تاریخ: ۱۷:۴۴ :: ۱۴۰۲/۰۶/۰۱
تلف شدن ۱۰ قلاده فُک خَزَری

لاشه ۱۰ قلاده فُک خَزَری امسال در نوار ساحلی مازندران کشف شده است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال کوروس ربیعی رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه لاشه ۱۰ قلاده فُک خَزَری امسال در نوار ساحلی مازندران کشف شده است، گفت: لاشه این فوک‌ها در نوار ساحلی جویبار، بابلسر، میانکاله، تنکابن و چالوس کشف و بیشترین میزان تلفات نیز در مناطق مرکزی جویبار و بابلسر گزارش شده است.

او افزود: فک‌های خزری اواخر پاییز برای تولیدمثل به مناطق شمالی دریای خزر که عمق کمتر و آب یخ زده دارند می‌روند و با فرا رسیدن بهار و تابستان به سمت آب‌های ساحلی ایران مهاجرت می‌کنند.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران ادامه داد: تلفات فک‌های خزری در اواخر بهار و تابستان و همزمان با مهاجرت آن‌ها به آب‌های ساحلی ایران سال‌های گذشته نیز گزارش شده بود.

ربیعی با بیان اینکه تلفات فک‌های خزری بر اساس داده‌هایی که در سه سال گذشته بدست آمده است تا آبان ماه هم امکان دارد ادامه داشته باشد، گفت: لاشه ۲۰ قلاده فک خزری پارسال در نوار ساحلی مازندران کشف شده بود.

او با بیان اینکه لاشه دو فوک خزری چند روز گذشته در جویبار سالم کشف شده است، گفت: نمونه برداری از لاشه فک‌های تلف شده انجام و منتظر پاسخ مراجع آزمایشگاهی رسمی هستیم.

رئیس اداره نظارت بر امور حیات وحش محیط زیست مازندران گفت: تاثیر کاهش تراز آب دریای خزر، تغییرات اقلیمی و احتمال ابتلا به بیماری‌ها از جمله گزینه‌های تلف شدن این فک‌ها است که نیاز به بررسی دارد.

فُک خَزَری تنها پستاندار دریای خزر و گونه‌ای در معرض خطر است که تعداد آن را تا ۲۰ سال قبل یک میلیون قلاده تخمین می‌زدند، اما به گفته برخی منابع بیش از ۹۰۰ هزار قلاده فک خزری به دلایل متخلفی از بین رفته اند.

print

پاسخی بگذارید