مدیر کل امور اقتصادی و دارایی گلستان
تاریخ: ۱۲:۱۱ :: ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
منطقه ویژه اقتصادی اترک ظرفیت جذب سرمایه گذاری خارجی را دارد

مدیر کل امور اقتصادی و دارایی گلستان گفت: منطقه ویژه اقتصادی یکهزار هکتاری اترک این استان دارای بهترین ظرفیت برای جذب سرمایه گذاری های خارجی است.

به گزارش اقتصاد شمال ،داود طبرسا  اظهار داشت: یکی از پیش شرط های مهم ایجاد انگیزه برای ورود سرمایه گذاران به این منطقه، فراهم کردن زیرساخت های لازم است.
راه اندازی منطقه ویژه اقتصادی اترک در سال 1384 با وسعت افزون بر یک هزار هکتار در شمال شهرستان گنبدکاووس و در همسایگی کشور ترکمنستان با هدف توسعه طرح های صنعتی توسط شرکت شهرک های صنعتی گلستان به تصویب رسید.
تاکنون بخشی از زیرساخت های این منطقه در 250 هکتار فراهم شده و آماده واگذاری به سرمایه گذاران است.
در این منطقه ویژه اقتصادی 15 قرارداد واگذاری زمین با سرمایه گذاران بسته شده که یک واحد تولید سقف کاذب در حال بهره برداری و دو واحد دیگر در دست ساخت است.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان همچنین کمبود زیرساخت ها، آشنا نبودن مدیران دستگاه ها و سرمایه گذاران به قوانین و مقررات، موازی کاری دستگاه ها برای جذب سرمایه گذار خارجی، وجود محدودیت های زیست محیطی و طولانی شدن فرایند وصل شدن راه آهن اینچه برون به ترکمنستان را از جمله موانع عمده جذب سرمایه گذار خارجی در گلستان برشمرد.
به گفته وی مرکز خدمات سرمایه گذاری گلستان ظرفیتی مناسب برای جذب سرمایه گذاران خارجی است که تاکنون به درستی از آن استفاده نشده است.
حدود ۳ سال از گشایش خط‌ آهن مشترک ایران، ترکمنستان و قزاقستان می‌گذرد اما هنوز از این ظرفیت به طور کامل برای توسعه صادرات و ترانزیت کالا استفاده نشده است.
یکی از مشکلاتی که تاکنون مانع بهره‌برداری کامل از مرز ریلی و خط آهن اینچه‌برون شده، چگونگی اتصال خطوط ریلی ایران و ترکمنستان است.
قوس ریل در ایران بیشتر از ترکمنستان است و در زمان بهره‌برداری اعلام شد این عریض شدن خطوط در داخل خاک ترکمنستان اتفاق خواهد افتاد.
در برخی نقاط این خط آهن، ریل ایران باید متناسب با خط ریلی کشور ترکمنستان و عریض‌تر باشد که هنوز این مشکل وجود دارد .
به گفته طبرسا پیمانکار عریض کردن این خط آهن به دلیل طلب 2 میلیون دلاری، از تکمیل و اجرای باقیمانده طرح خودداری می کند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی گلستان همچنین به برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری ویژه سرمایه گذاران خارجی در اردیبهشت سال آینده خبر داد و گفت: در فاصله مدت زمان باقیمانده تا برگزاری این همایش، ظرفیت های سرمایه گذاری استان در بخش های گوناگون شناسایی و در اختیار سرمایه گذاران خارجی قرار خواهد گرفت.
هم مرز بودن گلستان با ترکمنستان و فراهم بودن زمینه ارتباط زمینی و ریلی با کشورهای آسیایی، فعال بودن گمرک اینچه برون در شرق استان، فرودگاه بین المللی گرگان، فعالیت منطقه ویژه اقتصادی اترک و سایر شهرک های صنعتی استان از جمله ظرفیت های جذب سرمایه گذاران داخلی خارجی در استان است.
استان مرزی گلستان واقع در شمال کشور با افزون بر یک میلیون و 868 هزار نفر جمعیت در 14 شهرستان دارای مزیت های نسبی در بخش کشاورزی، گردشگری و صنعتی است.

منبع:ایرنا

print

پاسخی بگذارید