تاریخ: ۱۰:۲۳ :: ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
تزریق منابع به صندوق‌های خطرپذیر/ وام ۱۰۰ میلیاردی سروش رد شد

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به رد درخواست وام ۱۰۰ میلیارد تومانی پیام رسان سروش، گفت: تامین مالی کسب و کارها و صندوق‌های سرمایه گذاری توسط وزارتخانه انجام می شود.

نصرالله جهانگرد، معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست خبری معرفی زنجیره حمایتی وزارت ICT از کسب‌ و کارها با اشاره به وجوه اداره شده و چگونگی تخصیص این منابع گفت: وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با توجه به دستور کار برای حمایت از کسب و کارها و صندوق‌های  سرمایه گذاری اقدام به تامین مالی به صورت بذری برای اپلیکیشن‌های موبایلی و بخش‌های کوچک داشته است؛ همچنین تامین مالی یا سرمایه گذاری در صندوق‌های خطر پذیر و شتاب دهنده‌ها در دستور کار وزارت ارتباطات است که می‌تواند اکوسیستم استارت آپی کشور را تقویت و حمایت کند.

جهانگرد ادامه داد: با توجه به ساختار حمایتی در نظر گرفته شده، وام‌هایی با بهره پایین به منظور افزایش پوشش حمایتی وزارت ارتباطات برای صندوق‌های سرمایه گذاری خطرپذیر و گسترش‌ آنها در تمامی نقاط کشور اعطا می‌شود که افزایش چتر حمایت از استارت آپ‌ها و موفقیت کسب و کارهای نوپا بیشتری را به دنبال دارد.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره رویکرد این معاونت گفت: در سه سال اخیر اولین کاری که انجام گرفت ایجاد پیوستی برای فناوری اطلاعات و زمینه‌هایی که نیاز به جذب دانش، فناوری و بحث مالی داشتند بود که بر اساس آن یک سری از کالاها صرفا باید از نوع داخلی تهیه شود و از طرفی دیگر  ضرورت پیدا کرد تا یک سری از محصولات که کشور هم اکنون به آن نیاز داد و در آینده نیز این نیاز با شدت بیشتری احساس خواهد شد، زمینه حمایت را فراهم سازد که در این راستا وزارت ارتباطات برای تولید فضای ذخیره سازی به منظور نیاز گسترده بخش شبکه کشور اقداماتی را انجام داده چرا که نیاز به ذخیره سازی اطلاعات در دیتاسنترها و … با ایجاد تولید در فضای ذخیره سازی و کاهش واردات می‌تواند بخش ارتباطات را شکوفا و هزینه‌ها را به مراتب کاهش دهد.

وی با بیان اینکه ارائه فناوری اطلاعات ایران در قالب نمایشگاه‌های خارجی از رویکردهای وزارت ارتباطات است، گفت: نمایشگاهی به منظور نشان دادن دستاوردهای ایران در بحث فناوری اطلاعات در کشور افغانستان با حمایت وزارت صمت و سازمان توسعه صادرات برگزار خواهد شد و این دسته از نمایشگاه‌ها به صورت گسترده‌تر نیز در آینده اجرایی می‌شوند.

جهانگرد تاکید کرد: طرح نوآفرین به منظور حمایت از کسب و کارهای استارت آپی و رفع مشکلات این کسب و کارها در هیات دولت در حال بررسی است و با تصویب در هیات دولت به صورت اجرایی انجام می‌شود که چتر حمایتی وزارت ارتباطات را از کسب و کارهای نوین گسترده‌تر می‌کند. همچنین توسعه پارک‌های جدیدی به عنوان پارک‌های اقتصاد دیجیتالی در انتظار تصویب هیات دولت به منظور حمایت از کسب و کارها برای توسعه آنها است.

معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات افزود: در یک سال اخیر از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تلاش‌های زیادی به منظور ایجاد تسهیلات بیمه، مالیاتی، تاسیس، تملیک و توسعه بازار آنها صورت گرفته و در مصوباتی قرار است تا این مشکلات به صورت کلان به منظور رفع و ایجاد قوانین جدید در دستور کار قرار بگیرد.

وی در پاسخ به خبرنگار ایبِنا مبنی بر چگونگی روش‌های تامین مالی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تامین مالی یا کراد فاندینگ جمعی از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات سه حالت دارد؛ در حالت اول، تامین مالی به صورت بذری تا ۱۵ میلیون تومان برای اپلیکیشن‌های موبایلی با کمک صندوق امید انجام می‌شود. در حالت دوم تامین مالی برای تولید، توسعه کسب و کار با تشخیص کمیته‌های استانی انجام می‌شود و در حال سوم تامین مالی به منظور حمایت از بنگاه‌های تولیدی که نیاز به حمایت گسترده دارند تا سقف ۳ میلیون تومان انجام می‌شود که برای هر یک از درخواست‌ها وزارت ارتباطات بررسی‌های خاصی را انجام می‌دهد.

جهانگرد تاکید کرد: اعتقاد دارم باید حمایت‌ها به صورت معقول و گام به گام انجام شود تا به موفقیت ختم شود تا تجربه‌های شکست از ارائه وام بدون هیچ نظارتی تکرار نشود؛ پیام رسان‌ها هر کدام به طور متوسط ۵ میلیارد تومان وام دریافت کردند و پیام رسان سروش درخواست ۱۰۰ میلیارد تومان وام داشته که با توجه به منطقی نبودن درخواست و عدم وجود منابع کافی در وزارت ارتباطات رد شده است.

print

پاسخی بگذارید