کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد
تاریخ: ۲۱:۳۲ :: ۱۴۰۱/۰۷/۲۴
۳ دلیل عمده تداوم افت شاخص کل بورس

شاخص کل بورس در دومین روز هفته نیز شاهد ریزش بود، زیرا که شاهد ادامه خروج نقدینگی از بازار سهام بودیم. با توجه به ادامه ریزش شاخص کل بازار سرمایه با یک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو نشسته ایم.

به گزارش اقتصاد گستر شمال به نقل از خبرنگار ایبِنا، شاخص کل بورس در دومین روز هفته نیز  شاهد ریزش بود و شاهد ادامه خروج نقدینگی از بازار سهام بودیم. با توجه به ادامه ریزش شاخص کل بازار سرمایه با یک کارشناس بازار سرمایه به گفتگو نشسته ایم.

 

حمزه قوچی فرد، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با خبرنگار ایبنا گفت: بازارهای جهانی رکود خود را شروع کرده اند و احتمال افزایش رکود در جهان بسیار است و در شرایط رکود اقتصادی فشار بر قیمت کالاهای جهانی تشدید خواهد شد.

 

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: در کنار افت قیمت کالاهای جهانی به خصوص کالاهای شیمیایی، اما قیمت انرژی همچنان بسیار بالا است و این موضوع موجب شده است تا هزینه تولید در جهان افزایش یابد و افزایش هزینه های تولید در شرایطی صورت می گیرد که قیمت کالا روند کاهشی یافته است و این موضوعات موجب شده است تا برخی از شرکت ها تعطیل شوند و برخی دیگر با کمترین حاشیه سود به کار خود ادامه می دهند.

 

این تحلیل گر بازارهای مالی اضافه کرد: اتفاقی که در بازارهای جهانی روی داده است، در بازارهای داخلی نیز وجود دارد و به عنوان نمونه در داخل کشور شاهد کاهش شدید حاشیه سود شرکت های متانول‌ساز و شرکت‌های الفین ساز هستیم.

 

این کارشناس بازار سرمایه بیان داشت: با کاهش حاشیه سود شرکت های کامودیتی محور به تبع شاخص کل بازار سرمایه نیز روند کاهشی در پیش خواهد گرفت.

 

این فعال بازارهای مالی تصریح کرد: یکی از مواردی که ریسک بازار سهام را افزایش داده است، نگرانی از بودجه سال ۱۴۰۲ است، زیرا بودجه تاثیر بسیار زیادی بر بازار سهام دارد و اگر بودجه خوب بسته نشود فشار بر بازار سرمایه را تشدید خواهد کرد. نگرانی از بودجه سال آینده موجب شده است که جذابیت بازار سهام به شدت کاهش یابد.

 

قوچی فرد در پایان تاکید کرد: دلیل سوم ادامه ریزش شاخص کل بورس به ابهام های سیاسی باز می گردد و نامشخص بودن آینده برجام، همچون دودی است که بر بازار سرمایه چیره شده است، به طوری که نمی توان آینده بازار سهام را پیش بینی کرد. این عامل معاملات بازار سهام را بی رمق کرده است و سرمایه گذاران چشم انتظار مشخص شدن آینده برجام هستند.

نویسنده: مرتضی ابراهیمی

print

پاسخی بگذارید