تاریخ: ۱۵:۲۶ :: ۱۴۰۲/۰۶/۱۲
کاشت یک میلیارد درخت بدون واگذاری یک متر زمین

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور گفت: در طرح کاشت یک میلیارد درخت حتی یک متر زمین منابع طبیعی هم واگذار نمی‌شود.

به گزارش اقتصاد گستر شمال عباسعلی نوبخت معاون وزیر جهاد کشاورزی در جریان بازدید از جنگل‌های منطقه سنگده ساری و سوادکوه گفت: برخی افراد و شرکت‌ها برای کمک به طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، درخواست تخصیص زمین‌های منابع طبیعی برای نهالکاری و زراعت چوب داشتند اما در این طرح حتی یک متر زمین منابع طبیعی هم به متقاضیان واگذار نمی‌شود.

او افزود: مالکیت زمین در این طرح در اختیار سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است و فقط احاله مدیریت براساس ضوابط و قوانین موجود انجام می‌شود.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در این طرح هیچ زمینی به بخش خصوصی یا شرکت‌های صنعتی واگذار نمی‌شود، ادامه داد: بخش خصوصی در قالب ماده ۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع کشور در دو حالت با طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت همکاری می‌کند.

نوبخت گفت: در حالت نخست سازمان جنگل‌ها و مراتع طرح را برای نهال‌کاری تهیه می‌کند و نهال‌ها در زمین‌هایی که تحت مالکیت این سازمان است توسط بخش خصوصی و یا شرکت‌های صنعتی کشت می‌شود و تا ۱۰ سال از آن نگهداری می‌کنند.

رییس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور افزود: در این حالت امتیازی که متقاضیان می‌گیرند این است که در این عرصه ها، تابلویی با نام شرکت حامی با درج تعداد درخت‌های کاشته شده نصب می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در حالت دوم نیز زمین مستعد برای زراعت چوب براساس ظرفیت‌های قانونی تعیین و طی تشریفات مربوطه در اختیار متقاضی برای مدت مشخص به طور مثال برای ۱۰ سال قرار می‌گیرد و پس از اتمام مدت تعیین شده، زمین به سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور برگردانده می‌شود و یا قرارداد طرح مشارکتی تمدید می‌شود.

نوبخت گفت: برای مشارکت بخش خصوصی در اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت، اعطای دو گواهی مد نظر گرفته شده که یکی از این گواهی‌ها از سوی سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و گواهی دیگر بین‌المللی است و با همکاری سازمان فائو تهیه می‌شود.

او افزود: یکی از مشکلاتی که صنایع را در آینده تهدید می‌کند، تحریم بر اثر تولید آلاینده‌ها توسط مجامع بین‌المللی است و صنایع با دریافت گواهی کاشت درخت اعلام می‌کنند که به رغم ایجاد آلاینده‌ها، در جذب و ترسیب کربن نقش داشته‌اند.

print

پاسخی بگذارید