تاریخ: ۱۳:۳۸ :: ۱۴۰۱/۰۷/۲۹
موافقت در تسریع ساخت آزادراه چالوس-رامسر

هیات دولت به منظور تسریع درآغاز عملیات اجرایی فرآیند تأمین مالی پروژه آزادراه چالوس -رامسر با صدور مجوز به وزارت راه برای انعقاد قرارداد موافقت کرد که خبری مسرت بخش است، این پروژه نیاز اساسی منطقه و ادامه و تکمیل آزادراه تهران- شمال بوده که مشکل بارترافیکی را از دوش غرب مازندران برمی دارد.

به گزارش اقتصادگستر شمال ،به نقل ازایرنا، هیات دولت در جلسه بیست و هفتم مهر به منظور تسریع در آغاز عملیات اجرایی فرایند تأمین مالی پروژه آزادراه چالوس – رامسر، با صدور مجوز به وزارت راه و شهرسازی برای انعقاد قرارداد با «شرکت احداث، نگهداری، بهره برداری و انتقال آزادراه چالوس – رامسر» به سهامداری کنسرسیوم بانک‌های مسکن، ملی، ملت، تجارت، صادرات، سینا، کارآفرین و گروه کاپداج (شامل شرکت‌های پرلیت، استراتوس، جهان پارس، آبادراهان پارس و دیداس) موافقت کرد.

دولت مردمی سیزدهم همچنین برای این پروژه مهم زیرساختی آزاد راه چالوس – رامسر در بودجه ۱۴۰۱ ردیف اعتباری در نظر گرفته است تا اهالی منطقه طعم شیرین تصمیم جهادی را بچشند و روز به روز به حل مشکلات عدیده ای این منطقه امیدوارتر شوند.

آزاد راه چالوس – رامسر در مسیر کناره ۹۲ کیلومتر طول دارد که غرب مازندران با اجرای این طرح ملی برای همیشه با معضل مهم ترافیک در این منطقه گردشگرپذیر کشور خداحافظی خواهد کرد.

پس از انتشار خبر مسرت بخش موافقت دولت مبنی بر صدور مجوز برای تسریع در احداث آزادراه چالوس – رامسر ، شماری از شهروندان غرب مازندران طی تماس با خبرنگاران ایرنا این تصمیم جهادی دولت را برای اهالی مسرت بخش توصیف کردند.

آنان با اظهار امیدواری در باره اجرایی شدن این پروژه بزرگ عمرانی مازندران، یادآور شدند دولت مردمی سیزدهم در یکسال فعالیتش با اقدامات انجام شده در این منطقه زیباترین تابلوی حل مشکلات غرب مازندران را در کارنامه انقلاب اسلامی به ثبت رسانده است و ادامه این راهبرد را از مسوولان امر خواستار شدند.

اهالی منطقه غرب مازندران طی سال های متمادی دهها سوال از کمبودها و نیازهای منطقه و درخواست های متفاوت از مسوولان اداور گذشته داشتند که متاسفانه بی پاسخ مانده است و یا این درخواست ها به دلایل فرآیند اداری بی پاسخ رها شده است.

دولت مردمی سیزدهم که از همان آغاز فعالیت با هدف رفع مشکلات و تامین نیازهای ملت با همت جهادی پا به میدان کار گذاشته است و همانطوری که در یکسال فعالیتش ثابت کرده تا پای جان ایستاده است و تاکنون اقداماتی خوبی در این منطقه انجام داده است.

احداث مرکز تجزیه و مبادلات پستی در نوشهر، ایجاد بزرگترین شهر سلامت کشور در رامسر، تسریع در احداث بیمارستان فوق تخصصی تنکابن ، گازرسانی به مناطق کوهستانی، احیای مرکز مطالعات ماهیان سردآبی کشور در تنکابن، ایجاد دانشکده علوم پزشکی در تنکابن و راه اندازی پروازهای خارجی در فرودگاه نوشهر از جمله اقدامات جهادی دولت مردمی سیزدهم در منطقه غرب مازندران طی یکسال اخیر بوده است که اهالی را نسبت به حل مشکلات زیرساختی هفت شهرستان غربی استان امیدوار کرده است.

این در حالی است که تقویت زیرساخت های مناطق غرب مازندران در دولت سیزدهم نشان از عزم و اراده مسوولان ملی و استانی برای جبران عقب ماندگی های این منطقه دارد که  اهالی غرب مازندران می گویند همچنان در انتظار نشسته ایم تا هر چه زودتر آیین بهره برداری آزاد راه چالوس – رامسر را با حضور رییس جمهور محبوب مردمی دولت سیزدهم جشن بگیرم.

یکی از شهروان کلارآبادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در ارتباط با احداث آزاد راه چالوس – رامسر در دولت سیزدهم گفت : اجرای این طرح ملی نیاز ضروری این منطقه گردشگری بوده اما در ادوار گذشته به این نیاز اساسی اهالی پاسخ داده نشد که خوشبختانه دولت مردمی سیزدهم ثابت کرده که به معنای واقعی مردمی است و قادر به حل مشکلات.

رضا خدایی اظهارداشت: حل معضل بغرنج ترافیک در غرب مازندران با بهره برداری این آزاد راه میسر است و همه اهالی امیدوارند تا هرچه زودتر این طرح با توجه ویژه دولت و مسوولان امر کشوری و استانی به اتمام برسد.

وی خاطرنشان کرد : غرب مازندران سالانه به میلیون ها مسافر و گردشگر داخلی و خارجی خدمات می دهد در حالی که از دولت های گذشته هیج وقت به زیرساختهای آن از جمله حمل و نقل توجه نشده است یعنی با امکانات محلی دارد خدمات ملی می دهد، این دردی بوده که دولت سیزدهم فهمیده و دارد به درمانش اقدام می کند.

مهرعلی صادقی مغازه دار چالوسی هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا یادآور شد: مسوولان امر هم باید با تلاش بیشتر تصمیم جهادی هیات دولت مبنی برتسریع در ساخت هرچه زودتر این آزادراه را زودتر اجرایی کنند تا مردم بیشتر از مزایای آن بهره مند شوند.

وی بیان کرد : رسانه ها هم باید این اقدامات و دستاوردهای دولت را به خوبی بازتاب دهند تا مردم بدانند که آقای رییس جمهور با تلاش شبانه روزی دارد از جان خود برای آنان مایه می گذارد و به دغدغه های آنان آگاه هست و به طور قطع مشکلات هر منطقه را به تدریج برطرف خواهد کرد.

یک فرهنگی بازنشسته تنکابنی هم به ایرنا گفت : معضل ترافیک در غرب مازندران جانفرسا شده است و روح و روان این منطقه گردشگری را آزار می دهد و این چالش در کنار دیگر کمبودهای زیرساختی نیز زندگی رومره اهالی را تحت تاثیر قرار داده است، اهالی از مسوولان می خواهند نگرانی ها و نیازهای اساسی منطقه را برطرف کنند که خواسته ای بحق است.

موسی محمودپور تصریح کرد: مدیران مرکز مازندران هم نسبت به حل مشکلات دیرینه این منطقه غربی استان توجه بیشتری کنند چرا که استاندار مازندران نسبت به حل مشکلات این منطقه بسیار تلاش دارد و امید که ما شاهد حل معضلات زیرساختی این منطقه در این دولت باشیم.

شهرستان های نور، نوشهر ، چالوس ، کلاردشت ، عباس آباد ، تنکابن و رامسر واقع در غرب مازندران با بیش از یک میلیون جمعیت سالانه پذیرای میلیون ها گردشگر داخلی و خارجی است.

موافقت در تسریع ساخت آزادراه چالوس-رامسر/تصمیم جهادی که موجب مسرت مازندران شد

استاندار مازندران ماه جاری در سفر شهرستانی به غرب مازندران در همین ارتباط گفت: زیرساخت‌های این استان طی این سال‌ها به موازات تغییرات جمعیتی و میزان خدماتی که ارایه می‌دهد توسعه پیدا نکرده است و تا وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

محمود حسینی پور در گفت و گو با ایرنا با اشاره به ضعفِ زیرساخت ‌های استان و فاصله آن با وضعیت مطلوب به ویژه در بخش جاده ای، فعال کردن خط ریلی و اتصال و امتداد آزادراه تهران شمال به رامسر را اولویت منطقه برای تعدیل چالش ترافیکی مازندران برشمرد.

وی افزود: برای تعدیل چالش ترافیکی اولویت ما توسعه آزادراه تهران شمال و امتداد آن تا شهرستان رامسر در غربی‌ترین نقطه استان است که به طور تقریبی تلاش های خوبی صورت گرفته است و در مجموعه استانداری در حال رایزنی هستیم که این طرح اجرایی و عملیاتی شود که گشایش بزرگی خواهد بود.

فعال کردن خط ریلی اولویت نخست برای تعدیل چالش ترافیک

استاندار مازندران فعال کردن خط ریلی را از اولویت‌های نخست برای تعدیل چالش ترافیکی استان ذکر و اضافه کرد: معتقدم برای برون رفت از وضعیت ترافیک استان باید خط ریلی فعال شود، زیرساختی که در تمامی شهرهای گردشگرپذیر دنیا مرسوم است.

به گفته وی مطالعات برای اجرای این طرح انجام شده است و پیگیری‌ها برای عملیاتی شدن آن با جدیت تا حصول نتیجه ادامه دارد.

ترافیک سنگین چالش غرب مازندران 

حسینی پور ادامه داد: در غرب استان با محدودیتِ جغرافیای اراضی مواجه هستیم، عدم توسعه ‌جاده ای استان و در پی آن ترافیک سنگین در این منطقه را از چالش‌های مردم است و  مردم بومی و مسافران از این نظر با دشواری های زیادی مواجه هستند و این درحالیست که مردم مناطق بومی در این مدت فشار روانی زیادی را تحمل می کنند که تدام آن پیامدهای روانی و اجتماعی بالایی دارد.

طبق اعلام اداره کل راه و شهرسازی مازندران در ماه اردی بهشت سال گذشته، برای انجام مطالعات ساخت آزاد راه چالوس – رامسر در غرب مازندران حدود ۱۰ میلیارد ریال اختصاص داده شد و دولت نیز دستور العمل پرداخت این اعتبار را ابلاغ کرده بود.

مطالعات امکان سنجی ساخت این آزاد راه به طول ۹۲ کیلومتر به گفته مسوولان این اداره کل سال قبل از آن انجام شد و بانک مسکن سرمایه گذار ساخت آزاد راه چالوس – رامسر است و شرکت ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل جاده ای هم مطالعات فاز یک و ۲ را انجام خواهد داد تا پس از آن ساخت آن در فهرست طرح های ملی قرار گیرد.

وزیر راه و شهرسازی همسو با مطالعات امکان سنجی در تاریخ یادشده، طی نامه ای موضوع تقبل سرمایه گذاری در این پروژه ملی از سوی بانک مسکن  را برای رئیس سازمان برنامه و بودجه ارسال کرد و دولت هم هزینه های ارزیابی تملک اراضی این مسیر را بر عهده گرفته است.

در این ادامه این ماجرا در تاریخ نوزده ماه دی هزار و ۱۴۰۰ ، نماینده رامسر، تنکابن و عباس‌آباد در مجلس شورای اسلامی به خبرنگار ایرنا گفت که پروژه مهم زیرساختی آزادراه چالوس – رامسر در بودجه ۱۴۰۱ دارای ردیف اعتباری شد.

سید شمس‌الدین حسینی اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات موجود در منطقه غرب مازندران مناسب نبودن وضعیت راه‌هاست که پس از پیگیری‌های انجام شده خوشبختانه برای کاهش این مشکل در غرب استان پروژه آزادراه چالوس-رامسر دارای ردیف اعتباری شد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس یازدهم تصریح کرد: این پروژه قرار است به صورت مشارکتی اجرا شود و با عنوان آزادراه مشارکتی چالوس-رامسر در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ثبت شده است.

کارشناسان امر می گویند امروز یک سری اولویت‌ها برای مازندران و به ویژه غرب استان وجود دارد که اگر به آن‌ها بیشتر پرداخته شود بسیار خوب است، مانند همین پروژه آزادراه چالوس-رامسر که نیاز جدی منطقه محسوب می‌شود و حتی در بحث آب و فاضلاب این منطقه نیز با مشکلات جدی مواجه هستیم که باید برای آن تدابیری اتخاذ شود.

این کارشناسان تاکید دارند طبق بررسی های صورت گرفته به طوری کلی توسعه زیرساخت‌ها در شمال کشور به ویژه غرب مازندران ضعیف است ، این که گفته می شود توسعه زیرساخت‌ها ضعیف است یعنی جذب اعتبارات عمرانی پایین است که این چالش نیز باید برطرف شود.

موافقت در تسریع ساخت آزادراه چالوس-رامسر/تصمیم جهادی که موجب مسرت مازندران شد

بزرگترین پروژه عمرانی و کاهش بار ترافیکی منطقه

نماینده مردم تنکابن، رامسر و عباس آباد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا  آزادراه چالوس – رامسر را بزرگترین پروژه عمرانی کشور و مازندران  دانست و گفت :

این تصمیم و موافقت هیات دولت در ارتباط با این پروژه بزرگ عمرانی مازندران را باید جشن گرفت.

سیدشمس الدین حسینی اظهارداشت: احداث این آزاد راه غرب مازندران در واقع  ادامه و تکمیل آزادراه تهران – شمال است که تردد بین غرب مازندران با شهرهای شرق استان گیلان را تسریع می کند.

وی کاهش بار ترافیکی را از مهمترین مزایای احداث این آزادراه برشمرد و خاطرنشان کرد : برای این پروژه دوندگی های زیادی کردم و با رییس جمهور و معاون ایشان و وزیر راه و شهرسازی هم مکاتبه و هم حضوری صحبت داشتم تا این اتفاق میمون روز چهارشنبه در هیات دولت افتاد و موافقت شد.

حسینی اظهار امیدواری کرد این پروژه در دولت مردمی سیزدهم به اتمام برسد و اهالی منطقه و گردشگران نیز طعم شیرین بهره برداری آن را بچشند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در این گزارش، تماس خبرنگار ایرنا با نماینده مردم نوشهر و چالوس و کلاردشت در محلس شورای اسلامی، فرماندار چالوس و مدیرکل راه و شهرسازی استان مازندران با وجود تماس مکرر در روز گذشته به نتیجه نرسید.

برای پاسخگویی بهتر به رسانه ها پیشنهاد می شود تا مسوولان نهادهای اجرایی استان مازندران یک خط تلفن رسانه به خبرنگاران ارایه کنند تا ارتباط آسان برقرار شود چرا که رسانه ها مطالبات مردم را در موضوعات مختلف از مسوولان نهادها و ادارات مربوط می پرسند و پل ارتباطی بین مسوولان و مردم هستند.

print

پاسخی بگذارید