تاریخ: ۶:۴۱ :: ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
تاثیر بسته ارزی بر بازارهای مختلف چیست؟

عضو کمیسیون عمران مجلس با بی‌تاثیر خواندن اجرای بسته جدید ارزی در بازار مسکن، گفت: کاهش ارزش پول ملی، بازار مسکن و سایر بازارهای موازی را متلاطم کرده است.

سیدکمال الدین شهریاری  در گفتگو با خبرنگار مابا اشاره به تاثیرات بخشنامه ارزی بانک مرکزی بر بازارها، گفت: بسته ارزی که در آن به سپرده گذاری مردم نزد بانک مرکزی و اخذ سود سپرده اشاره شده کار خوبی است، اما متاسفانه دولت در این خصوص امتحان خوبی پس نداده است.

نماینده مردم دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه در سال های گذشته به صادرکنندگان کالا اعلام شده بود که اگر ارز حاصل از صادرات را در بانک های داخلی سپرده گذاری کنند به آنها سود داده می شود، افزود: متاسفانه تعدادی از صادرکنندگان پس از انجام این کار در حین مطالبه ارز خود با ممانعت بانک مرکزی مواجه شده و به صورت ریال مطالبات آنها پرداخت شد.

وی با تاکید بر اینکه صادرکنندگان پس از بدعهدی بانک ها در دریافت ارز خود حتی راضی به دریافت ریال نیز شدند اما انتظار داشتن که به نرخ بازار ریال را در اختیارشان قرار دهند، تصریح کرد:  متاسفانه این کار نیز از سوی دولت صورت نگرفت و به نرخ مصوب دولت آن هم به صورت ریال مطالبات صادرکنندگان پرداخت شد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، ادامه داد: بدعهدی دولت در حوزه سپرده های ارزی به ضرر بسیاری از کسانی که کالا صادر کرده و ارز خود را می توانستند در بازار تبدیل کنند تمام شد. شهریاری با بیان اینکه متاسفانه دولت با این کار بی اعتمادی در جامعه ایجاد کرد که اکنون در قبال این بسته جدید معلوم نیست رویه به چه صورت باشد، گفت: دولت باید تضامین مناسب ارایه کند هر چند که تاکنون همه تضمین ها شفاهی بوده از اینرو اعتماد مردم به دولت مهم تر از هر چیزی است که متاسفانه اکنون مخدوش شده است.

وی با تاکید بر اینکه تلاطم در بازار ارز به لحاظ اقتصادی هیچ دلیلی ندارد و ما بیشتر از لحاظ روانی شاهد این وضعیت بوده ایم، افزود: بنابراین نمی توان اظهارنظر کرد که این بسته ارزی تا چه میزان می تواند به جمع آوری ارزهای سرگردان در جامعه کمک کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، در پاسخ به این سوال که تاثیر بسته ارزی بر وضعیت بازارهایی همچون مسکن به چه صورت خواهد بود؟ گفت: به نظر من تاثیری نخواهد داشت، زیرا آنچه در بازار مسکن اکنون اثرگذار است کاهش ارزش پول ملی نسبت به ارزهای معتبر جهانی است.

وی ادامه داد: بارها گفته ایم که کاهش ارزش پول ملی نه تنها باعث بالا رفتن قیمت مسکن شده بلکه در همه بخش ها باعث بالا رفتن قیمت کالاها اعم از سرمایه ای و مصرفی شده است. شهریاری گفت: در واقع مسکن را متغیرهایی در درون بخش تغییر داده که این تغییرات در این بازار در واقع تابع تغییراتی در کل اقتصاد است که شاخص های کلان وقتی دچار تغییر شوند این تغییرات در کل بخش ها طبیعی است./ رسانه بانکی

print

پاسخی بگذارید