تاریخ: ۱۸:۰۶ :: ۱۳۹۹/۱۱/۱۲
مدیرکل گمرک: صف کامیون‌ها در آستارا ناشی از افزایش تجارت خارجی است

مدیرکل گمرک آستارا اظهار کرد: روزانه حدود ۴۵۰ دستگاه کامیون تجارت خارجی از مرز زمینی این شهرستان تردد می کنند و تداوم ترافیک و صف این خودروها در خیابان‌های پایانه بار و گمرک ناشی از افزایش تقاضا برای صادرات، واردات و ترانزیت کالاهاست.

کریم رسولی روز یکشنبه در مصاحبه با خبرنگار ایرنا گفت: در ۱۰ روز گذشته نزدیک به ۲ هزار دستگاه کامیون برای صادرات کالا از مرز آستارا خارج و کمی بیش از آن نیز وارد شده است و به طور میانگین در هر چهار تا پنج دقیقه یک دستگاه کامیون خارج یا وارد می شود.

وی افزود: در ۱۰ روز گذشته از مرزهای زمینی، دریایی و ریلی آستارا بیش از هزار تن کالا صادر شده و با وجود اینکه ۵۰ درصد این صادرات از طریق مرزهای ریلی و دریایی این مرز انجام می شود به سبب رونق تجارت خارجی در مرز زمینی این شهرستان صف کامیون ها نیز قابل توجه است.

وی ادامه داد: از آغاز سال جاری تاکنون بالغ بر ۴۸۰ میلیون دلار صادرات غیرنفتی از مرزهای آستارا صورت گرفته و این رقم در تاریخ تجارت برون مرزی این شهرستان بی سابقه است و همچنان از ناحیه تولیدکنندگان، تجار و بازرگانان با افزایش تقاضای صادرات مواجهیم.

رسولی اظهار کرد: اداره کل گمرک آستارا در مرزهای سه گانه این شهرستان شبانه روزی فعال است و گمرک جمهوری آذربایجان نیز به صورت شبانه روزی کار می کند اما آنها گاهی چند ساعت، کار ترخیص کالاها و کامیون ها را تعطیل می کنند و این امر سبب کندی ترخیص و ترافیک کامیون ها می شود.

مدیرکل گمرک آستارا با بیان اینکه ترافیک کامیون های تجارت خارجی شاید در نگاه نخست، نوعی مشکل و معضل به نظر آید اما آهنگ حرکت آنها از پایانه بار را به تناسب سرعت ترخیص از گمرک تنظیم کرده ایم، افزود: بسیاری از راننده های کامیون و بازرگانان با وجود اطلاع از معطلی در پایانه و مرز آستارا برای تجارت و ترانزیت کالا از مرز این شهرستان مشتاق هستند.

او گفت: گمرک آستارا از نظر ثبت اظهارنامه های صادرات و واردات کالا رتبه سوم و از حیث عملکرد کلی رتبه دهم را در میان ۹۵ گمرک کشور دارد و کشش بازار اوراسیا، علاقه مندی تجار به بازرگانی خارجی از مرز آستارا و رونق تولید داخلی سبب هدایت کامیون ها به این مرز شده است.

ساخت تیرپارک و پل دوم مرزی راهکار حل مشکل است

مدیرکل گمرک آستارا گفت: نبود تیرپارک کامیون ها از دلایل تشکیل صف های طولانی این خودروها در این شهرستان است و اگر تیرپارک بزرگی برای توقف و ساماندهی کامیون های تجارت خارجی ساخته شود، ترافیک آنها در خیابان های پایانه و گمرک برچیده خواهد شد.

رسولی ادامه داد: وجود تنها یک پل زمینی در گمرک برای گذر خودرو دلیل دیگر ترافیک کامیون هاست و با توجه به ضرورت اعمال نظارت ها و رویه های گمرکی در مرز یک پل با ظرفیت گذر بیش از یک کامیون در هر چهار یا پنج دقیقه را ندارد.

او بیان کرد: زمینه احداث پل دوم به موازات پل فعلی در مرز زمینی آستارا فراهم شده و طبق پیگیری های انجام گرفته از ناحیه گمرک، وزارت راه و شهرسازی از سال آینده ساخت پل دوم را آغاز خواهد کرد و با تحقق آن، ترخیص و گذر کامیون های تجارت خارجی از مرز آستارا سرعت بیشتری خواهد گرفت.

وی ادامه داد: بعد از شیوع کرونا تردد نفر در مرز آستارا متوقف شده اما عبور و مرور کامیون ها با رونق فزاینده ادامه دارد و با گمرک جمهوری آذربایجان برای تسهیل و تسریع تردد این خودروها رایزنی و هماهنگی شده اما مرز زمینی ظرفیتی بیش از این برای گذر کامیون ها ندارد.

مدیرکل گمرک آستارا گفت: صادرات، واردات و ترانزیت کالاها در مرز به طور معمول در نیمسال دوم رونق بیشتر می یابد و تا تیرپارک برای توقف کامیون ها و پل دوم در مرز زمینی آستارا برای گذر خودروها ساخته نشود، مشکل ترافیک و صف کامیون ها در این شهرستان رفع نخواهد شد.

عباس صابر فرماندار آستارا نیز با اعلام تعیین قطعه زمینی در پشت پایانه بار برای ساخت تیرپارک، اجرای این پروژه را برای توقف و ساماندهی کامیون ها لازم دانست و ابراز امیدواری کرد با عملیاتی شدن و تکمیل آن در آینده، مشکل ترافیک و صف های طولانی کامیون ها در آستارا برطرف شود.

اگرچه صف کامیون ها در ورودی و برخی خیابان های آستارا نشانگر رونق اقتصاد برون مرزی است، اما توقف و ترافیک طولانی مدت این خودروها در داخل برخی محلات سبب رنجش خاطر تعدادی از اهالی نیز شده است.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و مرز جمهوری آذربایجان واقع شده و با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی از مبادی مهم واردات، صادرات و ترانزیت کالاهاست.

print

پاسخی بگذارید