گروه: آرشیو / مذهبی
تاریخ: ۱۹:۲۰ :: ۱۴۰۰/۰۱/۲۵

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان گفت: ۸۸ بقعه متبرکه گیلان برای برگزاری برنامه های طرح ضیافت الهی آمادگی دارند اما به دلیل شرایط قرمز و نارنجی کرونایی این تعداد به ۳۰ بقعه متبرکه کاهش می یابد.

حجت الاسلام ستار علیزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود : با توجه به شرایط ویژه در کشور به واسطه شیوع و قرارگیری در موج چهارم کرونا و تغییر روزانه رنگ بندی شهرستان ها، طرح ضیافت الهی بر اساس رنگ بندی شهرها و با رعایت کامل پروتکل های بهداشتی اجرا می شود.

وی خاطر نشان کرد: این طرح با توجه به ضرورت بهره مندی حداکثری از ظرفیت های موجود در آستان مقدس امامزادگان با هدف انس با معارف قرآن کریم و ارتقاء فضای معنوی جامعه و  ترویج فرهنگ دعا و مناجات اجرا می شود.

وی با بیان اینکه طبق اطلاعیه ستاد ملی مقابله با کرونا، برگزاری مراسم مذهبی در شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است، افزود: اما درب ها و صحن های امامزادگان به روی عموم گشوده بوده و امکان حضور زائران با رعایت موازین بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و به همراه داشتن ماسک و دستکش در فضاهای روباز بقاع متبرکه و بهره مندی از فضای معنوی آستان مقدس امامزادگان بویژه در لیالی و سحرهای ماه مبارک رمضان وجود دارد.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه گیلان با اشاره به اینکه در شهرهای آبی و زرد در صورت مساعد بودن وضعیت آب و هوا  تمامی برنامه ها اعم از نمازهای جماعت، مراسم  مذهبی و جلسات قرآنی در فضای صحن های بقاع متبرکه اجرا می شود، گفت: در صورت تغییر رنگ هر یک از شهرها در میانه ماه مبارک رمضان اجرای برنامه ها بر اساس وضعیت جدید تغییر می کند.

وی با بیان اینکه در صورت عدم امکان اجرای برگزاری مراسم مذهبی به دلیل شیوع کرونا فعالیت مراکز افق در قالب مراکز اجتماعی و فرهنگی بقاع متبرکه تعطیل نشده و به سمت کمک های اجتماعی جهت دهی می شود، اظهار داشت: در ماه مبارک مضان امسال دراجرای طرح ضیافت الهی، ضیافت همدلی با هدف استفاده از ظرفیت خیرین و بقاع متبرکه، مراکز افق بسته های معیشتی تهیه و بین نیازمندن توزیع می کنند.

حجت الاسلام علیزاده در ادامه با تشریح برنامه های طرح ضیافت الهی گفت: اجرای برنامه ترتیل خوانی و جزء خوانی در آستان سید جلال الدین اشرف آستانه اشرفیه از برنامه های قرآنی این طرح است که با حضور قاریان ممتاز گیلانی و بدون حضور مستمع برگزار و از شبکه استانی باران به صورت زنده پخش می شود.

وی برگزاری جلسات تفسیر قرآن کریم با حضور اساتید مطرح این حوزه را از دیگر برنامه های طرح ضیافت الهی عنوان کرد و افزود: در شهرستانهایی که به دلیل شرایط خاص کرونایی، امکان حضور جمعیت فراهم نیست، جلسه تفسیر قرآن ضبط و از صدا و سیمای استان و فضای مجازی پخش می شود.

وی با بیان اینکه ۳۰ مبلغ اعزامی و ۵۰ مبلغ بومی در این طرح همکاری می کنند، بیان داشت: با توجه به عدم امکان برگزاری مراسم با حضور جمعیت، برنامه های مذهبی به صورت زنده یا تولیدی با استفاده از سخنرانان، مفسران، قاریان و مداحان برجسته تولید شده و با هماهنگی لازم از شبکه های ملی و  استانی و فضای مجازی پخش می شود.

حجت الاسلام علیزاده ادامه داد : برگزاری مسابقات معارفی قرآن کریم از جمله مسابقات پیامکی، حفظ موضوعی آیات، عکاسی با موضوع قرآن و خانواده و مسابقه نقاشی قرآنی برای کودکان و نوجوانان و در طرح ضیافت الهی تدارک دیده شده است.

وی خاطر نشان کرد: پویش مردمی ختم صلوات و ختم قرآن به یاد امام، شهدا و اموات از دیگر برنامه های طرح ضیافت الهی است که با نیت شفای بیماران به ویژه بیماران کرونایی اجرا می شود.

مدیرکل اوقاف وامور خیریه گیلان با اشاره به طرح سفره های افطاری ساده در مساجد و بقاع متبرکه یادآور شد: این طرح مانند سال  گذشته به صورت بیرون بر انجام می شود.

استان گیلان دارای ۹۴۱ بقعه متبرکه است.

print

پاسخی بگذارید