تاریخ: ۲:۵۰ :: ۱۳۹۷/۱۱/۲۵
به جای مشوق ارز را تک‌نرخی کنید

هرچند تلاش‌های بانک مرکزی برای بازگشت ارز با سیاست‌های بسیاری همراه بوده است، با این وجود تلاش جدید وی که با اعطای مشوق به صادرکنندگان همراه است نمی‌تواند سیاستی موثر برای ترغیب آنان به بازگشت ارز باشد.

عباس آرگون*– این موضوع از آنجا ناشی می‌شود که صادرکنندگان برخلاف آنچه تصور می‌شود، به دلیل الزام قانونی آنان در جهت بازگشت ارز به چرخه اقتصادی گام‌های بسیاری برداشته‌اند تا امکان تداوم فعالیت بنگاه تولیدی در جهت انجام کار تولیدی و صادرات و خرید‌های مجدد در اقتصاد وجود داشته باشد.
با این وجود موانع بسیاری از جمله مشکلات موجود بر سر نقل‌و‌انتقالات مالی، مشکلات مربوط به وصول مطالبات و معاملات نسیه وجود دارد که به طولانی‌تر شدن بازه زمانی بازگشت ارز می‌انجامد.
بر این اساس در شرایطی که کالایی به میزان کمتری از قیمت واحد از پیش تعیین شده‌اش به فروش رفته باشد، انتظار برای بازگشت ارز آن بخش از کالای فروش نرفته انتظار درستی نخواهد بود.
بر این اساس و بنا بر عملکرد ارزی صادرکنندگان، بهتر آن است که تک‌نرخی کردن ارز مقدم بر سیاست مشوق ارزی و تاکید بر افزایش صادرات مقدم بر سیاست بازگشت ارز شود تا هم با ترغیب صادرکننده، زمینه بازگشت ارز به چرخه اقتصاد را فراهم کند و هم به تداوم اشتغال در اقتصاد کمک کند.
*عضو هیات‌رییسه اتاق بازرگانی تهران

print

پاسخی بگذارید