گروه: آرشیو / ویژه
تاریخ: ۹:۵۷ :: ۱۴۰۲/۰۳/۲۹
کنترل هوشمند سواحل دریای خزر از اول تیرماه

سواحل دریای خزر با راه اندازی دو نرم افزار ویژه ناجیان غریق و مسافران دریا به صورت هوشمندانه کنترل و نظارت می‌شود.

به گزارش اقتصاد گستر شمال ،کریمیان رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه ناجیان غریق از اول خرداد در ۵۵۰ نقطه در ۴۷۲ کیلومتر نوار ساحلی مازندران مستقر شدند، گفت: برای نخستین بار طرح ساحل امن و کنترل هوشمند سواحل دریای خزر از تیرماه رسما آغاز می‌شود.

او افزود: این طرح دو سال قبل با همکاری هیات نجات غریق و دانشگاه مازندران طراحی شده بود، اما به دلیل نبود بودجه امکان اجرا نداشت.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران ادامه داد: اجرای این طرح با حمایت‌های استاندار مازندران و تامین منابع مالی به صورت آزمایشی آغاز شده است و به صورت رسمی از اول تیر آغاز می‌شود.

کریمیان گفت: برای کنترل هوشمند سواحل دریای خزر دو نرم افزار ویژه ناجیان غریق و مسافران تهیه شده است که یک مونیتورینگ با ۶ پرسنل آن را به طور دائم نظارت می‌کنند.

او افزود: گردشگران با استفاده از این نرم افزار به سمت مناطق امن و مکان‌هایی که قبلا برای شنا آماده سازی شده است هدایت می‌شوند.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران ادامه داد: نرم افزار دیگری نیز روی تلفن ناجیان غریق که در طول سواحل مستقر هستند نصب می‌شود که هرگونه اتفاق در آب‌های ساحلی توسط اتاق کنترل به سایر ناجیان که در نزدیکی محل حادثه هستند اعلام می‌شود تا به سرعت برای نجات اقدام کنند.

کریمیان گفت: روسای هیات نجات غریق شهرستان برای استفاده از این نرم افزار آموزش‌ها لازم را فراگرفتند.

کاهش بی سابقه غریق در دریای خزر
او در خصوص تعداد نجات یافتگان در دریا گفت: ناجیان غریق مستقر در سواحل مازندران از ابتدای خرداد تاکنون بیش از ۲۰۰ نفر را از خطر مرگ در دریا نجات دادند.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران با بیان اینکه یک نفر در این مدت در آب‌های ساحلی دریای خزر جان باخت، افزود: تعداد غرق شدگان در مقایسه با سال‌های گذشته کاهش بی سابقه‌ای داشته است.

کریمیان گفت: بر اساس آمار پزشکی قانونی مازندران خرداد ماه پارسال ۱۸ نفر و خرداد ماه سال ۱۴۰۰ نیز ۲۷ نفر در دریا غرق شده بودند.

او افزود: کاهش بی سابقه غریق در حالی اتفاق افتاده است که نقاط حادثه خیز دریایی از ۴۲۰ نقطه در سال گذشته به دلیل آزادسازی سواحل امسال به ۵۵۰ نقطه رسیده است.

رئیس هیات نجات غریق و غواصی مازندران ادامه داد: برای حفظ امنیت جانی شناگران پارسال ۱۰۰۰ ناجی غریق بکار گیری شده بود، اما این میزان امسال به ۱۶۰۰ ناجی افزایش یافته است.

print

پاسخی بگذارید