یادداشت مدیر مسئول:
گروه: اجتماعی
تاریخ: ۹:۱۴ :: ۱۳۹۷/۰۲/۱۳

جامعه ای که در روند انتشار آزادانه اطلاعات سدی را بسازد مردم را از روح دموکراسی دور ساخته و روند مردم سالاری را مخدوش خواهد ساخت .

در دنیایی که جلوگیری از انتشار آزادانه اطلاعات و اخبار شاید دشوار ترین کار ممکن باشد اما هنوز هم هستند دولت هایی که  به واسطه قدرت گرایی محض در روند آزادانه این اطلاعات خلل وارد می سازند .

امروز روز جهانی آزادی مطبوعات است و بر همین اساس آمار آزادی مطبوعات و فعالیت روزنامه نگاران در کشورهای مختلف جهان منتشر می شود که ایران هم یکی از آن کشورهااست .

هر چند شمار فعالیت روزنامه نگاران و فعالان عرصه اخبار و اطلاع رسانی در ایران متناسب با چارچوب های قانونی صورت می گیرد اما هنوز تا آزادی عمل مورد قبول رسانه ها راه درازی باقی است .

اشاره به آزادی عمل در زمینه هایی است که می تواند با مطالبه و پرسش گری همراه با گردش آزادانه اطلاعات مسیر های منتهی به فساد ، رانت خواری و جرائم را در اغلب زمینه ها از جمله اقتصادی ،  شناسایی و با روشن کردن مسیر این مبادی آن را کاهش دهد.

روزنامه نگاران در ایران امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند آزادی در روند انتشار اخبار و تحلیل های خود هستند تا با شفاف سازی روند عملکرد مدیران و دستگاهها بتوانند اقشار جامعه را از آنچه که در رزومه قدرت بالادستی  می گذرد آگاه سازند .

نباید این نکته را از نظر دور داشت که هر زمان رسانه های رسمی از چرخش آزادانه اطلاعات دور ماندند وسایل دیگر ارتباطی  بدون راهنما و چارچوب جای مبادی رسمی را پر کرده و فضای درست اطلاع رسانی را مخدوش کرده و آسیب های جبران ناپذیری را به روند صحیح اطلاعات  گذران در  جوامع زدند.

جامعه ای که در روند انتشار آزادانه اطلاعات سدی را بسازد مردم را از روح دموکراسی دور ساخته و روند مردم سالاری را مخدوش خواهد ساخت .همانگونه که با ایجاد محدودیت های فراوان در زمینه فعالیت رسانه های رسمی شاهد کوچ اعتماد مردم به سمت رسانه های مجازی و بدون چارچوب بوده ایم که مخاطبان زیادی را به سمت رسانه های بدون ضابطه کشانده است و افول اعتماد به رسانه های داخلی را در پی داشته است.

شاید بتوان گفت امنیت مهمترین بستر برای فعالیت آزادانه مطبوعات باشد؛ اما نباید از نظر دور داشت که ایجاد اعتماد اجتماعی و بهره گیری از سرعت رو به افزایش انتشار اطلاعات در جهان نیز از جمله راههای مکمل دسترسی آزاد به انتشار اخبار  خواهد بود .

روز جهانی آزادی مطبوعات امسال همزمان است با مورد هدف قرار گرفتن تصویربردار ایرانی صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران در حین پوشش خبری تظاهرات ضد دولتی  در فرانسه ، کشته شدن خبرنگاران در افغانستان و در بند بودن بسیاری از فعالان  رسانه ای در زندان های  کشورهای مختلف که اشاره ای کوتاه  به  نبود آزادی بیان و مطبوعات در کشورهای مختلف جهان است  که باید با تلاش صاحبان و فعالان رسانه ای بیش از پیش دولت ها و قدرت های جهان را به تمکین نسبت به  آزادی بیان و رسانه ها وا داشت.

بهاره نوری

اقتصاد شمال

print

پاسخی بگذارید