
طرح تعریض و چهارخطه شدن گام دوم جاده ساری- تاکام پس از ۱۶ سال با اهتمام ویژه دولت چهاردهم و تامین منابع مالی مورد نیاز، تکمیل شده و به مثابه جامهای نو بر قامت رنجور مرکز مازندران در آستانه بهرهبرداری است.
به گزارش اقتصاد گستر شمال،به نقل از ایرنا،دولت چهاردهم به عنوان میراثدار طرحهای نیمه تمام به جای مانده از دولتهای گذشته، تلاش زیادی برای تکمیل و بهرهبرداری این طرح ها انجام داد که شتابگرفتن دوباره و پیشرفت فیزیکی مطلوب طرحها، تکمیل و افتتاح آنها از جمله مسیر پرتردد ساری-تاکام، از جمله آن است.
تکمیل طرحهای نیمه تمام با هدف سرعتبخشیدن به آبادانی و پیشرفت ایران اسلامی که بارها از سوی رئیس جمهور مورد تاکید قرار گرفته است، در دولت وفاق ملی نمود عینی یافته و با بهره برداری از طرحهای مهم، کام مردم شیرین شد.
پیش از روی کار آمدن دولت چهاردهم، کارشناسان اقتصادی، از پروژه های نیمه کاره به عنوان یکی از چالش های پیش روی دولت یاد کردند و تکمیل بسیاری از آنها را مقرون به صرفه ندانستند. این در حالی است که توسعه زیرساختهای اقتصادی، یکی از مهمترین عوامل رشد و توسعه اقتصادی به شمار می رود و دولت با درک این واقعیت اساسی تلاش برای تکمیل و بهرهبرداری از این طرحها را آغاز کرد.
تسریع در تخصیص اعتبار ملی
در این ارتباط معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ۵۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل جاده در دست ساخت ساری-تاکام اختصاص یافت.
هوشنگ بازوند روزهای اخیر در حاشیه بازدید از چند طرح نیمه تمام عمرانی مازندران، اظهار کرد: با پیگیریهای مستمر و حمایتهای استاندار، چندین طرح عمرانی که مدتها متوقف بودند، مجدداً فعال شدند.
وی گفت: امروز نیز در ادامه همان روند، به بررسی پیشرفت فیزیکی و تعیین تکلیف تعدادی از این پروژهها پرداختیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی به پروژه راه دامغان–گلوگاه اشاره کرد و ادامه داد: از صبح امروز عملیات اجرایی این مسیر را آغاز کردیم. این پروژه شامل چند تقاطع غیرهمسطح است که برای آنها زمانبندی مشخص شده؛ یکی از بخشهای این مسیر طی ۱۸ ماه به بهرهبرداری خواهد رسید و دیگری تا پایان تیر ماه تکمیل میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین به سایر پروژههای منطقهای پرداخت و تصریح کرد: پروژههای نکا و ساری نیز در دستور کار قرار دارند و مقرر شده تا قبل از هفته دولت به اتمام برسند. بهویژه برای گلوگاه های جاده ساری-تاکام که مسئله تملک حدود یک کیلومتر از مسیر مطرح بود، مقرر شد ۵۰ میلیارد تومان تأمین شود که ۲۰ میلیارد آن از سوی شهرداری و ۳۰ میلیارد توسط فرمانداری پرداخت خواهد شد.
بازوند با اشاره به پل گلورد، که روند تکمیل آن سالها به طول انجامیده است، خاطرنشان کرد: برنامهریزی شده که این پروژه نیز تا هفته دولت به بهرهبرداری برسد.
این مقام مسوول درباره پل سهراه جویبار، که مدتها بلاتکلیف بود، گفت: برنامه زمانبندی این پروژه مشخص شده و مقرر شده تا پیش از هفته دولت تکمیل شود.
ساری- تاکام جان میگیرد
طرح چهار خطه کردن جاده ساری- تاکام که ادامه عملیات اجرایی چهار خطه کردن مسیر ساری – سمنان محسوب می شود سال ۱۳۸۴ در جریان سفر استانی دولت نهم مصوب شد. ۱۷ کیلومتر از این پروژه ۲۱ کیلومتری در دولت دوازدهم افتتاح شد.
تکمیل چهار کیلومتر باقی مانده این جاده که به کابوسی برای ساکنان حاشیه این مسیر تبدیل شده بود مورد توجه دولت قرار گرفت و با بسیج امکانات و بهرهگیری از ظرفیتهای موجود و تامین منابع مالی مورد نیاز، این طرح به مرحله بهرهبرداری رسید.
رییس پلیس راه مازندران گفت: جاده ساری- تاکام یکی از شریانهای اصلی و برون شهری شهرستان ساری در مسیر مازندران – سمنان محسوب می شود که در تعطیلات پایان هفته و بویژه در تابستان با حجم زیاد ترافیک مواجه است و در برخی مواقع نیز شاهد تصادفات مرگباری است.
سرهنگ هادی عبادی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: پس از گذشت ۱۶ سال از آغاز عملیات اجرایی این طرح، ۱۷ کیلومتر از مجموع ۲۱ کیلومتر از مسیر ساری- تاکام سال۱۳۹۹ افتتاح شد اما چهار کیلومتر باقیمانده به حال خود رها شد که از زمان روی کار آمدن دولت چهاردهم، تلاش مسئولان و دولتمردان برای ادامه تکمیل این مسیر با جدیت فراوان آغاز شد.
وی با بیان اینکه تکمیل این طرح عمرانی نیمه تمام مورد تاکید مسئولان استانی، شهرستانی است گفت: تکمیل چهار خطه شدن جاده ساری- تاکام در کاهش بار ترافیکی و همچنین آمار مرگ و میر مربوط به تصادفات رانندگی نقش بسزایی دارد.
سرهنگ عبادی ابراز امیدواری کرد نواقص موجود در طرح تعریض و چهار خطه شدن محور ساری – تاکام از جمله شامل احداث دور برگردان، روگذر و زیرگذر با اهتمام و تلاش شبانه روزی مسئولان دستگاه های اجرایی و دولتمردان رفع شود تا با تکمیل چهار کیلومتر باقی مانده، این محور چهار خطه به طور کامل زیر بار ترافیک قرار گیرد.