تاریخ: ۱۵:۳۸ :: ۱۳۹۷/۱۱/۲۹
بیش از 500 هزار اصله نهال شناسنامه‌دار در گیلان توزیع شد

مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی گیلان توزیع بیش از 500 هزار اصله نهال شناسنامه دار ( مثمر و غیرمثمر) در بخش کشاورزی استان در سال جاری را از برنامه‌های این سازمان ذکر کرد.

به گزارش اقتصاد شمال ،منوچهر پارسافر افزود: عمده این نهال ها با اولویت طرح های توسعه اصلاح، جایگزینی و همینطور توسعه باغ ها در اراضی شیبدار استان استفاده می شود.
وی خاطرنشان کرد: افزایش تولید و کیفیت محصولات باغبانی اصلاح و احیای باغات درجه 2 و 3 و تامین نهال استاندارد (با اصالت و سالم) مورد نیاز بهره‌برداران و همینطور دستیابی به باغات یکدست و یکنواخت ژنتیکی در جهت باغبانی پایدار از مهمترین اهداف این طرح است.
به گفته پارسافر، انواع ارقام (دانه دارها ، هسته دارها، دانه خشک، مرکبات و گیاهان دارویی) که مستعد تولید اقتصادی و تجاری می‌باشند؛ با تایید کمیته فنی نهال استان از یارانه نهال برخوردار می شوند.
امسال بالغ بر چهار میلیارد و 600 میلیون ریال اعتبارات نهال یارانه دار به استان اختصاص پیدا کرد که بخشی از مبلغ خرید نهال به عنوان یارانه به متقاضیان پرداخت می شود.
به گزارش ایرنا گیلان با افزون بر 140 هزار کیلومتر مربع مساحت فقط ۹ دهم درصد از مساحت کشور را به خود اختصاص داده و با دارا بودن حدود ۳۱ درصد اراضی کشاورزی نسبت به کل وسعت استان، رتبه چهارم را بین استان های کشور داراست.
بر اساس اعلام سازمان جهاد کشاورزی گیلان، ارزش کل محصولات کشاورزی در سال ۹۶ به میزان کل تولید استان دو هزار و 758 میلیون تن بالغ بر 113 هزار و 947 میلیارد ریال بوده است.
گیلان همچنین در تولید محصولات مهم کشاورزی در کشور جایگاه ویژه ای دارد؛ در تولید برگ سبز چای، فندق، بادام زمینی، پیله ابریشم، صید و صیادی، صنوبرکاری و گل گاوزبان در رتبه اول و در بخش برنج کاری، کیوی، آبزی‌پروری، خاویار و مرغ مادر گوشتی در رتبه دوم و نیز در تولید زیتون و جوجه‌کشی رتبه سوم است.
گیلان دارای 11 هزار هکتار باغ مرکبات و 28 هزار باغدار است و شهرستان های رودسر، املش و لنگرود بیشترین باغ‌های مرکبات گیلان را دارند؛ پرتقال، نارنگی، لیمو، نارنج و بالنگ از مهمترین مرکبات تولیدی باغداران گیلانی است.
ایرنا

print

پاسخی بگذارید