تاریخ: ۲۲:۳۹ :: ۱۴۰۲/۰۸/۱۵
سرقت کابل تلفن در مازندران، معضلی که راه‌حل ندارد

سرقت کابل تلفن ثابت در مازندران علاوه بر تحمیل هزینه اضافی و گزاف بر دوش مخابرات به عنوان نهاد متولی تامین زیرساخت و نگهداری از آنها به دردسر کلافه کننده برای مشترکانش مبدل شده است.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،به نقل از خبرنگار ایرنا، سرقت پی‌درپی کابل و دیگر تجهیزات خطوط تلفن‌ ثابت در مازندران به دغدغه همیشگی مشترکان استان مبدل شده و علاوه بر خسارت‌ به تاسیسات مخابراتی این شهرستان باعث قطع طولانی مدت تلفن ثابت مشترکان می شود.

افزایش سرقت تجهیزات مخابراتی مازندران در ارائه خدمات و رفع قطعی خطوط تلفن در این استان به یک مشکل جدی تبدیل کرده است، دردسری که اداره مخابرات را به دلیل کمبود نقدینگی و تجهیزات در جایگزینی تجهیزات و سیم تلفن سرقت شده ناتوان کرده است.

عده‌ای از شهروندان در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کردند: با وجود اینکه خطوط تلفن ثابت برای ماهها قطع است ولی پیگیری مشترکان برای حل این مشکل تاکنون بی نتیجه بوده است.

فاطمه عظمتی یکی از شهروندان ساکن در خیابان شریعتی قائمشهر در این خصوص گفت: ماه های قبل به دلیل سرقت کابل مدتها خطوط تلفن ثابت اهالی یکی از محلات این خیابان قطع بود.

وی ادامه داد :‌پیگیری های اهالی از طریق مخابرات مشخص شد قطعی تلفن به دلیل سرقت کابل بود و پس از ثبت قطعی تلفن در سامانه مخابرات در فهرست رفع خرابی و کابل کشی قرار گرفتیم.

وی مدت زمان انتظار برای کابل کشی تلفن را حدود ۲ ماه اعلام کرد و گفت:‌ البته در این مدت بارها اهالی در تماس با مخابرات خواستار تسریع در انجام کار شدند که در این زمینه مخابرات نیز کمبود اعتبار برای کابل کشی دوباره را مطرح می کرد.

این بانو توضیح داد : بعد از طی این مراحل و دوره کابل کشی دوباره منطقه انجام شد و بعد از ۲ ماه تلفن ثابت اهالی نصب شد اما کمتر از چند روز بار دیگر مشکل قطعی تلفن به وجود آمد.

وی گفت:‌ پیگیری دوباره با مخابرات مشخص شد که باز هم کابل ها به سرقت رفته و این اداره نیز به استناد قانون کابل کشی دوباره در ظرف این مدت را ممنوع اعلام کد.

به گفته این شهروند قائمشهر اکنون ماه از این موضوع می گذرد و همچنان حدود ۲۰ خانوار این محله از قائمشهر با قطعی تلفن ثابت مواجه هستند.

یکی دیگر از شهروندان مازندرانی نیز به ایرنا گفت: تلفن ثابت نیاز اصلی یک خانواده است به خصوص در این ایام که دانش آموزان در منازل نیاز به اینترنت برای آموزش دارند، بنابرین استفاده از اینترنت تلفن ثابت ضروری است.

وی افزود: با وجود پرداخت هزینه اشتراک اینترنت تلفن ثابت به دلیل سرقت کابل مخابراتی استفاده از اینترنت غیرممکن شده است.

رمضان صادقی ادامه داد: اهالی محل بارها برای رفع مشکل قطعی تلفن ثابت به اداره مخابرات مراجعه کرده اند ولی بی نتیجه بوده است و هربار سرقت های مکرر و نداشتن اعتبار لازم در این خصوص اعلام می شود.

وضعیت پیش آمده از سرقت مکرر کابل تلفن ثابت و همچنین کمبود منابع اعتباری مخابرات و قطعی چند ماهه و حتی چندساله تلفن ثابت برخی مشترکان در مازندران به مسیر یک طرفه برای آنها مبدل شده است و آنها گرفتار در این راه یا باید همچنان چشم انتظار تزریق اعتبار برای کابل کشی از سوی مخابرات باشند و یا اینکه همین وضعیت قطعی را برای مدت نامشخص تحمل کنند.
در زمان حاضر بیش از یک میلیون و ۵۴۰ هزار مشترک تلفن ثابت و ۱۸۰ هزار مشترک اینترنت خانگی از خدمات مخابرات منطقه مازندران بهره مند می شوند.

سرقت کابل تلفن در مازندران، معضلی که راه‌حل ندارد

مدیر عامل شرکت مخابرات مازندران با تایید بالا بودن میزان سرقت کابل های تلفن در استان گفت که حجم این سرقت ها تا به اندازه ای زیاد است که نمی توان در هر کوچه و پس کوچه مامور برای نگهبانی و مراقبت از کابل ها به کار گرفت.

علی نوروزی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: برای مقابله با سرقت کابل های تلفن هماهنگی با نیروی انتظامی مازندران انجام شده است اما به دلیل گستردگی فعالیت این افراد این روند همچنان ادامه دارد و سرقت های اینچنینی به دردسر برای مشترکان مبدل شده است.

وی ادامه داد: روندی که وجود دارد منجر به نارضایتی بخش بیشتر مشترکان تلفن ثابت در مازندران شده چراکه براساس قانون سازمان تنظیم مقررات، ‌ مخابرات درصورت ۲ بار سرقت کابل ها در مدت ۶ ماه تا یکسال می بایست اقدام به نسبت کابل کند.

به گفته مدیرعامل شرکت مخابرات مازندران جایگزین کردن کابل های سرقتی بیشتر از این تعداد و این مدت می بایست از محل خودیاری و مشارکت اهالی تامین و پرداخت شود.

وی تاکید کرد: باتوجه به آپارتمان نشینی و آشنا نبودن افراد در اکثر مواقع خودیاری و مشارکت اهالی برای این منظور جواب نمی دهد و حتی در برخی مناطق برای مدت های طولانی تلفن ثابت آنها قطع است.

نوروزی، نصب یک متر کابل تلفن را حدود پنج تا ۱۰ میلیون ریال اعلام کرد و گفت:‌منابع اعتباری مخابرات نیز محدود است و قادر به انجام عملیات کابل کشی به این گستردگی در استان نیست.

سرقت کابل تلفن در مازندران، معضلی که راه‌حل ندارد

نوروزی “فیبر نوری” را راهکار حل و فرار از دردسر سرقت های متوالی کابل های تلفن عنوان کرد و گفت: فیبر نوری ارزش اقتصادی آنچنانی ندارد و به همین دلیل سارقان رغبتی برای دزدی آنها ندارند.

مدیرعامل مخابرات مازندران پیش از این در خصوص اجرای فیبر نوری در استان اعلام کرد که یک هزار و ۵۲۳ کیلومتر در ۲ سال اخیر در مازندران فیبر نوری اجرا شد که بیش از یک هفتم از فیبر نوری اجرا شده در کشور است.

در کل کشور هفت هزار کیلومتر فیبر نوری برای اینترنت پرسرعت اجرا شده که یک هزار و ۵۲۳ کیلومتر آن در مازندران اجرا شده است.

مدیر مخابرات منطقه مازندران گفت: یکی از مهمترین چالش های مجموعه ما سرقت مکرر کابل های مخابرات است که در یکسال اخیر ۴۶۰ میلیارد ریال به مجموعه زیان وارد شد.

print

پاسخی بگذارید