فیاض بخش رئیس اوقاف میاندورود
تاریخ: ۱۴:۲۷ :: ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
اجرای عملیات عمرانی در ۱۵ امام‌زاده میاندورود / ثبت سامانه ۷ هزار اسناد وقفی

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میاندورود گفت: عملیات عمرانی در ۱۵ امام‌زاده شهرستان میاندورود به مساحت ۱۵ هزار متر مربع و با اعتبار ۴ میلیارد تومان در حال انجام است.

محمود فیاض‌بخش به مناسبت دهه وقف، در جمع خبرنگاران با تبریک این دهه، اظهار کرد: سابقه دینی و مذهبی وقف بسیار زیاد است و وقف از موضوعات بسیار مهمی بوده که مورد تایید علمای فقهی و حقوقی است.
وی تصریح کرد: یکی از موضوعات مهم کشور بحث وقف است و در بحث حقوقی وقتی به قانون مدنی مراجعه می‌شود ۳۶ ماده قانون مدنی بصورت پشت سرهم از ماده ۵۵ تا ماده ۹۲ به وقف اختصاص پیدا کرده و بجز آن هم در جاهای دیگر این قانون هم تک ماده هایی هم راجع به وقف می باشد.
فیاض بخش تصریح کرد: علاوه بر قانون مدنی که ام القوانین و قانون عامی می باشد قوانین خاصی هم راجع به وقف به تصویب رسیده که قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه و آیین نامه اجرایی آن از این دست می باشد.
این مقام مسئول ادامه داد: در قوانین و آیین نامه های مراجع دیگر اداری هم به بحث وقف پرداخته شده که قانون ثبت اسناد و املاک و آیین نامه های اجرایی آن ، قوانین و مقررات شهرداری ، قوانین مالیاتی و … از این دست بوده که نشان از اهمیت وقف و مبتلی بودن موضوعات وقف را می رساند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میاندورود با اعلام اینکه ۱۹۴ موقوفه در این شهرستان ثبت شده است، گفت:۳هزار رقبه، ۲۹ امامزاده، ۹۷ مسجد، ۲۴ تکیه، ۲۹ حسینه تحت پوشش اوقاف استان مارندان فعالیت دارند که ۹۸ درصد نیات موقوفات برای تعزیه داری و اطعام دهی ایام دهه اول محرم ثبت شده است.
وی با اعلام اینکه اجرای طرح آستان مهربانی در ایام نوروز عملیاتی شده است، بیان کرد: با توجه به اینکه منابع مالی وقفه مربوط به ایام محرم و ماه مبارک رمضان است، تلاش کردیم که طرح آستان مهربانی با توزیع ۵۰ سبد کالا با هزینه ۲۰۰ میلیون ریال بین افراد کم بضاعت توزیع کنیم.
فیاض بخش اضافه کرد:بازبینی و به روز رسانی و تکمیل صدور احکام ۹۹ نفر برای ۲۲ مکان مذهبی از دیگر اقدامات انجام شده در اوقاف میاندورود اعلام کرد،عضویت در هیأت امنا امکان مذهبی و امامزادگان به مدت سه ساله و به تعداد سه الی پنج نفر صادر شده است.
وی با اعلام اینکه بیش از ۷هزار برگ از اسناد اوقافی میاندورود در سامانه جامع موقوفات ثبت شده است، افزود: این طرح در راستای اجرای طرح الکترونیک در سازمان اوقاف عملیاتی شده است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان میاندورود گفت: طرح شمیم حسینی با هدف کمک به هیأت های مذهبی با پرداخت ۵ میلیارد ریال در ایام محرم انجام شده است.
وی با اعلام اینکه برای ۳۰۷ فقره سند اجاره در اوقاف میاندورود تنظیم شده است، افزود: دو موقوفه‌ای که اثر و سابقه‌ای در اداره شهرستان نداشتیم شناسایی شده است، و موقوفه ۱۳ هزار متر مربعی باغ مرکبات از این دست بوده که ثبت اوقاف شده است.
فیاض بخش یادآور شد: ۲۰ نفر را به مسابقات منطقه‌ای استان اعزام کردیم که دو نفر به عنوان نفرات برتر انتخاب شدند.
وی با اشاره به اقدامات عمرانی در سطح امامزاده‌های شهرستان میاندورد، گفت: میزان عوائد ما بسیار کم و محدود است و کلیه عوائد امامزادگان برای همان امامزاده با ارایه مستندات و اسناد هزینه مثبته خرج می گردد.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه میاندورود با اعلام اینکه اقدامات لازم برای برق‌رسانی زمین دو هکتاری ششدانگ وقف موقوفه علی اکبر کلانتری روستای ماکران به اتمام رسیده است، گفت: برای اجرای این طرح بیش از ۵۰ میلیون تومان هزینه شده است.
وی با اعلام اینکه نظارت بر فرایند عمرانی و ساخت و ساز امامزادگان از جمله برنامه‌ریزی‌های انجام شده در اوقاف این شهرستان است، گفت: اقدامات عمرانی در ۱۵ امامزاده بیش از ۱۵ هزار متر مربع با هزینه ۴ میلیارد تومان در حال انجام است.
فیاض بخش با اشاره به وصول مطالبات موقوفات ادامه داد: خوشبختانه ادارات و دستگاه های اجرایی شهرستان میاندورود در پرداخت بدهی خود به موقوفات پیشتازند.

print

پاسخی بگذارید