تاریخ: ۲۳:۵۵ :: ۱۳۹۹/۰۷/۰۸

مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر از شالیکوبی‌های سنتی به عنوان بزرگ‌ترین چالش بخش کشاورزی شهرستان یاد کرد و گفت که از ۳۳ واحد شالیکوبی فعال ۲۳ شالیکوبی سنتی هستند.

مجید جعفری روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا فعالیت شالیکوبی های سنتی را سبب هدررفتن بخشی از محصول و کاهش درآمد کشاورزان دانست و بر ضرورت بازسازی و مدرن سازی شالیکوبی های سنتی تاکید کرد.

مدرن سازی شالیکوبی‌ها در مازندران که از چند سال پیش شروع شد ، میزان ضایعات برنج را از حدود ۲۰ درصد در شالیکوبی های سنتی به کمتر از هفت درصد در شالیکوبی های مدرن کاهش می دهد.

طبق آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران از یک هزار و ۲۶۸ واحد شالیکوبی استان که از سوی سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی دارای پروانه بهره‌برداری است، ۹۵۰ واحد فعال هستند که با حمایت‌های دولت در یک دهه اخیر  ۳۵۰ واحد پیشرفته و مدرن شد.

مدیر جهاد کشاورزی قامشهر همچنین با اعلام این که ۱۷ بانک نشاء در این شهرستان در حال فعالیت است ، گفت : از ظرفیت بانک‌های نشاء قائمشهر برای تامین نیاز کشاورزان چهار شهرستان استان استفاده می‌شود.

وی از ساری ، سیمرغ ، جویبار و سوادکوه شمالی به عنوان مناطقی یاد کرد که نشاء مورد نیاز کشاورزان آنها از بانک نشاء قائمشهر تامین می شود.

جعفری با بیان اینکه شهرستان قائمشهر با دارا بودن هشت هزار و ۷۰۰ هکتار سطح زیر کشت برنج و با احتساب کشت دوم ۱۳ هزار و ۶۰۰ هکتار در رتبه ۶ استان قرار دارد ، افزود : ۵۵ درصد نشاء به صورت مکانیزه و ۴۵ درصد به صورت دستی کشت می شود.

وی با اعلام اینکه شهرستان قائمشهر دارای رتبه یک مکانیزاسیون برنج است ، گفت : ۹۵درصد برداشت برنج در سطح این شهرستان به صورت مکانیزه انجام می شود.

مدیر جهاد کشاورزی قائمشهر گردش مالی برنج در شهرستان را چهار هزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت : قائمشهر قطب کشاورزی مازندران است و اگر در بخش کشاورزی حمایت های لازم را نداشته باشیم یا کشاورزی در این شهرستان با چالش هایی مواجه شود قطعا اقتصاد شهرستان با مشکلات فراوانی مواجه خواهد شد.

print

پاسخی بگذارید