تاریخ: ۲۲:۰۳ :: ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
بیش از ۹۰ درصد نیت واقفین درخصوص عزاداری سیدالشهدا است/ سیاه پوش شدن اماکن مذهبی و امامزاده‌ها

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه میاندورود، گفت: یکی از وظایف ذاتی سازمان اوقاف انجام نیت واقف است و با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد نیت واقفین درمورد محرم و صفر است هرگونه عوایدی که وجود دارد باید در این ایام هزینه شود.

محمود فیاض بخش با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و تسلیت این ایام، اظهار کرد: امسال همانند سال گذشته عزاداری‌ها از سوی مردم در تکایا و مساجد با رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده برگزار خواهد شد.
وی بیان کرد: یکی از کارهایی که اوقاف همه سال انجام می‌دهد و امسال نیز انجام خواهد شد برنامه سوگواره بصیرت عاشورایی و شمیم حسینی در امامزاده‌ها و اماکن مذهبی است.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه میاندورود، خاطر نشان کرد: یکی از وظایف ذاتی سازمان اوقاف انجام نیت واقف است و با توجه به اینکه بیش از ۹۰ درصد نیت واقفین درمورد محرم و صفر است هرگونه عوایدی که وجود دارد باید در این ایام هزینه شود.
فیاض بخش تصریح کرد: سال گذشته در دهه اول محرم ۵۰۰ سبدکالا تهیه و در قالب کمک مومنانه توزیع شد و در دهه آخر ماه صفر هم ۲۰۰ سبد کالا تهیه و توزیع شد.
وی افزود: امسال طرح شمیم حسینی را داریم که هیات‌های مذهبی و هیات امنا مساجد و بقاع متبرکه، یک درخواست مساعدت ارائه می‌کنند و ما با توجه به بن‌های خرید کالایی که چاپ شده است تا سقف دو میلیون تومان برای خرید کالا برای سورک و جامخانه انجام خواهد شد چون موقوفات این دو مکان با این نیت است.
فیاض بخش با تاکید بر اینکه اجازه هزینه کرد عوایدی وقفی را خارج از نیت آن نداریم، گفت: در نظر داریم از وقف‌هایی که قید مکان و زمان ندارد و در شهرستان‌های دیگر وجود دارد بگیریم و برای این شهرستان استفاده کنیم.
وی با اشاره به فرارسیدن ماه محرم، بیان کرد: پیگیری برای سیاه پوش کردن اماکن مذهبی داشتیم و به هیات امناها اطلاع رسانی و تاکید کردیم که آذین بندی و سیاه پوش کردن شهر و روستا را داشته باشند.
فیاض بخش با بیان اینکه سورک چهار وقف دارد که دارای سند است، تاکید کرد: دو موقوفه شهر سورک مختص عزاداری سیدالشهدا برای تکیه بالا و پایین است و مابقی مقید به جای خاصی نیست و همه آن در شهر سورک هزینه می شود.
وی افزود: سهام موقوفه جامخانه کم است اما نیت‌های آن خوب است که کمک به فقرا و کمک به سادات فقیر از جمله بندهای این وقف است.
فیاض بخش با انتقاد از کسانی که به‌دلیل شبهه داشتن نسبت به یک موضوع خاصی، بنیان وقف را زیر سوال می‌برند، اظهار کرد: گاها یک عده به‌دلیل اطلاع نداشتن از روند کار اوقاف شایعاتی را مطرح می‌کنند که شایسته نیست، این افراد سعی کنند شبهات خود را از مسیر رسمی خود پیگیری نمایند.
وی با اشاره به وقفی بودن بخشی از ملک سورک، گفت: عدم استعلام بنگاه‌ها و بانک‌ها از اوقاف از مشکلاتی است که با آن روبرو هستیم چون فردی اقدام به خرید زمین یا ملک می‌کند زمانی که قصد دریافت سند دارد مجبور می‌شود سهم وقف را از سال ۶۳ تا به امروز پرداخت کند.
رئیس اوقاف و امور خیریه میاندورود در پایان با بیان اینکه عزاداری امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار و اطعام دهی همانند سال قبل انجام می‌شود و به صورت بیرون‌بر است، خاطرنشان کرد: میاندورود ۹۷ مسجد، ۲۴ تکیه، ۲۷ حسینیه و ۲۹ امامزاده دارد.

print

پاسخی بگذارید