گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۴۳ :: ۱۳۹۸/۰۵/۱۵
افزایش ۳۲۷درصدی ساخت شناور در پایتخت دریایی ایران

طی مراسمی با حضور اسلامی، وزیر راه و شهرسازی و راستاد، مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، یک فروند شناور مسافری ۱۵۸ نفره ساخت داخل با بدنه آلومینیومی و از کلاس کاتاماران به ناوگان مسافری دریایی مرکز استان هرمزگان الحاق شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان در جمع خبرنگاران اظهار داشت: بعدازظهر امروز (سه‌شنبه ۱۵ مرداد) در جریان سفر وزیر راه و شهرسازی به منطقه خلیج فارس،   شناور مسافری “الماس قشم یک” که به سفارش شرکت تعاونی مسافری خیبر قشم و در یکی از شرکت های شناورسازی این جزیره تولید شده، به چرخه ناوگان مسافری دریایی مرکز استان هرمزگان ملحق شد.

اله مراد عفیفی پور سهم عمده تأمین مالی تولید این شناور را از محل بسته های حمایتی سازمان بنادر و دریانوردی و در قالب تسهیلات وجوه اداره شده این سازمان عنوان و تصریح کرد: با الحاق این شناور جدید، تعداد ناوگان مسافری فعال در مسیرهای دریایی بین جزیره قشم به بندرعباس و جزایر هرمز و لارک به ۳۹ فروند با ظرفیت چهار هزار و ۱۰۰ نفر صندلی افزایش یافت.

عفیفی پور بدنه تمام آلومینیوم این شناور را از جمله ویژگی های منحصربفرد آن به لحاظ ایمنی و استحکام سازه ای دانست و افزود: “الماس قشم یک” که در فهرست شناورهای کلاس کاتاماران(شناور تندرو دو بدنه) قرار دارد، در مدت زمان ۱۶ ماه ساخته شده است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان ظرفیت حمل مسافر توسط این شناور را ۱۵۸ نفر و تعداد خدمه آن را هشت نفر اعلام کرد و گفت: شناور مذکور که مجهز به پیشرفته‌ترین تجهیزات ایمنی و ناوبری است، با ظرفیت منحصربفرد ۱۴۳ نفر کلاس عادی و ۱۵ نفر کلاس تجاری در دو طبقه ساخته شده و از طراحی و دکوراسیون منحصر به فرد داخلی برخورداراست.

وی اضافه کرد: شناور کاتاماران الماس قشم یک از امکان دریانوردی با سرعت ۲۲ گره دریایی (حدود ۴۰ کیلومتر بر ساعت) در مسیرهای مسافری برخوردار است که زمان تردد از بندرعباس به جزایر قشم و هرمز را از یک ساعت به حدود ۴۵ دقیقه کاهش می دهد.

عفیفی پور با تشریح جزییاتی از مشخصات فنی شناور گفت: طول شناور مسافری یاد شده، ۲۶متر، عرض۷.۷ متر عمق حدود سه متر و آبخور طراحی شده برای شناور ۱.۳ متر است.

وی با بیان اینکه استان هرمزگان با بهره مندی از ۴۳ کارگاه و کارخانه فعال تولید شناورهای چوبی، فایبر گلاس، فلزی و آلومینیومی کانون اصلی تولید شناورهای دریایی در ایران محسوب می شود، تصریح کرد: در صورت تأمین منابع مالی لازم و ارائه ارز دولتی به شناورسازی های استان به منظور وارد نمودن مواد اولیه و تجهیزات، روند نوسازی ناوگان مسافری و گردشگری دریایی استان سرعت بیشتری خواهد گرفت.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان با بیان این مطلب که حدود ۶۰ درصد متقاضیان سفارش ساخت شناور در این استان از دیگر استان های جنوبی کشور بوده اند، یادآور شد: نخستین شناور ساخته شده مسافربری کلاس ۱۵۸ نفر آلومینیومی بنام آروس مهیار سه سال پیش(۱۳۹۵) ساخته و به آب اندازی شده و درحال حاضر در محدوده آب های استان بوشهر فعالیت می کند.

وی صنایع دریایی را از جمله صنایع اشتغالزا در کشور دانست و بیان کرد: شناورهای تولید شده در کارخانجات شناورسازی استان مطابق با قوانین و مقررات ملی و بین المللی و همچنین با رعایت استانداردهای مربوطه تحت کلاس موسسات رده بندی ایرانی تولید و صادر می شوند.

عفیفی پور استان هرمزگان را قطب صنعت ساخت و تعمیر شناورهای دریایی در ایران توصیف کرد و افزود: روند ثبت سفارش ساخت شناورها در چهار ماه نخست سال ۹۸ حکایت از رشدی فزاینده دارد؛ به طوری که در مدت یاد شده، تعداد سفارش ساخت شناور به ۷۲ فروند رسید که در همسنجی با مدت مشابه سال گذشته ( ۲۲ فروند) افزایشی ۳۲۷درصدی را نشان می دهد.

این مقام مسئول با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت حمایت از رونق تولیدات ساخت ایران در سال ۹۸ گفت: با توجه به تدبیر اتخاذ شده وتمهیدات صورت گرفته، در سال های اخیر نه تنها روند واردات شناور مسافری به داخل کشور متوقف شده بلکه هم اکنون هرمزگان به جایگاه مهم صادر کننده شناورهای دریایی به ویژه لنج های باری در منطقه خلیج فارس دست یافته است.

عفیفی پور اظهار کرد: اداره مرکزی بازرسی و ثبت شناوران به عنوان یکی از زیرمجموعه های اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان متولی پیگیری و اجرای مقررات ملی و بین المللی و تمامی امور نظارت بر ساخت شناور در کارگاه ها و کارخانجات شناورسازی استان و همچنین ارائه خدمات ثبتی به شناوران دارای پرچم ایران است.

بهره برداری از ۱۵دستگاه ترانستینر در بندرشهید رجایی

در راستای افزایش توان و پتانسیل بندر شهید رجایی به‌عنوان پیشرفته‌ترین و بزرگ‌ترین بندر کانتینری ایران در زمینه عملیات بندری، عملیات ساخت ۱۵دستگاه ترانستینر (جرثقیل ساحلی ویژه صفافی کانیتنر) به پایان رسید و با حضور وزیر راه و شهرسازی و بهره‌گیری از دانش و توان فنی شرکت‌های ایرانی به بهره‌برداری رسید.

مجموع هزینه صرف شده برای طراحی، ساخت و نصب این تجهیزات استراتژیک ۲۱ میلیون یورو (با قیمت روز ۲۸۰ میلیارد تومان) از محل اعتبارات داخلی سازمان بنادر و دریانوردی اعلام است که با حضور اسلامی، وزیر راه و شهرسازی، این تجهیزات به‌صورت رسمی تحویل دو شرکت ترمینال اپراتور بندر شهید رجایی شد.

با افزوده شدن این تجهیزات، تعداد ترانستینرهای ملکی سازمان بنادر و دریانوردی در بزرگ‌ترین بندر تجاری کشور به تعداد ۶۰ دستگاه می‌رسد و ۲۸ دستگاه نیز متعلق به بخش خصوصی است.

این دو طرح در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری در راستای اقتصاد مقاومتی، ایجاد خودباوری ملی، رونق تولید و همچنین تقویت ناوگان و تجهیزات دریایی و بندری مهم‌ترین استان ساحلی کشور عملیاتی و بهره‌برداری شده است.

print

پاسخی بگذارید