانین اعمال شده است.
وی با تبریک تحقق آرزوی دیرینه مردم گیلان افزود: با توسعه شبکه ریلی و اتصال آن به کریدور شمال – جنوب، اتفاق اقتصادی بزرگی در کشور رخ می دهد که در نهایت موجبات بهره برداری و استفاده مردم را به دنبال دارد .
داداشی با اشاره به صرفه اقتصادی و توسعه بیش از پیش صادرات در استفاده از حمل و نقل ریلی کالا نسبت به حمل و نقل زمینی ، دریایی و هوایی تصریح کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی با توجه به ارتباط و دوستی با جمهوری آذربایجان، توانست سرمایه گذاران کشورهای همسایه را برای سرمایه گذاری در پروژه های مهم جذب کند و این امر بیانگر آن است که ما با همسایگان همواره ارتباط های سیاسی مناسبی داریم .
نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: یکی از راهکارهای اساسی برای برون رفت و مبارزه با تحریم ها ، استفاده از ظرفیت سرمایه گذاران خارجی است و باید از این ظرفیت اصلی و کلیدی به بهترین شکل ممکن استفاده شود.
داداشی با اشاره به لزوم اتصال هرچه سریعتر شبکه ریلی کشور به بندرآستارا خاطرنشان کرد: در صورتی که این شبکه ریلی به آستارا متصل نشود بهره برداری اقتصادی از این پروژه به صورت کامل امکان پذیر نخواهد بود .
وی با اشاره به ضرورت تعیین تکلیف وضعیت تملک اراضی قرار گرفته در مسیر راه آهن رشت به آستارا گفت: مسئولان دستگاه های اجرایی مرتبط برای تسریع در تکمیل راه آهن رشت به آستارا همگام و همدل شوند تا مردم از این همدلی و همراهی مسئولان نهایت سود و بهره را ببرند.