گروه: اقتصادی
تاریخ: ۲۳:۵۵ :: ۱۳۹۸/۰۵/۱۴
افزایش بی رویه قیمت مرغ در مازندران

با گذشت حدود یک ماه از اعلام قیمت ۱۲ هزارو۹۰۰ تومانی برای هر کیلوگرم مرغ کشتار روز در بازار مصرف از سوی ستاد تنظیم بازار، بازار مرغ در مازندران بدون توجه به این نرخ‌گذاری همچنان روند صعودی طی می‌کند.

امروز دوشنبه ۱۴ مردادماه قیمت هر کیلوگرم گوشت مرغ در بازارهای استان مازندران بین ۱۴۶ تا ۱۶۰ هزار ریال در نوسان بود و دست اندرکاران این بازار حداقل برای یک هفته آینده نسبت به برگشت قیمت مرغ به کانال ۱۳۰ هزار ریال مطمئن نیستند.
با وجود افزایشی شدن قیمت مرغ در قطب تولید این مواد پروتئینی از حداقل دو هفته گذشته تاکنون و اعلام نرخ قطعی از سوی ستاد تنظیم بازار به عنوان متولی اصلی قیمت‌گذاری، تاکنون هیچ یک از دستگاههای نظارتی برای برخورد با متخلفان اقدام عملی نداشتند.
این درحالیست که پیش از این وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی تنظیم بازار گوشت و مرغ اعلام کرده بود که فروش مرغ بیش از نرخ مصوب ۱۲۹ هزار ریالی در فروشگاهها ممنوع است و در صورت مشاهده نیز باید دستگاههای نظارتی با متخلفان برخورد داشته باشند.
دلالان عامل دامن زدن به گرانی مرغ
مدیر یکی از فروشگاههای زنجیره‌ای شبه دولتی در شهر ساری که با وجود ممنوع شدن فروش گوشت مرغ بیش از نرخ مصوب در این فروشگاه مرغ با نرخ ۱۴۶ تا ۱۶۰ هزار ریال با برندهای  پرستو و ساوانا به فروش می رسد، عاملان این افزایش را دلالان و واسطه‌هایی می داند که در مبادی کشتارگاه تا فروشگاه بر بازار این مواد پروتئینی احاطه دارند و با خرید صوری از مرغداران اجازه کاهش قیمت را نمی دهند.
صفر حسنی در گفت و گو با ایرنا می گوید: این درحالیست که قیمت مرغ درب کشتارگاه حدود ۷۵ تا ۸۰ هزار ریال در هر کیلوگرم است و نرخ موجود فعلی بازار با نرخ مرغداری ها و حتی کشتارگاه نیز همخوانی ندارد و این مازاد قیمت به جیب دلالان و واسطه می رود.
وی اضافه کرد: اگرچه با افزایش قیمت مرغ تا حدودی تقاضا برای خرید کاهش نشان می‌دهد، ولی عدم برخورد با متخلفان به خصوص همزمان با بازگشت حجاج میزان تقاضا در بازار به دلیل ولیمه دهی روند رو به رشدی بیشتری خواهد داشت.
وی اختلاف قیمت معنادار گوشت مرغ توزیعی از سوی دو برند موجود در بازار را ناشی از تفاوت در کیفیت این دو برند با یکدیگر می داند و دست اندرکاران اغاز  این اختلاف را به گردن دلالان می اندازند.
شیب کاهشی قیمت
رئیس اتحادیه مرغداران مازندران بخشی از افزایش قیمت مرغ را در روزهای گذشته ناشی از افت تولید به دلیل گرمای هوا می داند و معتقد است که در روزهای آینده با ورود مرغ تولید جدید به بازار ، شیب قیمتی رو به پایین تمایل خواهد داشت.
عطاءالله حسن زاده وجود دلالان و واسطه ها ( سلف خرها) در بازار مرغ دلیل دیگری برای حرکت کند کاهش قیمت مرغ به سمت نرخ ستاد تنظیم بازار می داند و می گوید: دلالان مرغ را با قیمت بالاتری از مرغداران خریداری کردند و در شرایط فعلی نیز با سوء استفاده اجازه کاهش قیمت را با شیبی که  بازار و حتی متولیان صنعت مرغ به دنبال آن هستند را نمی دهند.
وی اضافه کرد: به هر حال مرغداران برای حفظ بازار این مواد پروتئینی با وجود برخی انتقادات به نرخ مصوب ۱۲۹ هزار ریالی برای هر کیلوگرم مرغ در بازار، به دنبال فشار بر بازار با افزایش تولیدند تا بتوانند قیمت را به مرز نرخ مصوب برسانند.
وی خاطرنشان کرد: دولت برای حمایت از بازار مرغ باید اجازه تولید بیش از ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیون قطعه ای را در سال ندهد تا با ثبات در میزان تولید با تقاضا ، نرخ مصوب نیز از نوسان موجود نجات یابد و تولید کننده و مصرف کننده به بازار اطمینان بخشی برسند .
وی پیش بینی کرد تا در روزهای آینده با تصمیم گیری اتحادیه مرغداران و موافقت تولیدکنندگان بازار این مواد پروتئینی تعدیل شود.
پیش بینی تعدیل قیمت مرغ تا پایان هفته جاری
مسوول ستاد تنظیم بازار سازمان جهاد کشاورزی مازندران پیش بینی کرد با توزیع نهاده های دامی در بین مرغداران پیش بینی می شود بزودی قیمت مرغ در روزهای آینده به نرخ تعادلی و مصوب ستادتنظیم بازار برسد.
سلیمان حاتم نژاد گفت: چنانچه این پیش بینی برای تعدیل بازار مرغ که مورد تایید مرغداران نیز قرار دارد به هر دلیلی رخ ندهد، قطعا باید تصمیم گیری در ستاد تنظیم بازار از جمله برخورد با متخلفان و فروشگاههای صورت گیرد که این نرخ را رعایت نمی کنند.
وی اضافه کرد: تجربه پیشین نشان داده که برخورد قهری با بازار اقتصادی به خصوص مرغ و یا هر اقدام دیگری که تحریک مصرف را به دنبال داشته باشد، جوابگو نبوده و ما فعلا در ستاد تنظیم بازار استان ، برنامه ابتدایی خود را مدارا قرار دادیم و در صورت ادامه این روند صعودی قطعا برخورد قانونی نیز چاشنی کار می شود.
در مازندران بیش از ۲ هزار مرغداری وجود دارد که با تولید افزون بر ۲۰۰ هزار تن در سال حدود ۱۰ درصد از نیاز کشور را تامین می کنند.

print

پاسخی بگذارید