تاریخ: ۱۵:۲۳ :: ۱۴۰۲/۰۴/۲۷
وجود آثار تاریخی در میانکاله صحت دارد؟

هفته‌های اخیر همزمان با اوج گیری و جدال لفظی موافقان و مخالفان در فضای مجازی در خصوص از سرگیری پتروشیمی در اطراف میانکاله و چالش های زیست محیطی مطالبی درباره وجود آثار باستانی و میراثی نیز در این محدوده به گوش رسید که این امر موجب اعزام تیم باستان شناسی برای پی بردن به صحت و سقم این موضوع شد.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،به نقل از خبرنگار ایرنا، ‌”خبری مبنی بر تخریب محوطه تاریخی حسین‌آباد (مرتع للمرز حسین‌آباد) در فضای مجازی چند وقت اخیر دست به دست شده است که در این خبر آمده محوطه باستانی شناسایی شده اما کاوش انجام نشده است. در ادامه آمده است این منطقه با این تیغه‌های فولادین تخریب و برای همیشه محو می‌شود.

اطراف چاه آب مرتع ۹۲ هکتاری تصرف شده توسط پتروشیمی مازندران، محوطه تاریخی شناسایی شده که کاوش نشده و گفته شده این منطقه با گریدر تسطیح شده و در اطراف آن کوزه‌های شکسته وجود دارد. حتی در فضای اجتماعی نقل شده که یک باستان‌شناس مورد اعتماد براساس مشاهدات تصاویر احتمال می‌دهد این پی‌سوز مربوط به دوره اشکانی باشد. ”

با نشر این خبرها در همین زمینه کمپینی با عنوان نه به تخریب محوطه تاریخی کاله در فضای مجازی به راه افتاد و باعث واکنش معاون میراث‌فرهنگی مازندران شد و وی در جدیدترین اظهار نظرش اعلام کرد که اخبار و تصاویری در خصوص پیدا شدن آثار باستانی در منطقه حسین آباد محل اجرای پتروشیمی یافت شده است.

ساخت پتروشیمی در اراضی مرتعی حسین‌آباد بهشهر مازندران همزمان با سفر هیات دولت به مازندران توسط وزیر کشور در بیستمین روز اسفند سال ۱۴۰۰ کلنگ زنی شد، و در این مدت پیوست های حاشیه ای نیز داشته است بطوریکه ۲۲فروردین ماه سال ۱۴۰۱ بر اساس دستور رییس جمهوری، سرپرست معاونت محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست در نامه ای به مدیرعامل شرکت پتروشیمی امیرآباد مازندران، با اعلام توقف اجرای پروژه پتروشیمی میانکاله، صدور مجوز این پروژه را منوط به انجام مطالعات تکمیلی و تایید سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرد.

از آن جایی که وضعیت اقلیمی و جغرافیای منطقه میانکاله در شرایطی است که این شبه جزیره کوچک به عنوان ذخیره‌گاه زیست کره به ثبت رسیده و نه تنها به لحاظ طبیعی توانایی جای دادن صنایع آلاینده‌ای چون پتروشیمی را ندارد، بلکه به لحاظ قانونی نیز امکان ساخت چنین سازه‌هایی وجود ندارد، شخص رییس جمهور دستور توقف آن را داده است و در ادامه با حضور میدانی معاون حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم دادستانی کل کشور درجمع خبرنگاران اعلام شد که پتروشیمی میانکاله فاقد مجوز زیست محیطی است و بر همین اساس امکان ادامه و اجازه فعالیت ندارد.

با توجه به حساسیت موضوع آثار باستانی و میراثی و پیگیری عکس هایی که در آن ادعا شد تعدادی آثار تاریخی در محوطه این طرح صنعتی یافت شده در دستور کار حافظان میراث فرهنگی قرار گرفت و تیمی متشکل از کارشناسان حفاظت از میراث فرهنگی و باستان شناسی به همراه معاون مربوطه این حوزه در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به محل اعزام شدند و منطقه را مورد بازرسی و پایش قرار دادند.

پرونده بررسی وجود محوطه تاریخی در میانکاله به کجا رسید

نبود آثار باستانی در میانکاله

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به انتشار تصاویر روزهای اخیر در فضای مجازی مبنی بر وجود آثار باستانی در میانکاله گفت که در بازدید اخیر کارشناسان حفاظت از میراث فرهنگی و باستان شناسی در منطقه مورد نظر آثار باستانی خاصی یافت نشده است.

صادق برزگر روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: پس از انتشار این تصاویر، ‌کارشناسان موردنظر ۹۲ هکتار از عرصه های میانکاله را مورد پیمایش قرار دادند.

وی ادامه داد: ‌در بازدید و کاووش های مورد نظر آثار باستانی و قدیمی خاصی وجود نداشته است و طرح موضوع وجود آثار باستانی در این منطقه تا بدین لحظه رد می باشد.

اجرای پتروشیمی با حضور کارشناسان میراث فرهنگی

مدیر کل میراث فرهنگی، ‌گردشگری و صنایع دستی مازندران مازندران گفت: ‌اندک آثار کشف شده در لایه های زمین مربوط به دوره صفویه است که بررسی آنها نشان داده از ارزش آنچنانی برای حفظ و نگهداری ندارد.

برزگر تاکید کرد: البته با توجه به حساسیت مسائل مربوط به آثار باستانی و قدیمی با مجموعه پتروشیمی مازندران هماهنگی هایی انجام شده است تا هر زمان قرار به اجرای این پروژه هستند تحت نظر کارشناسان حفاظت از میراث فرهنگی این کار انجام شود.

تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران دارای ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی است که از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است، این منطقه به دلیل داشتن پهنه آبی مناسب با ذخایر غذایی غنی و آبزیان همه ساله پذیرای بیش از ۳۰ تا ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر زمستان گذران و بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی آبزی و کنارآبزی است.
این تالاب با داشتن پناهگاه حیات وحش به مساحت حدود ۲۸ هزار هکتار و تنوع گیاهی از جمله درختان سازیل و انار وحشی که تغذیه برخی پرندگان را تشکیل می‌دهد توانست بیش از ۵۰۰ گونه جانوری را در خود جای دهد و به نوعی بهشت پرندگان استان نام بگیرد و با این تنوع زیستی به عنوان یکی از ذخیره گاه‌های زیست کره جهان از سوی سازمان‌های جهانی حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.

مازندران دارای ۲ تالاب بین المللی میانکاله و فریدونکنار و چندین تالاب و آبگیر محلی چون ساهون، لپو و پلنگان، ولشت، استخرپشت، گل پل، خضر نبی، شورمست، دریوک، سراندون و بالندون، گز و کندوچال است.
مازندران همچنین افزون بر ۸۰۰ قطعه آب‌بندان به مساحت ۱۷ هزار هکتار دارد. همه ساله در فصل زمستان ۹۰ گونه پرنده مهاجر زمستان گذران با جمعیت حدود یک میلیون بال به مازندران مهاجرت می کنند.
بر اساس آمارهای رسمی، تاکنون بیش از ۴۹۰ گونه جانوری از رده های مختلف مهره داران اعم از پرندگان، پستانداران، خزندگان، دوزیستان و ماهی ها در زیست بوم مازندران شناسایی شده اند.
پرندگان با ۳۱۷ گونه از ۵۸ خانواده، پستانداران با ۶۳ گونه و ۱۹ خانواده، دوزیستان با ۹ گونه از ۶ جنس و ۶خانواده، خزندگان با ۲۶ گونه از ۲۱ جنس و ۱۱ خانواده و ماهی ها با ۷۵ گونه بخشی از تنوع زیستی حیات وحش مازندران را تشکیل می‌دهند.

print

پاسخی بگذارید