گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۵۷ :: ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
نقش کارگران در رونق تولید

کارگران به عنوان موتور محرکه صنعت و تلاش‌گران عرصه تولید شناخته می شوند.

به گزارش اقتصادشمال به نقل از ایرنا  کارگران به عنوان موتور محرکه صنعت و تلاش‌گران عرصه تولید شناخته می شوند و حمایت همه جانبه از آنان در حوزه هایی همچون تأمین امنیت شغلی، پرداخت به‌موقع حقوق و نیز فراهم‌سازی زمینه مهارت‌آموزی این قشر، مولفه ای مهم و تأثیرگذار در رونق تولید و تحقق شعار سال است.

هر جا نام کارگر به میان می آید، سختی هایی از کار در ذهن متبادر می شود که در مشاغل دیگر کمتر به چشم می خورد، کار کردن در معادنی که ریزش می کنند و یا بر اثر انتشار گاز از لایه های زمین مرگ برای آنها رقم می خورد ، کارکردن در واحدهای تولیدی که بوی نامطبوع مواد اولیه بسیار آزاردهنده است و کار کردن بر فراز ساختمان هایی که تنها نگاه کردن به پایین تو را دچار سرگیجه و آماده سقوط می کند تا چه رسد که بر چند تکه چوب به نام داربست در این ارتفاع کار هم بکنی تا کار کردن زنانی که علاوه بر کار های منازل خود، مجبور به انجام کارهای طاقت فرسای دیگر برای کسب یک لقمه حلال می شوند.
شرایط کنونی همچون همه ایام؛ زندگی را برای کارگران با دشواری هایی همراه ساخته و هرچند تدابیری برای بهبود این وضعیت اندیشیده شده ولی پرداخت غیرمعمول و با تأخیر حقوق کارگران و نبود امنیت شغلی از جمله مواردی است که پیوسته، آنان را دغدغه مند ساخته ولی در سویی دیگر؛ اندیشه حمایت و رونق تولید ملی، راهبردی است که برای سراسر کشور برنامه ریزی شده و کارگران، رکن اصلی تحقق آن هستند.

** ضرورت مهارت آموزی منابع انسانی برای اثربخشی در رونق تولید
مدرس دانشگاه های استان گیلان در رشته کارآفرینی روز سه شنبه در گفت وگو با ایرنا بیان داشت: توسعه کشور منوط به توجه منابع انسانی است و آن دسته از منابع انسانی قادر به نقش آفرینی در فرایند کار آفرینی خواهند بود که از مهارت های لازم ، حرفه ای و توانمندی های فردی برخوردار باشند.
یونس رنجکش افزود: هر میزان سرمایه گذاری ها روی منابع انسانی در جوامع بیشتر باشد، به همان میزان قادر خواهند بود در توسعه اقتصادی، اشتغال آفرینی و رونق تولید اثربخش باشد.
وی تصریح کرد: خلاء هایی که امروز در جامعه ایرانی احساس می شود؛ کم تحرکی، توجه و توزیع عادلانه منابع انسانی ، درک شایسته گزینی و بهره مندی از توانمندی های منابع کارآمد است که تنها با شعار، نصب بنر، پرده و روش های تبلیغاتی ظاهری نمی توان به رونق تولید کمک کرد .
رنجکش با بیان اینکه موضوع یاد شده از دغدغه های اصلی مقام معظم رهبری است ، خاطرنشان کرد: باید در بخش تولید برای رونق اقتصادی شاهد تحول در فرهنگ کارآفرینی و توجه به نیروی مولد پایدار به ویژه در حوزه های کارگری باشیم چرا که هر مجموعه قابل رشدی بیش از آنکه متکی به عناصر فنآوری باشد، نیازمند منابع انسانی خوش فکر ، خلاق ، صاحب ایده و تفکر نوآورانه است.
رنجکش تصریح کرد: کارگران حرفه ای و با مهارت سرمایه های نادر ملی هستند که بایستی تلاش شود ضمن بهره مندی از ظرفیت های این سرمایه ها ، دغدغه های معیشتی آنان نیز برطرف شود چون کشور امروز با حجم بسیاری از نیروهای متقاضی بازار کار روبروست که بخش عمده ای از این نیروها بدلیل نبود فضای مناسب کارگری که آنهم نتیجه مشکلات اقتصادی جامعه است، نمی توانند ارزش های حرفه ای خود را به نمایش بگذارند در نتیجه جامعه قادر به بهره وری از این نیروها نیست.
رنجکش اضافه کرد: از سوی دیگر هم بخشی از نیروهای شاغل در واحدهای کسب و کار بدلیل برخوردار نبودن از درآمدهای کافی به همان میزان انگیزه های لازم را برای صرف کردن در زمینه فعالیت های نوآورانه و خلاقانه ندارند از این رو امروز جامعه نیازمند آنست که با حمایت های فرهنگی و اقتصادی وضعیت نیروهای کارآمد کارگری را بهبود ببخشد.

** نبود امنیت شغلی در رونق تولید اثرگذار است
دبیر اجرایی خانه کارگر تشکیلات گیلان و سخنگوی جامعه کارگری استان نیز در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به نقش کارگران در همه دوران ها اعم از پیروزی انقلاب، جنگ تحمیلی و تولید ملی گفت: کارگران در تمامی جریانات و در همه مقاطع نقش بسزایی داشته اند که ۴۱۸ شهید کارگری و صدها آزاده و هزاران بسیجی و جانباز برآمده از این قشر است.
حسن ایزدی افزود: تا ۱۲ سال قبل در استان کارخانه های پویایی داشتیم؛ به طور مثال گیلان در صنعت نساجی قطب کشور بود و یا در بخش های مختلف دیگر صنعتی، کارخانه های بسیاری فعالیت خوبی داشتند که متاسفانه با اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری ها به بخش خصوصی ظرف ۱۵ سال ، بسیاری از این کارخانه ها تعطیل و بیش از ۳۰ هزار کارگر از کارخانجات استان بیکار شدند.
وی ادامه داد: پا اجرای اصل ۴۴ در استان و واگذاری ها به غیر از هفت یا هشت واحد ، بیش از یکصد واحد به عنوان واگذاری چپاول شد و کارگران را اخراج کردند و کارخانه ها را بستند و هر چه ما فریاد زدیم کسی صدای ما را نشنید.
ایزدی مهمترین دغذغه اصلی کارگران را نبود امنیت شغلی عنوان و بیان کرد: در سال های نخستین انقلاب قانونی برای حمایت از کارگران وضع شد که براساس آن ، کارگرانی که در واحدهای تولیدی مشغول فعالیت بودند در صورت بستن دو قرارداد سه ماهه، کارگر دائم محسوب می شدند اما امروز همان قانون وجود دارد ولی رعایت نمی شود که این نبود امنیت شغلی، بزرگترین معضل کارگران است.
وی با بیان اینکه در حال حاضر بیش از ۹۵ درصد کارگران کشور امنیت شغلی ندارند، تصریح کرد: کارگران مولفه اصلی در تولید هستند و نبود امنیت شغلی بر تولید ملی نیز تاثیرگذار بوده که توجه به مشکلات آنها می تواند در رونق تولید ملی تاثیر بسزایی داشته باشد.
ایزدی به وضعیت معیشتی کارگران نیز اشاره کرد و ضمن قدردانی از دولت و مجلس بابت افزایش حقوق و رساندن حقوق آنان به یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بیان کرد: با شرایط کنونی اقتصادی و تورم و اینکه حقوق زیر سه میلیون تومان خط فقر اعلام شده ، تعدادی از کار فرمایان همین حقوق را پرداخت نمی کنند.
وی با اشاره به اینکه تامین اجتماعی فقط یک بیمارستان در استان دارد ، تصریح کرد: از پانزدهم اردیبهشت تا اسفندماه سال گذشته بیمارستان های خصوصی ما را پذیرش نمی کردند و در حال حاضر نیز چندین بیمارستان خصوصی هنوز هم از پذیرش کارگران امتناع می ورزند.
به گفته ایزدی ؛ در مجموع حدود ۲۷۰ هزار کارگر و بازنشسته این قشر عضو تشکل های کارگری استان هستند.
سخنگوی جامعه کارگری گیلان از مسئولان و نمایندگان خواست تا بیشتر به این قشر زحمتکش توجه کنند و با اشاره به اینکه باید انصاف داشت و شرایط کنونی کارفرمایان و شرکت های تولیدی را درک کرد، گفت: در گذشته قوانین خوبی برای حمایت از کارگر وجود داشت ولی متاسفانه از مجلس پنجم تا کنون بتدریج بسیاری از این قوانین حذف شده است.

** پرداخت به موقع حقوق کارگران، گامی در جهت حمایت از تلاشگران تولید
مدیرعامل شرکت بنام ایرانی در حوزه تولید لوازم خانگی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: در همه دنیا و کشور، بار اصلی تلاش و صنعت روی دوش کارگران است و با تلاش شبانه روزی و قناعت کامل در شرایط ناصواب اقتصادی صمیمانه تلاش می کنند تولید مملکت را در زمینه های صنعت، ساختمان ، کشاورزی و خدمات حفظ کنند.
حسن همتی افزود: بار تولید ملی بر دوش کارگران است و بدون آنها هیچ کشوری راه به جایی نمی برد و همه بخش های دولتی و خصوصی باید سپاسگزار این قشر باشند.
وی تصریح کرد: در شرایط اقتصادی کنونی که فشار روی کارفرمای صنایع است، بایستی از قشر زحمتکش کارگر قدردانی انجام شود و در همین راستا ، می توان با پرداخت به موقع حقوق آنان و رعایت قانون، قدردان زحماتشان بود.

** کارگران نقش مهمی در حمایت از تولید ملی دارند
مدیرعامل واحد با سابقه تولید لامپ در رشت نیز با بیان اینکه کارگر گیلانی به واسطه سطح سواد و بینش از نظر کارآیی و بهره وری در سطح بالایی است، گفت: نیروی انسانی بزرگترین سرمایه هر جامعه در بخش های مختلف از جمله شرکت های تولیدی است از این رو باید در حد توان به آنان توجه داشت و دستکم حقوقشان را به موقع پرداخت کرد ضمن اینکه بایست در زمان بحران از کشورهای موفق الگوبرداری شود.
بهمن دژاکام رونق تولید را نیازمند سرمایه دانست و گفت: قوانین بایستی طوری اصلاح شوند تا سرمایه در اختیار بنگاه های اقتصادی قرار بگیرد و بوروکراسی اداری نیز کاهش یابد تا تولید ملی رونق بگیرد.
وی تصریح کرد: وقتی ارز چند برابر می شود ، کمبود نقدینگی ایجاد می شود و در شرایط کنونی واحدهای تولیدی تحت فشار هستند که بایستی با کمک برای رفع مشکل آنها ، از کارگران و رونق تولید ملی حمایت کرد.

** نقش موثر رفع مشکلات واحدهای تولیدی در رونق تولید
قائم مقام یک واحد بزرگ تولیدی چوب نیز با اشاره به تشکیل واحدهای تولیدی براساس نیاز گفت: تولید باید براساس سلیقه مخاطب انجام شود و نگاه مصرف کننده را لحاظ کرد و حاصل کار در واحد تولیدی می بایست به سودآوری منجر شود.
رحمت الله یوسفی افزود: هرچه سلیقه مصرف کننده در تولید دخالت داده شود، کیفیت کالا بالاتر می رود و رضایت مندی نیز ارتقاء خواهد یافت و نتیجه آن؛ دلگرمی صاحبان صنعت خواهد بود که خروجی آن حمایت واحدهای صنعتی از سیاست رونق تولید ملی است.
وی با بیان اینکه معیشت کارگران و داشتن زندگی راحت برای خانواده آنان نقشی مهم در خروجی واحد صنعتی دارد، ادامه داد: تامین اجتماعی قابل قبول از حیث آینده کارگران و خانواده او پس از بازنشستگی نقش اساسی دارد.
یوسفی با تاکید بر اینکه ارتقاء سیستماتیک کارگران از پایین ترین سطح به بالاترین سطح می تواند موجب دلگرمی و کیفیت بیشتر شود، ارتقاء فرهنگ کار و کارگری در جامعه و مردم را موجب بالا رفتن میزان اعتماد سرمایه گذار به کارگران و دلگرمی کارگران دانست.
وی کمبود مواد اولیه جهت رونق تولید و حفظ اشتغال، عدم اختصاص ارز با قیمت مناسب برای واردات مواد اولیه، واردات بی رویه با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان ، فشارهای مالیاتی بر تولید کنندگان ، بالا بودن بهای انرژی برای واحدهای صنعتی، عدم توان کارفرمایان جهت تقویت بنیه مالی کارگران بمنظور تهیه مسکن و معیشت و عدم امنیت شغلی بدلیل نوسانات اقتصادی در کشور را از مهمترین خلاء هایی خواند که رفع آنها می تواند در رفاه و معیشت کارگران و رونق تولید ملی تاثیر گذار باشد.

 

print

پاسخی بگذارید