گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۵۵ :: ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
۶۵ درصدصادرات کالاهای ایران به روسیه از مرزهای گیلان است

رئیس ستاد نظارت بر گمرکات گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی گفت: ۶۵ درصد از صادرات کالاهای ایران به روسیه از گیلان و از مرز آستارا صورت می گیرد.

ابوالقاسم یوسفی نژاد روز دوشنبه در جریان بازدید سرکنسول روسیه در رشت از گمرک و بندرگاه انزلی اظهار کرد: در سال های اخیر روابط اقتصادی بین ایران و روسیه و کشورهای همسود بهبود یافته و حجم مبادلات کالا رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه توسعه روابط همه جانبه ایران و روسیه می تواند تاثیر بسزایی در اقتصاد و تامین منافع دو کشور داشته باشد افزود: از مجموع کل صادرات ایران ۴۰ درصد به روسیه بوده و ۵۶ درصد واردات کالاهای روسیه به ایران از طریق گیلان انجام می شود.

یوسفی نژاد با بیان اینکه ۲۵ درصد کالاهای وارداتی از روسیه به ایران درگیلان تخلیه می شود گفت: افزایش مبادلات تجاری و توسعه همه جانبه روابط با کشورهای همسایه خصوصا روسیه بیش از پیش ضرورت دارد.

مدیرکل گمرک انزلی با اشاره به لزوم تصویب لایحه پیوستن ایران به کشورهای عضو اوراسیا در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: پیوستن ایران به اوراسیا می تواند منشاء تحول در توسعه روابط و مبادلات تجاری باشد تا در کنار صادرات، علاوه بر واردات کالا  از روسیه به عراق و ترکیه و سایر کشورها نیز ترانزیت شود.

یوسفی نژاد با اشاره به لزوم استفاده از مزیت های گردشگری در بنادر انزلی و کاسپین تاکید کرد: با توجه به اینکه روسیه در حال ساخت دو شناور  برای توسعه گردشگری دریایی در خزر است زمینه لازم برای توسعه گردشگری بین بندرانزلی و بندر آستراخان وجود دارد .

وی با اشاره به واردات روغن خام و گوشت گرم از داغستان به ایران از گمرک آستارا تاکید کرد:تمایل داریم بر اساس تفاهم نامه امضا شده بین ایران و روسیه مبادله اطلاعاتی گمرکات دو کشور به صورت الکترونیکی در خصوص کالا صورت پذیرد .

۸۰ درصد مبادلات تجاری ایران و روسیه از مرز استارا است

مدیرکل گمرک آستارا نیز با اشاره به اینکه ۸۰ درصد مبادلات تجاری ایران و روسیه از مرز آستارا صورت می گیرد گفت: زیرساختهای مرز زمینی با سرمایه گذاری گمرک ایران در جهت تکمیل خط اتصال ریل در حال آماده سازی است .

رسول امیدی افزود: بیشترین کالاهای مبادلاتی با روسیه شامل چوب، ام دی اف، غلات و از مبداء روسیه بوده است.

وی ادامه داد: بیشترین صادرات کالاهای ایران به مقصد روسیه شامل محصولات کشاورزی است.

مدیرکل گمرک آستارا خاطرنشان کرد: منطقه ویژه اقتصادی آستارا حدود دو ماه آینده به بهره برداری می رسد و با توجه به امتیازات ویژه ای که دارد می تواند زمینه رشد و توسعه همه جانبه تجارت را بین دو کشور ایران و روسیه فراهم آورد.

به گزارش ایرنا آندره گئور گیوویچ وادوف سرکنسول روسیه در رشت و هیات همراه امروز در گمرک بندرانزلی حضور یافته و پس از برگزاری جلسه با مدیرکل بندر و گمرک از زیرساختهای تجاری و گردشگری گمرک و بندرگاه انزلی بازدید کرد.

print

پاسخی بگذارید