پرونده ویژه اقتصادگستر شمال در حوزه مسکن در مازندران
تاریخ: ۲۱:۰۷ :: ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
نبود نظارت یا جای خالی قانون

مازندران هم از ماراتون قیمت های نجومی مسکن جا نمانده است و این استان هم شاهد قیمت های بالای مسکن در بازار است .

سهیلا خدابنده لو :استان مازندران همراه با دیگر استانهای کشور شاهد بروز قیمت های عجیب و غریب در حوزه مسکن است،ارزش زمین های این خطه شمالی و تقاضای بالای مشتریان از استانهای دیگر هم دلیلی دیگر بر قیمت های بالای مسکن در این استان می باشد.

این روزها اما قیمت های نجومی محاسبه پارکینگ و انباری های مجتمع های مسکونی اما مشکلی تازه برای خریداران بوجود آورده است .نحوه محاسبه سهم پارکینگ در قیمت مسکن اگرچه از فرمول مشخصی تبعیت نمی‌کند و در هر نقطه‌ای درصدی از قیمت ساختمان را برای پارکینگ و انباری در نظر می‌گیرند اما بر اساس عرف که در اکثر مناطق کشور اجرایی می شود قیمت پارکینگ و انباری یک سوم قیمت واحد مسکونی است.

صاحبان واحد‌های آپارتمانی در ساری اما این روز‌ها  پارکینگ و انباری آپارتمان ها را بخشی از متراژ بنا محاسبه کرده و با همان قیمت می‌فروشند و شما به عنوان خریدار اگر آپارتمانی با متراژ مثلا بالای ۱۰۰ متر خریداری کردید اما متراژ اعلام شده تناسبی با چیزی که می بینید ندارد یقین بدانید که فروشنده در اقدامی عجیب که در هیچ کجای مازندران تاکنون گزارش نشده مشاعات را هم جز متراژ مفید بنا حساب کرده است.

خریداران می‌گویند پارکینگ یک ساختمان فضای باز و بدون در و پنجره‌ای است که فقط با موزائیک یا سنگ پوشانده شده است و قیمت هر متر مربع آن باید با قیمت هر متر مربع اتاق که در آن تاسیسات بکار رفته است متفاوت باشد.

ولی پور مدیر یکی از املاک‌های ساری می‌گوید: تصمیمی که برخی انبوه سازان گرفته اند و  فضای مشترکی مانند پارگینگ و انباری را با قیمت کامل یک بنا محاسبه می کنند قدرت خرید مردم را کمتر و تعداد معاملات در بخش مسکن را هم با رکود مواجه کرده است.

او افزود: مشتری با مشکلات فراوان پول خرید یک واحد آپارتمان را تامین می‌کند اما وقتی پای معامله می‌نشینند سازنده در اقدامی که در هیچ کجای قانون نیامده درخواست مطالبه قدرالسهم انباری و پارکینگ همانند قیمت یک متر مربع ساختمان را دارد.

غلامی یکی دیگر از مدیران امکلاک ساری می‌گوید: اختلاف قیمت یک آپارتمان ۱۰۰ متری وقتی قیمت هر متر مربع انباری و پارکینگ همانند قیمت هر متر مربع ساختمان محاسبه شود چیزی بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون تومان می‌شود.

او نیز می‌گوید: فروشنده‌ها در پاسخ به مشتری‌ها می‌گویند اگر با این شیوه معامله مشکل دارند و گران است ملک را خریداری نکنید.

دادمان نماینده استانداری مازندران در بخش شهرسازی گفت: سطح اشغال هر پارکینگ تا ۲۵ متر است که در نحوه جاگذاری از ۱۲ تا ۱۵ متر محاسبه می‌شود اما در مورد نحوه محاسبه آن به هنگام خرید و فروش هنوز وحدت رویه‌ای در استان وجود ندارد.

او می‌گوید: انبوه سازان اگر مصوبه، بخشنامه‌ای یا دستورالعملی از ارگانی دارند که قیمت هر متر مربع انباری و پارکینگ را به صورت کامل بگیرند به ما ارائه کنند.

نماینده استانداری مازندران در بخش شهرسازی می‌گوید: اداره ثبت اسناد وقتی سند ساختمان صادر می‌کند انباری و پارکینگ را به عنوان مساحت مفید محاسبه نمی‌کند و این بخش از ساختمان را در قسمت انضمام درج می‌کند و همین می‌تواند دلیل قانونی باشد که هر متر مربع پارکینگ یا انبار با ساختمان تفاوت دارد.

برزگر عضو هئیت مدیره اتحادیه املاک می‌گوید اگر این تصمیم یک قانون است مشکلی ندارد، اما انبوه سازان برای این تصمیم خود نه مصوبه رسمی دارند و نه مجوز.

راهی برای تامین هزینه ها

قیمت مسکن در ساری نیز همانند سایر نقاط کشور افزایش قابل توجهی داشته است و آپارتمان‌هایی با قیمت نزدیک به ۲ تا ۳ میلیارد تومان هم به سختی پیدا می‌شوند

با توجه به افزایش نامتعارف قیمت مسکن، رویه‌ای که برخی انبوه سازان در فروش مشاعات با قیمت اصلی در پیش گرفته اند سود چند صد میلیون تومانی در هر واحد آپارتمان را نصیب آنان می‌کند

برخی از انبوه سازان می‌گویند: محاسبه کامل متراژ پارکینگ یکی از راه‌های تامین هزینه‌های ساخت ساختمان است.

یکی از این سازندگان گفت: پارسال بجای اینکه ۱۰ واحد ساختمانی بفروشم ۲ واحد فروختم، اما خریدار قیمت انباری و پارکینگ را همانند هر متر مربع ساختمان به من پرداخت کرده است.

پیرزاده رییس اصناف استان مازندران و دبیر انجمن انبوه سازان مرکز استان، اما راهکار عجیبی برای حل این مشکل می‌دهد و می‌گوید: اگر هزینه تمام شده ساخت افزایش یافته است سازندگان بهتر است آن را روی متر مربع ساختمان لحاظ کنند و محاسبه یک سوم قیمت پارکینگ که تاکنون عرف بوده را رعایت کنند.

حالا در یک شهر چند نرخی باید منتظر بود تا با یک قانون پایانی شود بر این همه دعوی و ناهماهنگی و بی سرو سامانی.

print

پاسخی بگذارید