تاریخ: ۱۹:۱۳ :: ۱۳۹۷/۰۵/۱۵

رئیس جمهور گفت: پیشنهاد مذاکره آمریکا همراه با تحریم معنایی ندارد.

حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور اسلامی ایران امشب (دوشنبه) در گفتگوی زنده تلویزیونی با مردم، اظهار داشت: پیشاپیش روز خبرنگار را به همه خبرنگاران سراسر کشور، صدا و سیما و همه رسانه ها تبریک عرض می کنم.

وی در خصوص موضوع مذاکره با آمریکا، افزود: مردم ما در طول سال های گذشته تجربه بسیار خوبی هم از مقامات آمریکایی و هم از دولت مردان ایرانی دارند. کسانی که امروز دولت را در اختیار دارند کسانی هستند که از ابتدا شعارشان تعامل، گفتگو و مذاکره بوده و بر همین مبنا پیش رفتند و با آمریکایی ها و بقیه مذاکره کردند.

آمریکا از نتیجه مذاکره و پشت مذاکره خارج شدند

رئیس جمهور ادامه داد: در طول دو سال به صورت مداوم مذاکرات انجام شد و به نتیجه ای رسید که آمریکایی ها کم و بیش اجرا می کردند، بقیه متعهد بودند و ایران هم کاملا متعهد بود. کسی که ادعا می کند تمایل به مذاکره دارد، باید بداند که مذاکره مبانی دارد و اولین آن صداقت دو طرف و به نتیجه رسیدن مذاکره است. کسی که ادعای مذاکره می کند بدون مذاکره از تعهدات بین المللی از پاریس تا تعهدات تجاری خارج شده و مخاطب این حرف ها دولت ایران نیست که دولت جواب دهد، آنها از نتیجه مذاکره و پشت میز مذاکره خارج شدند.

همزمانی تحریم و مذاکره چه معنایی دارد؟

رئیس جمهور با بیان اینکه کسی که ادعا ی مذاکره می کند باید نشان دهد که می خواهد مشکل را حل کند، تصریح کرد: همزمانی تحریم و مذاکره چه معنایی دارد؟ اگر کسی در برابر رقیب خود از چاقو استفاده می کند و آن را در بازو فرد فور می‌کند و می گوید میخواهم مذاکره کنم معنایی ندارد و اول باید چاقو را خارج کند.

حرف های ترامپ یا برای مصرف داخلی و یا برای جنگ روانی علیه مردم ایران است

وی گفت: آنها می خواهند در این جنگ روانی مردم ایران را دچار تردید کنند و از آن برای انتخابات کنگره در ماه های آینده استفاده کنند، حرف های ترامپ یا برای مصرف داخلی و یا برای جنگ روانی علیه مردم ایران است.ما حتی در دولت جدید هم با دولت آمریکا مذاکره کردیم و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل وزرای خارجه ۱+۵ با وزیر امور خارجه ما مذاکره کردند و آقای تیلرسون نیز در این مذاکرات حضور داشت.

ترامپ و دولت او کسانی هستند که به مذاکره پشت کرده اند

روحانی با بیان اینکه ترامپ و دولت او کسانی هستند که به مذاکره پشت کرده اند، خاطرنشان کرد: کاری که او انجام می دهد، کاری بر علیه ملت ایران و منافع ملی ایران است و اگر صداقت باشد ایران از مذاکره استقبال می کند.

تحریم همراه با مذاکره معنا ندارد

وی تاکید کرد: تحریم همراه با مذاکره معنا ندارد. تحریم علیه بیماران، کودکان و بزرگسالان ایرانی متناقض است و یادآور مثل معروف ایرانی “قسم حضرت عباس را باور کنیم یا دم خروس را” است.

رئیس شورای عالی امنیت ملی با بیان اینکه تحریم و مذاکره سازگار نیست، ادامه داد: کسی که مردم ایران را تحت تحریم قرار می دهد و دیگران را تهدید می کند برای کار نکردن با ایران، فشارش تنها علیه ایران نیست بلکه علیه همه شرکت های خارجی است که در حال کار با ایران هستند.

آمریکا برای نحوه پرداخت غرامت هایی که از سال ۱۳۳۲ تاکنون به ایران دارد، باید مذاکره کند

به گزارش مهر، روحانی با بیان اینکه من پیش شرطی برای مذاکره با آمریکا ندارم، تصریح کرد: اگر دولت آمریکا آماده است درباره نحوه پرداخت غرامت هایی که از سال ۱۳۳۲ تا کنون به ایران دارد مذاکره کند، آماده ایم تا ببینیم چطور می خواهد و در چند قسط و چگونه این بدهی را پرداخت کند. آمریکا بدهکار ملت ایران است و به دلیل دخالت هایش در امور ایران هم بدهکار عذرخواهی است و هم بدهکار غرامت است.

رئیس جمهور در خصوص شرایط پس از خروج آمریکا از برجام و رفتار اروپایی ها، اظهار داشت: آمریکایی ها اول دنبال این بودند که بقیه کشورهای ۱+۵ را با خود همراه کنند و به همین دلیل هم ترامپ در ۲۲ دی ماه سال گذشته از شرکای خود خواست تا آنها هم بیایند و مذاکره مجدد درباره برجام را آغاز کنند که موفق نشد و ناچار شد بگوید به تنهایی از برجام خارج می شوم.

اروپایی ها در مقابل اولین قدم ترامپ برای تحریم ایستادند

رئیس جمهور با بیان اینکه هدف آمریکا این بود که ایران بلافاصله از برجام خارج شود تا پرونده را به شورای امنیت ببرد، تصریح کرد: ما دستاوردی در برجام داریم که قطعنامه ۲۲۳۱ است و کشورهای جهان را دعوت می کند از برجام حمایت کنند و یک سند و پیمان بین المللی در شورای امنیت است. ترامپ می خواست همه این دستاورها را از ما بگیرد و می خواست همه دنیا را وادار به تحریم کند که در این کار ناموفق بودند و در دوشنبه که آمریکا می خواهد اولین قدم تحریم را بردارد، اروپایی ها در برابر او ایستادگی کردند و قانون انسداد تحریم را اعلام کردند و گفتند هر شرکتی که با ایران کار می کند، اگر بخواهد حرف آمریکا را قبول کند اروپا او را تحریم می کند.

اروپا در مقام عمل باید برنامه ریزی کنند که چگونه تحریم را جبران کنند

روحانی با بیان اینکه امروز در سراسر جهان تنها نیستیم و بجز چند کشور محدود سایر کشورهای جهان ایران را بعنوان یک کشور متعهد قابل اعتماد می شناسند، خاطرنشان کرد: مهلتی که دادیم بر این مبنا بود که دیگران یعنی ۵ کشور بتوانند این تحریم را جبران کنند و برجام حفظ شود. پنج کشور از نظر سیاسی سنگ تمام گذاشتند و موضع گیری و مقررات وضع کردند و کار آمریکا را غیرقابل قبول دانستند؛ اما در مقام عمل باید برنامه ریزی کنند که چگونه می خواهند جبران کنند.

قول اروپا، چین و روسیه ایستادگی برای فروش نفت و حفظ روابط بانکی با دنیا است

وی افزود: با اروپایی ها و چین و روسیه از نزدیک مذاکره کردیم و قولشان این است که به تحریم اعتنا نخواهیم کرد. مشکل آنها شرکت هایی است که ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرند و ما هنوز منتظر اقدامات عملی اروپا هستیم. جلسه ای در اواخر همین ماه اوت قرار است بین ایران و ۵ کشور دیگر در اروپا برگزار شود و در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل هم در سطح وزرا گفتگو می شود.

به گزارش مهر، رئیس جمهور با بیان اینکه اساس تحریم به سه ماه آینده بر می گردد که می خواهد در نفت و بانک وارد شود، گفت: قولی که اروپا و چین و روسیه به ما دادند ایستادگی برای فروش نفت و حفظ روابط بانکی با دنیا است.

مانعی برای گسترش روابط با اروپا نداریم

رئیس جمهور در ادامه درباره آینده فعالیت ایران با روسیه و چین در جریان اجرای برجام و عمل کردن این کشور به تعهداتشان، اظهار داشت: برای ما منافع ملی مهم است؛ البته رابطه ای که با چین و روسیه داریم بهتر و بیشتر از اروپاست، به عنوان مثال چین دارد رآکتور اراک را بر مبنای تعهدات برجامی دنبال می کند و به عنوان بزرگترین شریک تجاری ما محسوب می شود.

روحانی افزود: در دیداری هم که در حاشیه اجلاس شانگهای داشتیم مقامات چینی اعلام کردند که به تعهدات خودشان پایبند هستند. هر چند که در شکل تعهدات ممکن است اختلافاتی باشد اما هم چین و هم روسیه روابط خوبی با ما دارند و به طور کلی رابطه با کشورهای آسیایی برای ما اهمیت دارد.

وی تاکید کرد: البته هیچ مانعی برای گسترش روابط با اروپا نداریم و در حال توسعه روابط هستیم.

رئیس جمهور در ادامه و در خصوص التهابات ارزی آغاز شده از اسفند ماه سال قبل و ابتدای امسال اظهار داشت: ما یکسری مشکلات و بیماری ها در اقتصادمان داریم که مربوط به این دولت و دولت قبل نیست و برخی از آنها مربوط به قبل از انقلاب بوده است؛ مشکلات بانک ها و موسسات اعتباری، مزمن بوده و در شرایط خاص بروز و ظهور می یابد.

روحانی با بیان اینکه حرکت نقدینگی باعث ایجاد تهدیداتی می شود، گفت: علت حرکت نقدینگی هم این است که چون اعتماد مردم به آینده متزلزل می شود و در جریان دسترسی به ارز و روابط بانکی ما با دنیا مشکلاتی ایجاد می شود، این شرایط ایجاد می شود.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم و سال اول دولت دوازدهم روند حرکت ما به گونه ای بود که نرخ ارز داشت کاهش می یافت و ما هم به دنبال این بودیم که جلوی این کاهش را بگیریم؛ علتش هم این بود که مردم به آینده امیدوار و خوشبین بودند و می دانستند روابط ما با دنیا بهتر می شود البته در مذاکرات هم برخی منابع ارزی ما آزاد شد.

در دی ماه ۹۶ عده‌ای بدنبال اعتراض و برخی بدنبال اغتشاش بودند

وی با اشاره به زمان شروع مشکلات ارزی و دو عامل در این خصوص گفت: هر دو عامل در دی ماه ۹۶ اتفاق افتاد. در پنجم دی ماه سال قبل اعتراضاتی در یک شهر آغاز شد و به شهرهای دیگر سرایت کرد؛ برخی ها به دنبال اعتراض بودند و برخی ها به دنبال اغتشاش. مردم هم وقتی احساس کردند عده ای به دنبال سوءاستفاده هستند با دولت همکاری کردند و شرایط آرام شد اما متاسفانه خارجی ها پیامی را که دریافت کرده بودند نگه داشتند و فکر کردند با فشار بیشتر می‌توانند مشکلات را افزایش دهند.

رئیس جمهور ادامه داد: بر این اساس در ۲۲ دی ماه ترامپ اعلام کرد اگر دیگران هم نیایند او از برجام خارج می شود؛ از سوی دیگر مشکلاتی برای روابط بانکی ما با دنیا از زمان روی کار آمدن ترامپ آغاز شد لذا در فروردین ۹۷ التهاب بزرگی ایجاد شد و اگر همه یعنی خریداران و فروشندگان ارز، صرافان و صادرکنندگان و واردکنندگان همکاری  می‌کردند این التهاب قابل کنترل بود.

برخی ارز ۴۲۰۰ تومانی گرفتند اما سوءاستفاده کردند

روحانی افزود: ما به مردم گفتیم هر چه می خواهید وارد کنید، ارز ۴۲۰۰ تومانی به آن تعلق می گیرد اما عده ای ارز گرفتند و سوءاستفاده کردند؛ یا جنس وارد نکردند و یا در بازار آزاد فروختند.

به گزارش مهر، وی گفت: این روند همزمان شد با اردیبهشت ماه و خروج آمریکا از برجام؛ لذا در خرداد ماه به این نتیجه رسیدیم که بسته فعلی ارزی با توجه به سوءاستفاده ها و اتفاقات جدید کارایی ندارد و وقتی رانت وجود دارد و مردم نسبت به آینده نگران هستند، مشکل ایجاد می شود لذا به فکر بسته جدید افتادیم که از خرداد ماه شروع به بحث در خصوص آن کردیم.

رئیس جمهور با بیان اینکه می خواستم زودتر از اینها با مردم صحبت کنم، عنوان کرد: بازی های فوتبال جام جهانی و سرگرمی مردم به آن و آماده نبودن بسته جدید ارزی باعث شد تا با تاخیر این مصاحبه انجام شود.

روحانی با تاکید بر اینکه بسته جدید ارزی متفاوت از گذشته است، ادامه داد: در گذشته بانک مرکزی مسئولیت کار را بر عهده می گرفت اما در شرایط جدید تعهدات بانک مرکزی خیلی کمتر است، امروز بانک مرکزی برای کالاهای اساسی و ضروری مثل مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی متعهد است که با یک قیمت ثابت ارز ارائه کند.

فهرست جدید کالاهای اساسی امشب به بانک مرکزی اعلام می شود

وی با اشاره به هماهنگی های عصر امروز با وزرای دولت برای تعیین فهرست کالاهای اساسی مشمول دریافت ارز دولتی تصریح کرد: قرار شده است فهرست جدید کالاهای اساسی امشب به بانک مرکزی اعلام شود. مردم باید به این فهرست اعتماد داشته باشند که نوسانات ارزی تاثیری بر آن نخواهد داشت.

نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی تا فروردین ۹۸ تغییر نمی کند

روحانی یادآور شد: در جلسه دولت به وزرا گفتم که ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کالاهای اساسی حداقل تا فروردین ۹۸ ادامه خواهد داشت.

وی ادامه داد: تعریف کالاهای اساسی در فهرست جدید قدری بازتر از قبل شده و حبوبات و شوینده ها نیز اضافه شده است.

رئیس جمهور تاکید کرد: ارزی که پرداخت می شود باید به طور شفاف به مردم گفته شود که به چه کسانی و به چه میزان پرداخت می شود و قرار است چه کالاهایی وارد کنند و تا رسیدن آن کالا به دست مصرف کننده همه اعم از دولت و تعزیرات باید نظارت کنند.

می خواستم بسته جدید ارزی آماده شود، بعد مصاحبه کنم

به گزارش مهر، رئیس‌جمهور گفت: وقتی رانت است و شرایط، شرایطی است که مردم برای آینده نگرانی دارند، ما به فکر یک بسته پیشنهادی افتادیم و کار را شروع کردیم. این را از همان خرداد ماه شروع کردیم و بحث در دولت، در خارج از دولت و در ستاد اقتصادی مطرح شد. در خرداد بعد از ماه رمضان می‌خواستم با مردم حرف بزنم، اما شرایط، شرایط فوتبال و حضور در جام‌جهانی بود که شرایط را متفاوت کرده بود و مردم برای مصاحبه سرشان گرم بود به بازی‌های جام‌جهانی.

روحانی ادامه داد: یک‌مقدار هم به خاطر این بود که بسته جدید ما آماده شود و به این دلیل مصاحبه من یک ‌مقدار به تأخیر افتاد تا ما به بسته جدید ارزی رسیدیم. بسته جدید ارزی کاملاً با بسته گذشته تفاوت‌های اساسی دارد. در بسته گذشته بانک مرکزی بود که بار سنگینی را بر دوش می‌کشید و می‌گفت من متعهدم و هر سال تأمین می‌کنم آن هم با یک قیمت قابل قبول و متعارف.

وی با بیان اینکه در این شرایط ایجاد رانت می‌شد، گفت: در شرایط جدید تعهد بانک مرکزی خیلی کمتر است؛ یعنی امروز بانک مرکزی ما برای کالاهای ضروری و اساسی از جمله مواد غذایی ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی متعهد است که با یک قیمت متعارف و یا قیمت ثابت، این یارانه را پرداخت کند.

فردا؛ آغاز اجرای بسته جدید ارزی

رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه از فردا بسته جدید ارزی ما اجرا و عملیاتی می‌شود، اظهار داشت: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت توافقات خود را با بهداشت و درمان انجام دادند. فهرست جدید که غروب راجع به آن صحبت می‌کردم، می‌گفتند که تا شب ما آن را اعلام می‌کنیم و حتماً تا الان به بانک مرکزی اعلام شده است.

ارز ۴۲۰۰ تومانی تا پایان فروردین ۹۸ برای کالاهای اساسی دست نخواهد خورد

به گزارش مهر، روحانی با بیان اینکه مردم باید اعتماد داشته باشند که نوسانات ارز تأثیری روی قیمت آن فهرست نخواهد داشت، تصریح کرد: با یک اعتماد و اطمینانی نسبت به آینده می‌توان نگاه کرد و در جلسه هیأت دولت گفتم به وزرا که ارزی که برای کالای اساسی ۴۲۰۰ تومان است و از فردا اجرا خواهد شد، این ادامه خواهد داشت؛ حداقل مردم باید بدانند تا پایان فروردین سال آینده این نرخ برای کالاهای اساسی دست نخواهد خورد. کالای اساسی یک مقدار بازتر از آن کالاهای اساسی معروف در ذهن مردم است.

فهرست کالاهای اساسی را بازتر کردیم

وی ادامه داد: گوشت، برنج، ماست، پنیر و … از قبل کالای اساسی بود و ما حبوبات را هم اضافه کردیم. شوینده‌ها را هم اضافه کردیم و یک‌مقدار کالاهای اساسی را بازتر کردیم که فهرست آن به بانک مرکزی اعلام شده و «صمت» ما باید به مردم اعلام کند تا مردم کاملاً بدانند و ارزی که داده می‌شود، باید به صورت کامل به مردم گفته شود.

به گزارش مهر، رئیس‌جمهور با بیان اینکه باید به مردم گفت که مبلغ ۴۲۰۰ تومان به چه کسانی ارز داده شده است؟ تصریح کرد: شرکت دولتی و شرکت خصوصی بوده و بناست چه کالایی بیاورند و قرار ما با وزرا این بوده است که این ارز ۴۲۰۰ تومانی که یارانه‌ای نیز است تا رسیدن به دست مصرف‌کننده، همه نظارت کنند.

روحانی گفت: هم دستگاه‌های نظارتی دولت، هم تعزیرات، هم قوه‌قضائیه، هم بازرسی و همه اینها در کنار هم باید با هم همکاری کنند تا این قیمت به دست مردم برسد تا مردم خیالشان نسبت به ضروریات زندگی راحت شود./مهر

print

پاسخی بگذارید