معاون میراث فرهنگی مازندران
تاریخ: ۱۸:۲۹ :: ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
مخالف تغییر کاربری باغ ۸ هکتاری رامسر هستیم

کمتر از چند روز از انتشار خبر احتمال تغییر کاربری "محوطه تاریخی گرمه‌رود" به مسکن ملی رامسر می‌گذرد و دغدغه‌های دوستداران میراث و شهروندان رامسر در سکوت رسانه‌ها بی‌پاسخ مانده‌است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال محوطه تاریخی گرمه‌رود که با نام “باغ ۸ هکتاری” رامسر نیز شناخته می‌شود، در فاصله ۷۶۹- ۷۵۰ ه‌ق پایتخت تنکابن بوده و طی حفاری‌های اتفاقی اداره‌کل فلاحت این شهر در سال ۱۳۱۳، آثاری ازجمله سکه‌های طلا، زیور آلات، ادوات جنگی و همچنین بقایای خانه یا یک قصر که به سرعت آن را از بین بردند، کشف شد.
شنیده‌ها حاکی از آن است که این محوطه تاریخی، به درخواست شهرداری رامسر و راهبری اداره‌کل راه‌وشهرسازی، در قالب طرح مولدسازی به مسکن ملی تبدیل خواهد شد، این در حالی است که مناطق انبوه‌سازی مسکن رامسر پیش‌تر در طرح تفصیلی مشخص شده بود.
کاربری این محوطه باغ- اداری است و به دنبال جدا شدن ۴ هکتار از اراضی باغ و انتقال مالکیت آن به وزارت راه‌وشهرسازی، اکنون بیم آن می‌رود که این محوطه تاریخی با راهبری این نهاد در استان و نبود پرونده ثبت ملی از باغ درجه یک به منطقه مسکونی تغییر کاربری دهد، تغییری که منجر به از دست رفتن بخشی از میراث مازندران و ایجاد زنجیره‌ای از مشکلات محیط‌ زیستی در شهر رامسر خواهد شد.
در پی این خبر، ثبت ملی باغ ۸ هکتاری در اولویت فعالان میراث قرار گرفت.
معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران در گفتگو با ایسنا گفت: مخالف تغییر کاربری باغ ۸ هکتاری رامسر هستیم.
محسن باستانی اعلام کرد: روز یکشنبه جلسه‌ای در  تهران با هدف بررسی این موضوع و لزوم حفظ این باغ برگزار خواهد شد.
این مسئول اظهار داشت: به دنبال ثبت ملی این اثر تاریخی هستیم و تلاش می‌کنیم خبر خوبی برای مردم رامسر داشته باشیم.
مخالفت اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران باتوجه به تلاش دیگر دستگاه‌های موافق تغییر کاربری، آخرین نقطه امید دوستداران میراث است، حال باید دید این اداره‌کل تا چه اندازه در برابر فشار مخالفان ایستادگی می‌کند و آیا در ثبت ملی یک اثر دیگر از مازندران موفق خواهد بود یا نه!

print

پاسخی بگذارید