افزایش مبادلات تجاری ایران و چین

با ورود پنجمین و ششمین کشتی های تجاری از مسیر کریدور بین المللی چین - قزاقستان - ایران به مجتمع بندری کاسپین در منطقه آزاد انزلی، مبادلات تجاری ایران و چین افزایش یافت.

به گزارش اقتصاد شمال ،مدیرکل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد انزلی با اعلام این خبر اظهار کرد: در ادامه روند فعالیت تجاری کریدور چین، قزاقستان ،ایران، دو کشتی تجاری حامل کالا از این مسیر بین المللی وارد میهن اسلامی شد و پس از پهلوگیری در مجتمع بندری کاسپین بار آنها تخلیه شدند .
امین افقی افزود: این محموله های تجاری جدید توسط کشتی های دیبا و نازمهر از شهر ووهان چین به بندرآکتائو و در نهایت وارد مجتمع بندری کاسپین در منطقه آزاد انزلی شده و پس از تخلیه به سمت منطقه آزاد تجاری و صنعتی ارس ترانزیت می شود.
وی یادآور شد: این کشتی ها حامل قطعات شرکت آمیکو متعلق به شرکت سمند ریل بوده که به صورت حمل و نقل ترکیبی از مبداء شهر ووهان چین وارد منطقه آزاد انزلی شدند و به مقصد نهایی واحد تولیدی قطعات خودرو در منطقه تجاری و صنعتی ارس ترانزیت کانتینری می شوند.
افقی همچنین اظهار کرد: با شروع فعالیت این کریدور علاوه بر فراهم سازی امکان ترانزیت 10میلیون تن کالا ، کاهش مسافت، زمان و هزینه حمل و نقل کالا نسبت به مسیر موجود از طریق دریای زرد، اقیانوس هند و بندرعباس در جنوب ایران را برای بازرگانان به دنبال دارد.
عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد انزلی افزود: با توجه به سرمایه گذاری چند صد میلیارد دلاری چینی ها برای فعالسازی مسیرهای جاده ابریشم جدید، نقش این کریدور در توسعه مبادلات تجاری‌کشور و ترانزیت کالای کشور چین از مسیر منطقه آزاد انزلی به کشورهای همسایه روز به روز رو به افزایش است.
افقی تصریح کرد: انتقال کالا در مسیر کریدور جدید چین و ایران، از مهمترین بندهای تفاهم نامه همکاری مشترک منعقد شده بین سازمان منطقه آزاد انزلی و انجمن همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری چین و توافقات صورت گرفته با رییس اتاق بازرگانی این کشور برای بخش خصوصی و مدیران بنادر و راه آهن کشور قزاقستان و چندین سال نشست های تخصصی مدیران ارشد این سازمان با مقامات رسمی کشور چین و قزاقستان برای فعالسازی این کریدور مهم ترازیتی است.
به گزارش ایرنا ، مسیر ترانزیتی چین(اروم چی)، قزاقستان (بندر آکتائو)،ایران (بندر کاسپین) به منظور ایجاد مسیرهای جدید ترکیبی میان ایران و چین با محوریت منطقه آزاد انزلی، افزایش ظرفیت حمل و نقل بار در دریای خزر از تیر ماه سالجاری و با حضور معاون اول رییس جمهوری و مقامات ملی و استانی و روسای اتاق بازرگانی چین با پهلوگیری نخستین کشتی ‌تجاری در این مسیر در مجتمع بندری کاسپین به صورت رسمی شروع به کار کرده و در بهمن ماه امسال اولین محموله تجاری از بندر بزرگ نینگبو در شرق کشور چین از مسیر این کریدور وارد بندر کاسپین شد که با ورود چهار کشتی تجاری در یک ماه اخیر روند فعالیت این کریدور استمرار دارد.
منطقه آزاد انزلی تنها منطقه آزاد در شمال کشور است.

ایرنا

print

پاسخی بگذارید